Lóerő

2015.03.04. 14:10

10-15 ezer kilométerenként ajánlott az olajcsere

Úgy vélem, hogy némi túlzással az olaj a motor vére. Nem kis részben rajta múlik, hogy meddig marad egészséges a bonyolult szerkezet.

Szabó Zoltán

No és persze az autó gazdáján is, aki lehet, hogy betartja az olajcsere periódusokat, viszont gyakran nem veszi figyelembe, milyen körülmények között, hol, mire használja a járművet. Decsi Péter, a Szaki Olajcsere Kft. ügyvezetője azt hangsúlyozza, fontos az
előírt terminusok betartása, csakhogy:

- Nagyon kitolódtak a cserére előírt kilométer határok. Míg régen általában 5-10 ezer kilométerenként javasolták a cserét, ma gyakran 15-20, sőt 30 ezer kilométert jelölnek meg. Utóbbi műszakilag nehezen indokolható, elsősorban azért, mert a gyártók a terminusokat a hosszú távú autózáshoz adják meg, márpedig Magyarországon az emberek többnyire rövidebb utakon használják a kocsijukat. Még a 20-30 kilométerről történő bejárás is rövid távnak számít, ekkora úton éppen csak felmelegszik a motor. A legnagyobb igénybevétel viszont éppen a hidegindításkor, illetve addig jelentkezik, amíg el nem éri az erőforrás az üzemi hőmérsékletet - magyarázza a szakember. Mint mondja, ilyenkor a legnagyobb az alkatrészek kopása, a régen cserélt olaj pedig egyre kevésbé tudja ellátni a feladatát. a kenést, a tisztítást, a szennyeződések, káros anyagok magába szívását, összegyűjtését, a hűtést. Mindez pedig fokozatosan öli a motort, és egy idő után visszafordíthatatlanná válhat a károsodási folyamat.

Alul a fáradt , fenn az új
Fotó: Molnár Artúr

Nagyon fontos a megfelelő minőségű olaj, különösen a dízel motoroknál, amelyek kényesebbek. Ezeknél mindenképpen a katalógusokra kell hagyatkozni, elsősorban a korszerű részecske szűrők miatt. Érdekes, hogy a mai autóknál is megjelent az olajfogyasztás, ugyanúgy, mint a régi, korszerűtlenebbeknél. ennek oka többnyire a túlhasznált kenőanyag. Nagyobb az igénybevétel, a mai dízelmotorok sokkal erősebbek, ezért itt is nyomatékosan javasolt a 10-15 ezer kilométerenkénti olajcsere. Hosszabb lesz a motor élettartama, nem megy tönkre idő előtt a turbó, szemmel láthatóan kisebb lesz a kormosodás a motortérben. Decsi Péter és kollégái már a motorháztető felemelésekor konstatálják, mik lehetnek a problémák, ki hogyan használja, ápolja a járművet.

Tapasztalataik vegyesek. Próbálják elmagyarázni az ügyfeleknek, hogy miért fontos az időben és rendszeresen elvégzett olajcsere, és azt is látják, hogy az emberek gyakran az autóhasználat következményeivel nincsenek tisztában. Azt tudják, hogy 20 ezer kilométert ír elő a gyár, ugyanakkor csak városban közlekednek, naponta 5-10 hidegindítással. S ez szokta a legtöbb gondot okozni.

Az otthoni olajcsere egyre ritkább, és nem is nagyon javallott. Egykor egyszerű volt, kellett egy olajszűrő és szerszám. Ma gyakran eldugják a szűrőt, ami ráadásul egy-egy autómárka sorozatában is változhat. A rosszul megválasztott olaj, a szűrő és a szerelési hiba pedig jóval többet árthat, mint használ.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!