Lóerő

2016.09.08. 14:40

Erre figyeljen ha segédmotorral utazik!

Fehérvár - Lassan vége a nyárnak, de a segédmotor-kerékpáros, motorkerékpáros idénynek még csak most jön egy intenzív időszaka az iskolai időszak megkezdésével.

Káldor András

Sajnos sok negatív tapasztalat levonható az elmúlt időszak baleseti statisztikáiból, így nem árt néhány szabályt feleleveníteni, főleg a várható őszies időjárás figyelembe vételével.

- Sajnos a kétkerekű motorkerékpár (és vele együtt a segédmotor-kerékpár) vezetők között is sokan akadnak, akik egyes szabályoknak csak a felét tekintik elfogadottnak, a részleteken átsiklanak - tudtuk meg Molnár László közlekedésbiztonsági szakértőtől. - Ilyen például, hogy ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál, vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, akkor előre sorolás céljából a kétkerekű motorkerékpárral a következőképpen lehet manőverezni: álló járművek mellett, vagy azok között szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák. Ez azonban nem egy cikázási manőversorozatot jelent, illetve nem is azt, hogy ki tudja kicentizni a gépjárművek tükreit. Bármilyen helytelen manőverből, nem megfelelő távolságtartásból adódó kár ezen esetekben az előrehaladni igyekvő segédmotor-kerékpár, motorkerékpár vezetőt terheli.

Másik kirívó szabálytalanság a motorosok körében, hogy nem minden esetben viselnek bukósisakot. Márpedig zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.

- Ez KRESZ-előírás, de jól felfogott érdek is, hogy ne csak belecsapjuk a sisakot fejünkbe, hanem rögzítsük is azt. Az sem árt észben tartani, hogy egyéb célra készült, pl. kerékpáros, síeléshez alkalmazott sisakok nem felelnek meg! Ajánlott a megfelelő hosszú ujjú és szárú ruházat és a kesztyű viselése is - gondoljunk egy aszfalton történő bukás során szerzett sérülés következményeire - hívta fel a figyelmet a szakértő.

Az elektromos- vagy egyéb meghajtású kerékpárok megjelenésével egyre szerte-ágazóbb ismereteket kell elsajátítani. Eszerint a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. E fölött tehát már segédmotoros kerékpárról beszélünk.

A kétkerekű segédmotoros kerékpárra az oldalkocsi nélküli motorkerékpárra vonatkozó, a három- és négykerekű segédmotoros kerékpárra pedig a motoros triciklire vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket kell a következő eltérésekkel alkalmazni:

segédmotoros kerékpárhoz oldalkocsi értelemszerűen nem csatolható,

segédmotoros kerékpárra vonószerkezet nem szerelhető fel,

a segédmotoros kerékpárra távolsági fényszóró felszerelése nem kötelező,

a segédmotoros kerékpár tompított fényszórójának legalább 15 W teljesítményűnek kell lennie,

a segédmotorra féklámpa felszerelése nem kötelező,

a segédmotoros kerékpáron hangjelzésre kerékpárcsengő, vagy 75-112 dBA hangerejű jelzést adó más hangjelző berendezés alkalmazható,

a segédmotoros kerékpár kerekére is felszerelhető a kerékpárra előírt küllőprizma, a pedállal is hajtható segédmotoros kerékpárt fel szabad szerelni mindkét oldali lábpedálon, elöl és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!