Kultúra

2017.08.17. 14:30

Babos Gyula makrokozmosza

SZÉKESFEHÉRVÁR - Babos Gyula, e hon egyik legnevesebb jazzgitárosa gyerekként hegedülni és zongorázni tanult. Tizenöt évesen már a Futurama nevű zenekarban játszott, de az első jegyzett együttese a Kex nevű hajdani legendás formáció volt. Róluk is beszélt lapunknak.

Silye Sándor

- A Kex volt a csodateremtés első pillanata, hatására kezdtem felfogni úgy a zenét, hogy az elsősorban nem az érvényesülés, a pénzkeresés tárgya. Hanem az a minden.

- Ezt követte a Rákfogó. Akkoriban dühöngött a pop, a Beatles, a Stones és a többi csapat. A Rákfogó más, szokatlan volt. Milyennek látja most azt a legendát?

- Számomra teljesen természetes volt, igazi, mély zenei lélegzéshez jutottam velük. Olyanhoz, ami a muzsikus kollégáimnak köszönhetően egyértelmű érzéssé, életté vált. Úgy vélem: pontosan azért fogadták el, mert tényleg teljesen szokatlan volt.

- A Saturnus volt az első saját együttese.

- A Saturnus lemezgyári felkérésre alakult, két lemez volt a tárgyiasult szellemi termékünk. Mindkettő nagy közönségsikert aratott, jókat tudtunk együtt játszani.

- A 60-as, 70-es években zenélni egészen más lehetett. Ezt hogyan éli meg?

- Szerettem volna nagyon jó lenni, és ezt az óhajomat akartam átvinni a zenébe. Akkor úgy kellett játszanunk, ahogy a kor levegője diktálta. Igaz, ma meg azt kell tenni, amit a mostani diktál. Akkor és most is igyekszem a saját be- és kilégzésem szerint élni, zenélni. Azt akartam elérni, hogy felismerjék a játékomat.


- Frank Zappa, Tony Scott. Mi jut róluk eszébe?
- Mind a kettőért odavoltam, odavagyok, egyikért jobban, mint a másikért. Zappa a zenei világ egyik nagy újítója, sokat lehetett az attitűdjéből tanulni, és profitálni abból a szabadságból, ahogy kezelte a világot és környezetét. Tony pedig egy örök hobó, csavargó, aki mindenhol megtalálta azokat a partnereket, akikkel olyan zenét tudott létrehozni, amit fontosnak gondolt. Nagyon tudtam tisztelni érte. Zappával együtt játszani érdekes élmény volt, nem tudtuk, hogy mi lesz, mert improvizatív este volt. Rögtönözni viszont tudtunk, nagy kalandot és boldogságot jelentett a közös játék!

- Az ön munkásságából számomra a Romani Project kiemelkedő, különleges és utánozhatatlan volt.

- Én is nagyon szerettem. De sajnos kifáradt, már nem találtam benne azt a bizonyos előre nézést, ami mindig vitt tovább. Az a projekt, amiben a világ első ötnegyedes romani nyelvű blues-át el lehetett énekelni, nagyon fontos volt nekem.

- Van még olyan újdonság, ami megmozgatja?

- Most éppen az, hogy miképp tudok olyan improvizatív zenét játszani, ami a magyarországi legmagasabb fokú klasszikus zenén, Bartók Béla muzsikáján alapszik. Úgy, hogy az nem kópia, hanem komoly, újszerű behatás. Készítettem is egy lemezt, amelynek az a címe, hogy Makrokozmosz, és nagyon szeretem.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!