Hírvilág

2014.11.13. 10:48

A kkv-kban bíznak a leginkább a fiatalok

A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a fiatalok a leginkább a hazai kis- és közepes vállalkozásokban bíznak – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) országos reprezentatív kutatásából.

Ugyanakkor az is látszik, hogy a „vállalkozó” mint fogalom erősen negatív asszociációkat hív elő, a fiatalok 73 százalékának van nagyon vagy inkább negatív képe. A FIVOSZ szerint a változás érdekében akár már a közoktatásban érdemes lenne megismertetni a fiatalokat a vállalkozói értékekkel, emellett pedig pozitív példákra is szükség van. Jövő hétfőn kezdődik a FIVOSZ vállalkozásösztönző rendezvénye, a Fiatal Vállalkozók Hete.

2014. november 13. A vállalkozásokkal kapcsolatos társadalmi intézmények közül a kis- és közepes vállalkozások iránt a legnagyobb a fiatalok bizalma Magyarországon, nagyjából minden harmadik 18 és 40 év közötti bízik bennük – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) 3500 fiatal megkérdezésével készített országos reprezentatív kutatásából.

A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A bizalmi rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.

Az európai munkanélküliségről tanácskoznak Budapesten Európa fiatal vállalkozói

Jövő hét szombaton Budapesten tanácskozik az Európai Unió fiatal vállalkozói szervezetének (Young Entrepreneurs Organization of the European Union – JEUNE) az elnöksége, ahol az európai ifjúsági munkanélküliséggel összefüggő kérdések kerülnek terítékre. Az ülést a Fiatal Vállalkozók Hetének zárónapjára időzítették, a JEUNE vezetői a rendezvény hivatalos vendégei. Kovács Patrikot, a FIVOSZ alapító elnökét az idén választották a legnagyobb páneurópai fiatal vállalkozói szervezet elnökévé – a JEUNE 20 éves fennállása óta ő az első magyar ebben a tisztségben.

„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne ez alapján azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a vállalkozásról is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban a magyar vállalkozókkal kapcsolatban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik ” – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.

Ön mennyire bízik a következő intézményekben, szervezetekben? (1-5 skálán)

1

hazai kis- és közepes vállalatok

3,11

2

rendőrség

2,88

3

lakóhelyének önkormányzata

2,88

4

külföldi nagyvállalatok

2,85

5

kereskedelmi és iparkamarák

2,81

6

bankok

2,41

Mint a FIVOSZ friss kutatásából kiderül, a fiatalok 73 százaléka számára hív elő nagyon vagy inkább negatív képet a „vállalkozó” mint fogalom. A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, mindazonáltal kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a vállalkozókról a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép a tanuló fiatalok esetében (68,3 százalék). Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások.

Mennyire bízik a hazai kis- és közepes vállalatokban?


Forrás: FIVOSZ

„Ugyan a startup-kultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye a vállalkozói szektorban, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden vállalkozás valósít meg valamilyen áttörő innovációt” – mutat rá Kovács Patrik. „Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták a vállalkozó kedvű fiatalok előtt. A Fiatal Vállalkozók Hetének életre hívásával is ezt a célt akartuk szolgálni” – teszi hozzá a FIVOSZ alapító elnöke.

Jövő hétfőn kezdődik a Fiatal Vállalkozók Hete

November 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg a FIVOSZ az országos ingyenes programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét, amelyet idén partnerként a Miniszterelnökség is támogat. A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcseseményeként számon tartott eseményen neves vállalkozókkal, köztük Gunnar Frohval, a WunderCar alapítójával, valamint Palásti Józseffel, a Fornetti tulajdonosával is találkozhatnak fiatalok, mialatt az előadásokon őszintén terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások. Budapesten és hét vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrött, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron és Szekszárdon – csaknem ötven program várja a fiatalokat. A Fiatal Vállalkozók Hetét a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi eseménysorozat, a Global Entrepreneurship Week (GEW) keretében rendezik meg a világ 152 országához hasonlóan. A GEW a világ legnagyobb vállalkozástámogató és -ösztönző eseménysorozata, az a platform, ahol fiatalok milliói kapnak releváns információkat és inspirációt ahhoz, hogy a gazdasági élet értékes szereplőivé válhassanak.

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségéről

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) több mint húszezres elérésével a fiatal magyarországi vállalkozók és vállalkozó kedvű fiatalok hivatalosan elismert érdekképviseleti szerve mind hazánkban, mind az Európai Unióban. Célja, hogy segítse a következő vállalkozói generációt, és megteremtse azt a vállalkozói réteget, akik cégeiket hosszú távon sikeresen vezetve megerősítik a kkv-szektort, és hozzájárulnak egy sikeres nemzeti gazdaság megteremtéséhez. A szövetség egyedülálló szolgáltatásaival és nemzetközi kapcsolatrendszerével érdemi segítséget nyújt a vállalkozásindításban és vezetésben a 18 és 40 év közötti fiatalok számára; ennek keretében pedig kiemelten hatékony támogatást nyújt országszerte a Vállalkozz Itthon! vállalkozásfejlesztési programján keresztül. A Szövetség sikerközösségében komoly háttérre lelhetnek azon fiatalok, akik egyedül nem tudnak, vagy nem mernek vállalkozást indítani, mert nem rendelkeznek az elinduláshoz szükséges ismeretekkel. Komplex működési modellje miatt mára a FIVOSZ a magyar gazdasági utánpótlás-nevelés kulcsszereplőjévé vált.

A felmérésről

A felmérés a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége megbízásából 2014 januárjában 3500 – régiónként 500 – 18 és 40 év közötti fiatal megkérdezésével készült, a válaszadók nem, életkori csoportok és régió szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai fiatal lakosságot. Az országos reprezentatív kutatás célja a fiatalok vállalkozási kedvének, vállalkozói attitűdjének, a vállalkozói hajlandóságukra ható társadalmi, gazdasági és egyéb befolyásoló tényezőknek, a fiatal vállalkozók eredményességének, az esetleges sikerek és kudarcok okainak, tapasztalatainak a feltérképezése volt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!