A modern indításrendszer veszélyei

2016. december 23., 08:00 szerző: Kelemen Attila
komment
A kulcs nélkül történő nyitó-, illetve indításrendszerhez közvetett módon nincs szükség a sofőr beavatkozására. Lényegében a jeladó közelségét érzékeli az autó, és ily módon fogadja a nyitáshoz és indításhoz szükséges kódsorozatot. Ám amennyire kényelmes, annyira veszélyes is tud lenni.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A kulcs nélküli rendszerek születéséhez egészen az 1990-es évek elejéig kell visszamennünk. Német mérnökök fejlesztették ki, szűk egy évtizedes fejlesztési folyamatot követően 1998-ban vetették be a Mercedes-Benz W220-as modelljében. Szinte ugyanúgy működik, mint a hagyományos távirányítós központi záras kulcs.

A különbség csupán annyi, hogy nincs szükség a vezető beavatkozására. A jeladót magunknál hordva elég csak kinyitnunk a kilincset, vagy megnyomni a motor indítógombját, és máris átadhatjuk magunkat a vezetés élményének A rendszer bonyolultságát az is érzékelteti, hogy képes megállapítani, hogy a jeladó a kocsi utasterében van, vagy éppen azon kívül. Ha az előbbi eset áll fenn, akkor az indításgátlót automatikusan oldja. Ráadásul ilyenkor az ajtózárak működtetését is azonnal letiltja: így biztosan nem felejtjük a „kulcsot" az autóban.

Csak egy gombnyomás, és máris jár a motor. Ez az a mozdulat, aminek a modern kor tolvajai is örülnek Fotó: Shutterstock

Napjainkban szinte már minden gyártó palettáján megtalálható az ilyen rendszerrel felszerelt gépkocsi; így egyre szélesebb körben élvezhetik ennek előnyeit az autótulajdonosok.

Csakhogy az éremnek két oldala van. Amennyire kényelmessé teszi az üzemeltetést az innovatív megoldás, annyira veszélyforrás is lehet.

Tavaly a Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal kifogásolta a megoldást. A múlt év augusztusi botránya során tíz nagyobb gyártót pereltek be a vásárlók; egyebek között azért, mivel addig több esetben súlyos mérgezés, vagy éppenséggel haláleset következett be. Tudniillik az érintettek elfelejtették kikapcsolni a motort a garázsukban parkolva, aminek szén-monoxid-mérgezés lett a vége. Ugyan az autók többsége rendelkezik olyan technológiával, ami megállított autó esetén figyelmezetet, hogy jár a motor; ám ezt minden márkánál egységesítené az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal.

A veszélyforrás elkerülése végett egy vészleállító protokollt is szorgalmaznak a hivatal szakemberei, ami automatikussá tenné a motor kikapcsolását egy bizonyos idő eltelte után.

Egy másik fenyegetettségre a The National Insurance Crime Bureau (NICB) hívta fel a figyelmet. Konkrétan egy olyan eszközre, ami kijátssza a rendszert. A járművek biztonságát tesztelő cégektől szereztek be egy olyan eszközt, ami - a szó szoros értelmében - ellopja a jeladók kódsorozatait. Amikor leparkolunk az autónkkal, a jeladóval felszerelt kulcsunk által sugárzott jelet érzékeli a tolvajnál lévő „álkulcs".

Az autónk nyitásához és indításához szükséges kódsorozattal rendelkező eszközzel innen kezdve a tolvaj azt csinál, amit akar: nemcsak feltörni tudja a kocsinkat, hanem akár el is tudja indítani, és ily módon meglovasítani. A NICB emberei két hét leforgása alatt nem kevesebb mint 35 autótípuson tesztelték, amelyek közül 19-et ki tudtak nyitni, eggyel kevesebbet pedig el is indítottak.

2013-ban már okozott fejtörést a biztonsági szakértőknek egy hasonló illegális berendezés, ám az „csak" az autók feltörésére volt hivatott. Mi, autótulajdonosok csak remélni tudjuk, hogy ezúttal is olyan hatékonysággal és gyorsasággal vonják ki a forgalomból az illegális kütyüt a bűnmegelőző szervezetek, mint azt tették három évvel ezelőtt.

Kelemen Attila

2016. december 23., 08:00 szerző: Kelemen Attila

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...