Lóerő

2015.02.12. 14:10

Autóvásárlással kapcsolatos kockázatok

Bár sokszor úgy tűnik, igen jó üzletet köt, aki használt autót vásárol, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen ügyletekben nem árt az átlagosnál is körültekintőbbnek lenni.

Szabó Zoltán

Három év alatt több mint triplájára emelkedett a külföldről behozott használt autók száma, amely 2014-ben már megközelítette a százezret. Évről évre tehát immár százezernyi család érintett ebben a témában, ezért a Használtautó.hu időszerűnek látta összegezni, melyek azok a kockázati tényezők, amelyeket ilyen esetekben mindenképpen célszerű szem előtt tartani.

Ha magánimportra adjuk a fejünket, ökölszabályként tartsuk szem előtt, hogy nagyobb autók esetében 10, kisebb kategóriás autóknál pedig akár még egy 15 százalékos kinti árelőny is könnyen elillan a vételárra rakodó további költségek miatt.

Megannyi utólagos kellemetlenségtől megkíméli magát az az autóvásárló, aki a felsorolt hasznos információkat figyelembe veszi Illusztráció: Kelemen Attila

A személygépkocsi-hirdetések közel tíz százaléka például jelenleg is külföldi okmányokkal rendelkező, még itthon nem regisztrált autókról szól. Fontos tudni, hogy ilyen esetben legtöbbször a vevőt terhelik a mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei, amelyek a regisztrációs adón felül mintegy 50 ezer forintot tesznek ki. Az EU-n kívülről származó autók esetében egyedi forgalomba helyezési engedélyre és eredetvizsgára is szükség van, ami a fenti terheket simán megduplázza.

A regisztrációs adó legtöbbször nem is szerepel az ilyen hirdetésekben, pedig az autó motorjának emissziós besorolásától függően annak összege még egy kisebb autónál is több százezres tétel lehet. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség!

Tavaly óta vagyonszerzési illeték is terheli a behozataltMindez átlagosan további 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra.

A lényeg, hogy ne hagyjuk magunkat megvezetni. Külföldről behozott autóknál legtöbbször jóval kevesebb ismerettel rendelkezünk az autó előéletéről. Annak érdekében, hogy biztosabban ki tudjunk küszöbölni egy esetleges visszaélést, mindenekelőtt érdemes lekérni a szervizadatokat. a külföldről behozott autók túlnyomó részét sokszor egy vállalati flotta tagjaként hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Ha igazán biztosra kívánunk menni, vegyük fel a kapcsolatot a szervizkönyvben szereplő műhellyel, s informáljuk le az autót: kérdezzük meg, hogy mit tudnak róla, és milyen műveleteket végeztek rajta.

Fontos, hogy hirdetés alapján sose adjunk előleget! Évről évre több tíz eljárás indul olyan csalók ellen, akik kedvező feltételeket kínálva csalnak ki hiszékeny emberekből komoly összegeket igényeiknek megfelelő autók behozatalát ígérve.

Még nagyobb a kockázat, ha a behozatalt is mi intézzük. Bár az országhatárok eltűntek, a távolságok megmaradtak. Így egy külföldön vonzó áron kínált autóért kiutazni is jelentős költség: egy Frankfurt-környéki autó esetében 8 literes átlagfogyasztás mellett (visszafelé két autó üzemanyagát és autópályadíjait fizetve) még a jelenlegi nyomottabb benzinárak mellett is több mint 80 ezer forintot tesz ki egy ilyen kör.

Az eladó könnyen vissza is élhet a jelentős idő- és pénzráfordítással: noha a helyszínen rögtön kiderül, hogy eltitkolt sérülései, hibái, hiányosságai vannak az eladásra kínált autónak, a vevő, ha már odáig elutazott, hajlamos akár súlyosabb kompromisszumokat is kötni, mentve, ami menthető. Ezért sose egyetlen ajánlat birtokában induljunk ilyen útra.

Fentiek ellenére az import használt autó vásárlása megfelelő körültekintéssel előnyös megoldás lehet. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel (a fentieken kívül a megfelelő állapotba hozás érdekében vállalt további szervizdíjakkal is) még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk.

A regisztrációs adó egy 3 éves, 1500 köbcentiméteres benzinen autónál Euro 4 motor esetén 198 ezer 334 forint, Euro 5-ös motornál 49 ezer 584 forint. Három éves, 1400 köbcentiméteres dízelnél ugyanez 151 ezer 667, illetve 37 ezer 917 forint.

A vagyonszerzési illeték a 61-120 kilowattos autóknál: 0-3 éves kor esetén kilowattonként 750 forint, 4-8 éves járműnél 650 forint, 8 év felett pedig 550 forint. Ugyanez 120 kilowatt felett 850, 750, illetve 650 forint, az évjárattól függően.



 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!