Lóerő

2014.07.21. 20:07

Kicsúszás vagy durrdefekt esetén mi a teendő? (x)

Egy átlag autós valószínűleg nem sokszor kerül vészhelyzetbe autózás közben, de lényegében ez is az egyik oka annak, hogy kevesen tudják, mi a teendő egy olyan veszélyes helyzet során, mint például egy kicsúszás, vagy egy durrdefekt.

Ilyen esetekben a jó reakció életet menthet, ráadásul az gépjármű sem szenved nagy károsodást.

A biztonságos vezetés alapszabálya, hogy az autón megfelelő minőségű, évszaknak megfelelő pl.: téli gumi legyen rajta, ennek kiválasztásához nagy segítséget nyújthat a teligumit.hu weboldala. Azt talán senkinek nem kell bizonygatni, hogy a téli közlekedés a legveszélyesebb, így ha ebben az évszakban kerülünk a fent említett vészhelyzet egyikébe, akkor különösen fontos a jó reagálás, hogy elkerüljük a nagyobb baj bekövetkeztét.

Elsőként is az a legfontosabb, hogy mindenképp uraljuk a helyzetet, másképpen fogalmazva ne veszítsük el a fejünket, mert akkor lesz a legkevesebb esélyünk a jó döntések, megfelelő vezetési manőverek végrehajtására. És ne az autó megóvása legyen az elsődleges, hanem az utasok életének megvédése, az autót pótolni lehet, de az elvesztett élet az nem.

Ha az autó kicsúszik, vagy netalán durrdefekt következik be, akkor az első lépésünk ne a fékezés legyen, hanem hogy a lábunkat azonnal levéve a gázpedálról a megcsúszás irányába kormányozzuk a gépjárművet, megvárva, míg az autó újra tapadást nem talál, és csak ekkor fékezzünk óvatosan. A kormányt fogjuk két kézzel biztosan, rángatással vagy hirtelen mozdulatokkal soha ne kormányozzunk, és amint az autó megáll, azonnal kapcsoljuk be a vészjelzőt, tegyük ki az elakadásjelző háromszöget és mérjük fel a helyzetet.

Talán nincs is veszélyesebb helyzet autóvezetés során, mint a nagyobb sebességnél bekövetkező váratlan durrdefekt. Az autó ekkor szinte azonnal irányíthatatlanná válik, amit még csak tovább ronthat, ha padlófékkel reagálunk. Különösen fontos, hogy ilyenkor a kormányt nagyon erősen tartsuk, ha a gázpedálról levesszük a lábunk, az autó motorfékkel rögtön finoman lassítani fog, ha érzékelhető, hogy az autó újra megtapad a három keréken, akkor óvatos fékezés és szintén óvatos kormányzás mellett jó eséllyel baj nélkül biztonságosan megállítható.

Ha haladás közben fékhiba lépne fel, akár lejtőn való lefelé menetkor, vagy esetleg beázás miatt, akkor a motorfékkel, és/vagy a kézifékkel tudjuk az autót lelassítani, majd pedig megállítani. A motorfék azonnal működésbe lép, ha levesszük a lábunka gázpedálról, és ha egyel alacsonyabb sebességbe tesszük a váltót, akkor növelhetjük a motorfékezés hatékonyságát. Ahogy lassul az autó, úgy rakjuk mindig eggyel lejjebbi fokozatba (természetesen óvatos kuplunghasználat mellett), és 30 km/h sebesség alatt pedig már a kéziféket is használhatjuk a mielőbbi megállás érdekében.

Ezekre a helyzetekre való helyes reakciókat vezetéstechnikai tréningeken be is gyakorolhatjuk, ami hatalmas előny lehet vészhelyzetek során.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!