Kultúra

2015.10.11. 10:54

Esküdtek az esküdtek előtt

Székesfehérvár - A végére elkészül a portré, arcot kap a 16 éves fekete fiú. Ha csak képen is. A Tizenkettedik esküdt (Kerkay Rita) jóvoltából.

Szabó Zoltán

Addig azonban jókora utat tesznek meg a szereplők, a lelkiismeret,az önvizsgálat, a gyűlölet, tolerancia állomásain. mert a gyilkossággal vádolt 16 éves fekete fiú mellett leginkább ők állnak saját maguk, vagyis az esküdtek előtt. A Tizenkét dühös embert mutatta be a Vörösmarty Színház, az amerikai Reginald Rose bűnügyi játékát, amely nem sokkal az után íródott, amikor tombolt az Egyesült Államokban a megbélyegzés, az Amerikaellenes Bizottság szinte bárkire ráfoghatta, hogy kém, ügynök, kremlista . Azóta eltelt ötven év, és bármilyen irtózatos közhely, de a darab különösen aktuális itt és most, Európában, különösen Magyarországon. Természetesen a menekültekre vagy bevándorlókra gondolok, az idegenellennéségre, a mások elutasítására, az ezekre , akik másmilyenek.

Juhász Illés, az elvakult Tizedik esküdt és Tűzkő Sándor, az Első

Cserhalm György rendezése azonban nem szájbarágós, a kidolgozott figurák, a jól megírt szerepek teszik egyértelművé, hogy a súlyos előítéletekről szóló drámát látunk. A híres, 1957-es (és ha jól rémlik, a negyven évvel későbbiben is) filmváltozatban férfiak alakították az esküdteket, a fehérvári színpadon hat nőt és hat férfit láthatunk, Ez mindenképpen új dimenziókat ad az előadásnak. Nem csak azért, mert sok helyütt és helyzetben a nőket is hátrányos megkülönböztetés éri, hanem mert a darabban érezhető hangsúlyt kapnak a nemi szerepek. Nem csupán emiatt, de egyébként is játékosabb, könnyedebb a fehérvári adaptáció, mint a régiek, humor, hollywoodi fricska is akad benne, és épp ezért nagyobbat is szólhatnak a drámai csúcspontok. Nem mindig, de az így is hatásos, hálásan fogadott előadás szerkezetét lehet majd azért még csiszolgatni.

Cserhalmi György nekem is elmondta, hogy ő elsősorban színész és nem rendező, akit néha rendezéssel is megbíznak. Nos, a karakterek alóban jól felépítettek, az alakítások erősek. Külön kiemelném a - ha úgy tetszik - a főszerepet, a Nyolcadik esküdtet játszó Kuna Károlyt, pályafutása fontos állomásához érkezett. Sághy Tamás nemkülönben, aki a Harmadik esküdt szerepében elvadított fiát képzelné a vádlott helyett a villamosszékbe. Az elridegült , aztán igazi nővé váló bróker, a Negyedik esküdt, Závodszky Noémi szereplése is emlékezetes, akárcsak az előítéletébe, gyűlöletébe belebéklyózott Tizedik esküdt, Juhász Illés teljesítménye. De a többiek, Tűzkő Sándor, Kricsár Kamill, Varga Gabriella, Radnay Csilla, Egyed Attila, Varga Lili Szirmai Irén, Kerkay Rita is velük egyenrangú játékkal rukkol elő.

Závodszky Noémi, a Negyedik
Fotó: Molnár Artúr

Külön elismerés illet mindenkit egy váratlan epizód miatt. Nem hiszem, hogy szándékosan tört el a szék a Harmadik esküdt alatt. Pici zavar után aztán a sokat látott maffiózó , az Ötödik esküdt, Kricsár Kamill ügyesen megoldotta a helyzetet, s a többiek is gyorsan kapcsoltak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!