Lóerő

2016.02.01. 19:18

Miért sok a koccanás télen? (x)

A téli hónapokban rendszerint sokat hallani olyan kisebb-nagyobb koccanásokról, melyek akár jelentős anyagi kárral is járhatnak.

A háttérben legtöbbször a gépjármű nem megfelelő állapota és a téli gumi hiánya állnak. Nem véletlen hangsúlyozzák a szakemberek évről-évre a téli időszakot megelőzően a gumicsere fontosságát, hiszen a téli abroncs merőben más tulajdonságokkal bír, mint a nyári változat. Nyári gumival az utakra gurulva nem csak saját és szeretteink biztonságát kockáztatjuk, de az autó épségét is. A netrisk.hu tapasztalatai azt mutatják, hogy a kötelező felelősség biztosítás kínálta lehetőségeket a téli időszakban sokkal gyakrabban használják ki az autósok, mint nyaranta. Az ok egyértelmű, a megváltozott útviszonyokra sokan nem készítik fel megfelelően gépjárművüket.

Ne maradjon el a gumicsere!

A szakemberek akkortól javasolják a gumicserét, ha az átlaghőmérséklet tartósan hét fok alá csökken. Sokkal korábban nem érdemes, hiszen a téli gumi sajátosságaiból adódóan a hideg aszfalton teljesít a legjobban. Nem véletlen nem ajánlják azt nyárra, ekkor ugyanis sokkal gyorsabban kopik, használatával nagyobb a menetzaj, és többet is fogyaszt. Más a helyzet azonban télen, ugyanis a mély bordák és a sűrű lamellák kifejezetten a jeges, havas, nedves úton történő közlekedést segítik elő.

Figyeljen a profilmélységre!

Hiába a gumicsere, ha nem figyelünk közben annak profilmélységére. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a nedves utakon a kopott téli gumi legalább olyan rosszul teljesít, mintha nyári abronccsal lenne felszerelve az autó, és a féktávolság akár duplájára is nőhet. Téli gumi esetében tehát már a kritikus négy milliméter közeledtével célszerű elgondolkodni az új szett beszerzésén. A profilmélység ellenőrzése nem telik semmibe, hiszen a gyártók kifejezetten erre alkalmas kopásjelzővel is ellátják a gumikat, melyek nagy segítséget nyújtanak a kopás szintjének megismerésében.

Érdemes azzal is tisztában lennie, hogy nem csak a kopottság, de bizony a gumi kora is indokolhatja a cserét. Az abroncsok élettartamát sok tényező befolyásolja, így a hőmérséklet, a karbantartás, a tárolási-, és használati körülmények. A Michelin információi szerint a használaton kívüli abroncsok esetében is számolni kell öregedéssel.

Gyakori az aquaplaning jelenség

A télen gyakori vizes útszakaszokon a nem megfelelő gumi használatának egyik következménye lehet az aquaplaning jelenség. A „vízen futás” tulajdonképpen azt jelenti, hogy a gumik felfutnak a víz tetejére, vagyis elveszítik a kapcsolatot az aszfalttal, s ez által irányíthatatlanná válik a gépjármű.  Rendkívül fontos tehát, hogy olyan abroncs mellett tegyük le a voksot, amely aquaplaning ellenállása kifogástalan.

S hogy honnan lehet erről tájékozódni? Nem csak e szempontból érdemes az autógumi tesztek eredményeit rendszeresen figyelemmel követni, hanem egyéb jellemzők apropóján is. Az ADAC évről-évre elvégzi a népszerű, leginkább elterjedt és ismert márkák tesztjét, így a téli és a nyári abroncsok közötti választást nagymértékben megkönnyíti az autósok számára.

Az emberi tényező is felelős

Nem csak a gépjármű felkészítése és annak állapota tehető felelőssé a téli koccanásokért, hanem bizony az emberi tényező is. Sokan nem veszik figyelembe, hogy télen a sebességet és a vezetési stílust egész másként érdemes megválasztani, mint a száraz aszfalton, nyaranta. Ráadásul tény az is, hogy télen az időjárási viszonyok gyakran váltakoznak. Míg hajnalban, reggel köd, pára nehezítik meg a közlekedést, addig a hóesés, a hóátfúvások, valamint az ónos eső gyakorlatilag bármely napszakban előfordulhatnak. Fontos, hogy a sebességet ennek megfelelően válasszuk meg, ezzel akár balesetveszélyes szituációkat is elkerülhetünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!