Lóerő

2014.11.20. 12:50

Tippek a téli autózáshoz

A meteorológiai előrejelzések szerint az elkövetkezendő napokban keményebb fagyokra egyelőre nem kell számítani az ország területén, az autók téli szezonra való felkészítését azonban nem érdemes halogatni.

Szabó Zoltán

Nem elég ismételni és hangsúlyozni: extrém havazás és fagyok nélkül is könnyen balesetveszélyes helyzetbe kerülhetünk. A KSH adatai1 szerint 2013 utolsó negyedévében több mint 5400 személy sérült meg közlekedési balesetben.

Sokan csak az első havazások után vagy egyáltalán nem cserélik le a nyári abroncsokat, illetve viszik szervizbe autójukat, pedig megváltozott körülmények már az őszi időszakban is próbára teszik mind a járművet, mind a sofőrök vezetési tudását. Már néhány egyszerű óvintézkedéssel is nagyon sokat tehetünk azért, hogy minimálisra csökkentsük a balesetek kockázatát.

Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani, mivel ezeket úgy alakították ki, hogy a hideg útfelületeken is megfelelő legyen a tapadásuk, így biztonságosabb közlekedést tegyenek lehetővé. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök. A tesztek szerint a nyári abroncsok már őszi útviszonyok között is veszélyesek lehetnek, hiszen az összehasonlítás alapján az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/óra sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké. Mindenképpen ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve 4-5 évenként lecserélni azokat.

A grafikán jól látszik, mik az alapvető teendők az autóval, mielőtt még beállnak a kemény tél (Fotó: Europ Assistance)

A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani, megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Nem helyes és balesetveszélyes az a gyakori megoldás, amikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon.

Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használat, amelyet a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak. A gumiabroncsok cseréje ugyanakkor nem az egyetlen teendő a tél közeledtével, az autók egyéb alkatrészeit is át kell vizsgálni, felkészíteni az évszakváltásra – különösen akkor, ha nem fedett garázsban tartjuk a járművünket.

Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot.

Ha az autóhoz előírják, motorolajból is érdemes a téli, vagy a több fokozatú olajat használni, természetesen a gyári kezelési könyv utasításainak megfelelően.

Ablakmosó folyadékból is célszerű téli verziót használni, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 Celsius- fokos hőmérsékleten sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. További jótanács, hogy 5 Celsius-fok alatt érdemes diesel üzemű autók esetében téli diesel üzemanyagot tankolni. A fenti óvintézkedések mellett az esetleges meghibásodásokra vagy balesetekre is felkészülhetnek az autósok, például utasbiztosítással vagy emellett autós assistance szolgáltatással.

Az ajtózárak, ajtó szigetelők befagyhatnak. Jégoldó zárolajozóval, a szigetelő gumik szilikonnal történő bekenésével segíthetünk a gondon. Vigyázzunk arra, hogy a fényezésre, üvegre ne kerüljön a szilikonból. S ne feledjük, legyen az autóban jégkaparó, jégoldó, seprű, lapát sem árt. Tanácsos ellenőrizni a fényszórókat is, esetleg nagyobb teljesítményű izzókat beszerezni. Az akkumulátorra terheléses tesztvizsgálat kérhető, hogy ténylegesen mekkora amperórát tud az aksi.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!