Fontos a jó abroncs kiválasztása

2017. február 17., 08:00 szerző: Szanyi-Nagy Judit forrás: FMH
komment
Minden ötödik magyar autós extra veszélyt jelent a nem megfelelő abroncs kiválasztása miatt.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Öt magyar autósból mindössze négy használ az évszaknak megfelelő autógumit járművén, derült ki az évente 130 ezer abroncsot értékesítő márkafüggetlen gumiszerviz online kutatásából. Minél idősebb egy gépkocsi, annál valószínűbb, hogy egész évben csak téli vagy csak nyári gumival közlekedik a sofőr. Az évszaknak megfelelő, és így kellő tapadást biztosító gumihasználat leginkább a családosokra jellemző.

A felmérésben 3776 sofőr vett részt, és az is kiderült: minden ötödik magyar autós egy évszakos gumival közlekedik egész évben. – Öröm az ürömben, hogy azok a gépjárművezetők, akik spórolnak a biztonságon, jellemzően inkább téli gumival járnak egész évben, így jóval kisebb a kockázat. Ugyanakkor a téli gumi nyáron sokkal gyorsabban kopik, hiszen nem a meleg aszfaltra van optimalizálva – mondta Nagy Tibor, az egyik, gumiabroncsokkal foglalkozó cég ügyvezetője.

A megfelelő gumiabroncs kiválasztása, illetve az évszaknak előírt csere növelheti a biztonságot Fotó: Shutterstock

Az autó korával együtt jár, hogy van-e évszaknak megfelelő gumi: minél öregebb egy gépjármű, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa ugyanazzal az egy évszakos abronccsal közlekedik télen és nyáron egyaránt. – Sajnos mindez azt is jelenti, hogy a már egyébként sem tökéletes műszaki állapottal rendelkező, és általában véve a modernebb biztonsági megoldásokat még nem tartalmazó autók sofőrjei komoly kockázatot jelentenek. Esetükben jobb választás lehetne a négy évszakos abroncs, ami egyre gyakoribb a magyar és a külföldi autósok körében is – tette hozzá a szakember. Az évszaknak megfelelő gumihasználat leginkább a családosokra és a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre jellemző: ők azok, akik számára fontosabb a biztonság.

Ahhoz, hogy megfelelő legyen a tapadás, nem elegendő csak az évszaknak megfelelő abroncs. A gumik például a gyártástól számítva tíz, felszereléstől számítva öt évig használhatók biztonságosan. Emellett szükséges még a megfelelő profilmélység is, amit a jogszabály 1,6 milliméterben határoz meg. Ezt a kutatásban résztvevők kétharmada jól is tudta. – Ez egy olyan minimum, ami alatt a rendőr is büntethet, de a téli gumikat már 4 milliméter alatt érdemes cserélni. Nem véletlen, hogy több környező országban nemcsak kötelező téli gumi használatot írnak elő, de például Csehországban és Ausztriában 4 milliméteres profilmélységet is – mondta Nagy Tibor. A nyári gumik esetében kicsit más a helyzet, a szakember szerint itt a biztonságos profilmélység 2,5–3 milliméter, amire a hamarosan bekövetkező csere során érdemes odafigyelni. – Az autósok többsége jól tudja, hogy a jogszabály 1,6 millimétert ír elő a minimális profilmélységre, de azzal is tisztában vagyunk, hogy ez a megfelelő tapadáshoz – különösen esős időben – már nem elég. A válaszadók 60 százaléka szerint a biztonságos futófelület javasolt, minimális mélysége 2,5 milliméter, vagyis a magyar gépjárművezetők tájékozottsága ezen a téren kifejezetten jónak mondható – tette hozzá.

A nyári gumira váltáskor tíz autósból kilenc a hőmérő higanyszálát figyeli, de csak az autósok 56 százaléka tudja jól, hogy pontosan mikor érett meg a csere: ha már tartósan 7 fok felett van a napi átlaghőmérséklet, ideje cserélni! Aki inkább időpont alapján cserél, azok többsége ezt március 15-e után teszik. – Sok autós emlékszik még a márciusi havazásra, így az utóbbi években inkább nem a naptárnak hisznek. Ha új nyári gumi beszerzésére kerül sor, főként a teszteredményekre támaszkodnak, de fontos még a márka, a szakember tanácsa és az ár is – mondta Nagy Tibor.

Egy szett nyári gumi akár 80–100 ezer forintunkba is kerülhet szereléssel, centírozással együtt, akkor, ha legalább a középkategóriából választunk, netán az átlagosnál nagyobb méretű vagy vékonyított, sportosabb gumikat szeretnénk. Ha az olcsó kategórián belül régi, de ismert márkát választunk, a pénzünkért cserébe az alsó kategóriában is egészen jó üzletet köthetünk. Persze nem várhatunk az adott, régebbi gumi teljesítményétől annyit, mint egy kétszer annyiba kerülő, új társától.

Szanyi-Nagy Judit

2017. február 17., 08:00 szerző: Szanyi-Nagy Judit forrás: FMH

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...