Lóerő

2014.07.17. 14:20

Öreg autó nem vén autó: szép régi járművek és egy díszvendég

Pécsről jött a 77 éves szépkorú. Higgyék el, egy autó életében sem kis dolog ez. A Fiat 508 C még bírja a gyűrődést.

Szabó Zoltán

Vele érkezett még körülbelül 50 társa. A Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület ötödik alkalommal rendezte meg a veterán autók túráját, és a Velencei-tavi körútjuk közben Fehérvárt, az Alba Plazát is útba ejtették. Dudálva, vijjogva, pöfögve, vagy éppen elegánsan suhanva gurultak be a találkozó helye. Két vagy négy keréken. Mert akadt néhény Vespa robogó és oldalkocsis Pannónia is. Régi Skodák, Wartburgok, de ritkaságok is: például egy mélykék, nagyon formás Volkswagen Karmann Ghia, Opel Kapitän, nyitott Alfa Romeo. Igen sok jármű OT-s, azaz Oldtimer rendszámmal.

Amikor összegyűltek, a négy éve alakult egyesület alapítója és vezetője, Kerkuska Csaba üdvözölte őket. Ő maga 1961-es piros Skoda Felíciájával jött, amely 8 éve a tulajdona. Azt mondja, kocsi a család legmegbízhatóbb tagja. Soros, négyhengeres 45 lóerős motor hajtja. Kerkuska Csaba a családját is megfertőzte szenvedélyével. Lánya 14 éves születésnapjára Panni robogót kért, nagylányának 1955-ös, muzeális minősítésű Renault CV 4-ese van, felesége 1969-es angol, piros MG-kabriót hajt.

Néhányan bemutatták koros büszkeségüket. Köztük a veszprémi Törőcsik Zsolt. Magáról azt mondta, hogy a feleségem férje vagyok , a 43 éves Fiat 500-asról pedig azt, hogy cserélt alkatész nincs benne, a gyári eredetiket újították fel. Ugyancsak Fiattal jöt a pécsi Boda József. Az 1937-ben gyártott, 77 éves 508 C saját lábán tette meg az utat, négyhengeres, 32 lóerős motorja még mindig bírja a gyűrődést. Az autó érdekessége, hogy nincs oldaloszlopa, az ajtók kétfelé nyílnak. Bekapcsolta a rendőrségire festett 1964-es Moszkvics 403-as szirénáját az etyeki Tiszekker József. Az autó szerepelt a Made in Hungária című magyar filmben.

A jó hangulatú találkozó díszvendége egy 1963-ban, Budapesten gyárott Ikarus 620-as autóbusz volt, a mögé csatlakoztatott ÁMG személyszállító pótkocsival. Ami a székesfehérváriak számára különösen érdekes, hogy a pótkocsi Fehérváron, az egykori Általános Mechanikai Gépgyárban készült. Restaurálása során igyekeztek összhangba hozni a busszal. Tolatni a szerelvénnyel szinte lehetetlen feladat, ezért inkább távolsági járatokhoz használták. s mint Lengyel János, az autóbusz sofőrje elmondta: a szerelvényt nehézkessége miatt leváltották a jól ismert csuklós járművekkel. Azért a busz és vontatmánya ma is impozáns.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!