Lóerő

2011.10.14. 12:43

Tudatos száguldás: Tábori Áron hajója repeszt

Dunaújváros - Tábori Áron, a Dunaújvárosi Vízi Sport Club motorcsónak-pilótája fiatal kora ellenére már tíz éve versenyez. Jelenlegi hajója a Formula4-S kategóriában nagy sikereket érhet el.

Anda Fábián

Tábori Áron még csak húszéves, ám már tíz éve megszállottja a motorcsónaksportnak. 2010-ben S-550 géposztályban világbajnok is lett, tehát fiatal kora ellenére rutinosnak számít. Több géposztályt kipróbált a fiatal pilóta, a JT-250-től a Pneumance Endurance (megbízhatósági) kategória több osztályában is szerencsét próbált. Rendszerint sikerrel járt a megmérettetések során, erről eredményei árulkodnak.
Legutóbb a németországi Lauffenben szerepelt Tábori, ahol egy harmadik és egy ötödik helyet szerzett az F4-S kategóriában. Ezek a nagyteljesítményű motorok S megjelölést kaptak, ami a környezetbarát mivoltukra utal.
A hajó lelke egy ezer köbcentis, Mercury 60-as, négyütemű motor, amely a legújabb környezetvédelmi szabályoknak is megfelel. A versenyzők körében világszerte egyre népszerűbb ez a géposztály. Habár teljesítményükben elmaradnak némileg a klasszikus erőgépektől, ezek a csónakok is képesek a 100 kmh-s sebességre, a propellerválasztás függvényében ez az érték meghaladhatja a 115 kmh-t is, a maximális fordulat 6250. Nem a végsebesség, sokkal inkább a dinamika a fontos tényező ebben a kategóriában.
A hajó külleme is szigorú szabályok közé szorított: a minimum súlyhatár  pilótával együtt  három és fél mázsa. Áron motorcsónakja 395 centiméter hosszú és közel két méter széles. Ezek az adatok igen fontosak ebben a sportágban, hiszen komoly balesetek születhetnek, ha valaki nem tartja be a szabályokat. A pilóták egyetlen ellensége a vízen az erős szél. Egy komolyabb széllökést igen nehéz kivédeni, ha az a hajó teste alá kap, meg is emelheti, sőt nem ritka, hogy szaltózik is a levegőben. Az ehhez hasonló balesetek elkerülése érdekében minden motorcsónak fel van szerelve egy ötpontos biztonsági övvel és egy oxigénpalackkal is  vész esetére. A szigorú szabályok szerint mentők és búvárok nélkül nem is rendezhetnek futamot, így a bajba jutott pilótát pillanatokon belül kiszabadíthatja a képzett vízi mentőszolgálat.
Habár az idei szezon már véget ért a versenyzők számára, a közelmúltban Tábori csapata a kikötői öbölben tesztelt, a cél, hogy minél jobb hajót fejlesszenek a jövő évi szezonra. Dunaújváros megkerülhetetlen pont  Európa motorcsónak-sportjában, így jövőre is izgalmas versenyeket rendeznek, ahol szoríthatunk Áronnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!