Az E-személyi igazolvány funkciói

2016. december 23., 14:10
komment
Minden magyar állampolgárnak - kortól függetlenül - rendelkeznie kell érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély).
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A 2016. január 1-jétől kibocsátott, korszerű elektronikus személyazonosító igazolvány az országos illetékesség alapján a járási hivatalok bármely kormányablakában vagy okmányirodájában igényelhető.

Az elektronikus igazolványnak több előnye is van, az egyik, hogy új elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételét teszi lehetővé. Az igazolvánnyal otthonról, a http://ugyfelkapu.gov.hu oldalon, regisztrációs kóddal is létre lehet hozni Ügyfélkapu fiókot. Ezt követően számos ügyet elektronikus úton, személyes hivatali megjelenés nélkül is el lehet intézni.

Az e-személyazonosító igazolvány érvényességét az interneten, a Webes Ügysegéd (www.kekkh.gov.hu /hu/webes_ugyseged) használatával bármikor, bárhonnan ellenőrizni lehet.

Az e-kártyát is a kormányablakokban és az okmányirodákban igényelhetik az ügyfelek Fotó: Kormányhivatal

Előzetes regisztráció után 2016. január elsejétől a személyazonosító igazolvány segítségével az állampolgár a reptéri határátlépések során a zsilipkapus beléptető rendszereket is használhatja oly módon, hogy a zsilipkapuhoz érkezés után, a kapu kártyaolvasójához helyezi/érinti az okmányát, létrejön a kártyaolvasó és az okmányban lévő chip közötti kommunikáció és megtörténik a kártyaolvasó és a chip kölcsönös hitelesítése. Ezután a rendszer kiolvassa az okmányMRZ-kódját/CAN-számát, majd átveszi a chipből a személyi adatokat, az arcképet, valamint az ujjnyomatot. Megtörténik az utóbbi adatok, európai szabályrendszer szerinti ellenőrzése (pl. utazási korlátozás kiszűrése).

Az okmány e funkciója a használatban lévő személyazonosító igazolványok által is gyakorolható utazási jogot magasabb technikai és biztonsági szinten valósítja meg. Ez a funkció tehát nem kiváltja az útlevelet, hanem - az elektronikus térben - annak a biztonsági szintjére emeli a személyazonosító igazolványt. Sokan átélték már azt az érzést, hogy repülőtereken, kikötőkben hosszú ideig kell sorban állni az utas-ellenőrzések lefolytatása érdekében. Egyre több ponton terjednek el az automatizált utas-azonosító rendszerek. Ezen rendszerek csak chipes okmányokkal tudnak kommunikálni, használatuk ezért eddig csak útlevéllel volt lehetséges. Az új okmány az egyes rendészeti feladatokat (pl. közúti ellenőrzés) is egyszerűbbé teszi.

Hamarosan lehetőség nyílik az egészségügyi intézmények és ellátó szervezetek, valamint a NAV számára a társadalombiztosítási azonosító jel és az adóazonosító jel kiolvasására az igazolványból.

Készítésének feltételei a következők.

Kiskorúak esetében - 14 év alatt - mindkét szülő írásos hozzájárulása szükséges - legalább az egyik szülő vagy törvényes képviselő személyesen jelen kell, hogy legyen. Az igénylő hozzájárulása esetén betöltött 12 év felett tartalmazza az ujjlenyomatot, PIN kód van hozzá és igényelhető elektronikus aláírással.

A PIN kódot mindenki megkapja az okmánykészítésekor (zöld szélű lezárt borítékban).

A PIN kódot le kell cserélni egyedire, ezt mindenki csak saját maga személyesen teheti meg, kormányablakban vagy okmányirodában, esetleg ha rendelkezik telepített kártyaolvasóval, akkor otthon.

Mire jó a PIN kód?

TAJ kiolvasása egészségügyi ellátás során a gyorsabb ellátás érdekében PIN kód megadásával, PIN kód nélkül (sürgősségi ellátása során -baleset, eszméletvesztés, rosszullét esetén - a CAN szám felhasználásával, az állampolgár hozzájárulása nélkül (PIN kód megadása nélkül) érhető el a TAJ száma.)

Adóazonosító jel és kapcsolódó adatkör kiolvasása adóügyek intézése során az adóhatóság előtt.

A már megszokott módon az e-kártya is a kormányablakokban és az okmányirodákban intézhető. A 2016. január 1. előtt készített személyazonosító igazolványok a rajta szereplő dátumig érvényesek, azonban a tulajdonos vagy törvényes képviselő kérésére a lejárat előtt is lecserélhetőek e-személyi igazolványra.

A 2016-os év folyamán bevezetett további szolgáltatásokról, az új okmánnyal kapcsolatos legfrissebb információkról bővebben a www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi honlapon olvashatnak. A Kormányzati Ügyfélvonaltól a 1818 telefonszámon kaphatnak tájékoztatást.

2016. december 23., 14:10

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...