Zöld tervek a dízeles autók ellen

2017. március 06., 06:45 szerző: Majer Tamás
komment
Székesfehérvár - Alighanem figyelemfelhívásnak szánták azt az országgyűlési határozati javaslatot, amely 2020-tól megtiltaná a dízel üzemű személyautók forgalmazását, sőt 2025-től a benzinesekét is.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Nézzük, mit is tartalmaz az LMP-s Sallai R. Benedek javaslata! A belső égésű motorok magas károsanyag-kibocsátása miatt volna szükséges e technológia visszaszorítása. Szeptember 1-jétől a dízel meghajtású és az EURO-IV alatti környezetvédelmi kategóriájú autók közlekedését tiltaná meg a szmogriadót fújó településeken, riasztás fokozattól kezdődően. 2018 januárjától bevezetné az indítvány az ún. széndioxid-adót, illetve különböző cafeteria-módosításokkal ösztönözne környezetbarátabb közlekedésre. Kivezetné a saját kocsival való munkába járás segítését, helyette a tömegközlekedési bérletek, mint cafeteria elem adómentességét ajánlja, de a kerékpáros munkába járást is a cafeteria-rendszer általi támogatásra javasolja. Utóbbi módját sajnos nem részletezi a szöveg, de kétségtelen, hogy a biciklik szervizköltsége se csekély kiadás, így volna itt is mit finanszírozni. Nem mellesleg még az elektromos meghajtást csak másodlagosan használó hibridek kedvezményeit is kivezetné Sallai indítványa.

A dízeles személygépjárművek forgalomba hozatalának a 2020. esztendő jelentene takarodót, de a 150 kW feletti teljesítményű benzines autók forgalmazását is betiltaná a politikus. A már forgalomban lévő dízelesek és EURO-IV-nél gyengébb besorolású benzinesek maradhatnának ugyan, de csak a városközpontokon kívül. Majd 2025-ben a legalább százezer meg egy lakosú városok belterületein a - javaslat megvalósulása esetén - már nem tűrnék meg sehol sem a dízeleseket, sem az EURO-V-öt el nem érő besorolású benzines gépjárműveket.

Szeptember 1-jétől a dízel meghajtású és az EURO-IV alatti környezetvédelmi kategóriájú autók közlekedését tiltanák meg a szmogriadót fújó településeken, riasztás fokozattól kezdődően. 2018 januárjától bevezetné az indítvány a széndioxid-adót is Fotó: Shutterstock

A javaslat sürgeti még az önvezető autókat érintő jogalkotást is, és indítványozza, hogy szülessen törvényjavaslat egy Elektromos Átállási Alapról, amely a közösségi közlekedés elektromossá változtatását szolgálhatná.

A tervezet indoklása a forgalomtól sűrű utak mentén élők egészséges környezethez való jogára apellál, s úgy tartja, hogy a benzin- és dízelüzemű gépjárművek fokozatos kivezetése nem összeegyeztethetetlen a jelenlegi tendenciákkal. Sallai úttörővé tenné Magyarországot az önvezető autók piacán is, előmozdítaná az e technológiát érintő hazai fejlesztéseket, kutatásokat.

Horváth Károly székesfehérvári műszaki vizsgabiztosnak se kedvence a dízel. Elmondta, hogy bár nem látványos a füstkibocsátásuk, mégis mérges korom mikroszemcséket okádnak a levegőbe a dízeles autók, amelyek az emberi szervezet sejtjeibe hatolnak. A károsanyagot a koromgyűjtő rendszerükben halmozzák fel, és a regenerálódási pillanatban egyszerre távoztatják. Ez a pillanat nem függ össze például a sebességgel, így a kormozás ideje lehet az autópálya lakóterületektől messzi szakasza éppen úgy, mint a gyalogosokkal teli városi környezet. Nem is csoda, mondja szakértőnk, hogy például Németország egyes nagyvárosai már kívül tartják belvárosukból a korosabb és a nagy hengerűrtartalmú dízeles kocsikat is. Horváth Károly szerint az emberek alapvetően nem a környezetbarát jellemzőkre koncentrálnak autóvásárláskor, s elgondolkodtató az is, hogy a nagy hengerűrtartalmú dízelesek között sok új és divatos városi terepjáró is akad. Autótervezői berkekben most éppen azon törik a fejüket, milyen alternatívával lehetne kisebb hengerűrtartalom mellett növelni a teljesítményt. Mindenesetre látszik már az is, hogy a nagy gyártók felismerték, a jövő így vagy úgy, de az elektromos autóké lesz.

Lassacskán

Székesfehérváron 2016-ban 25 darab olyan gépkocsi volt, ami a gépjárműadó törvény szerint környezetkímélő gépkocsinak minősült, ezért ezek adómentességben részesültek, tájékoztatta lapunkat Déri László, a székesfehérvári adóiroda vezetője.

A rendelet alkalmazásában környezetkímélő autóknak számítanak az elektromos, valamint a nulla emissziós, vagyis légszennyező anyagot ki nem bocsátó gépkocsik.

Ebben a huszonötben benne vannak a hibridek is, amelyek belső égésű motorral is rendelkeznek. Úgyhogy a jövő már itt van, de még messze a vége.

SZERINTEM

Racionális közlekedés - a kifejezést a szeptemberi Critical Mass-en hallottam. Nem kell feltétlenül beindítani az autót, ha el akarunk jutni A-ból B-be: 1-5 kilométeres távnál menjünk inkább gyalog, 5-10 kilométeren belül pattanjunk bringára, ha ennél egy kicsivel nagyobb távot kell lefaragnunk, akkor pedig válasszuk a közösségi közlekedést! Hosszabb utakra persze ott az autó. A racionalizálás egyre aktuálisabb, hiszen a tavasz friss illata már itt kering a levegőben, az orrunkban és a tüdőnkben. Egyre jobb az idő, ilyenkor már szívesebben és többet tartózkodunk a jó(!) levegőn.

Buthy Lilla

Majer Tamás

2017. március 06., 06:45 szerző: Majer Tamás

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...