2014.11.20. 12:50
Tippek a téli autózáshoz
A meteorológiai előrejelzések szerint az elkövetkezendő napokban keményebb fagyokra egyelőre nem kell számítani az ország területén, az autók téli szezonra való felkészítését azonban nem érdemes halogatni.
Nem elég ismételni és hangsúlyozni: extrém havazás és fagyok nélkül is könnyen balesetveszélyes helyzetbe kerülhetünk. A KSH adatai1 szerint 2013 utolsó negyedévében több mint 5400 személy sérült meg közlekedési balesetben.
Sokan csak az első havazások után vagy egyáltalán nem cserélik le a nyári abroncsokat, illetve viszik szervizbe autójukat, pedig megváltozott körülmények már az őszi időszakban is próbára teszik mind a járművet, mind a sofőrök vezetési tudását. Már néhány egyszerű óvintézkedéssel is nagyon sokat tehetünk azért, hogy minimálisra csökkentsük a balesetek kockázatát.
Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani, mivel ezeket úgy alakították ki, hogy a hideg útfelületeken is megfelelő legyen a tapadásuk, így biztonságosabb közlekedést tegyenek lehetővé. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök. A tesztek szerint a nyári abroncsok már őszi útviszonyok között is veszélyesek lehetnek, hiszen az összehasonlítás alapján az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/óra sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké. Mindenképpen ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve 4-5 évenként lecserélni azokat.
A grafikán jól látszik, mik az alapvető teendők az autóval, mielőtt még beállnak a kemény tél (Fotó: Europ Assistance)
A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani, megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Nem helyes és balesetveszélyes az a gyakori megoldás, amikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon.
Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használat, amelyet a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak. A gumiabroncsok cseréje ugyanakkor nem az egyetlen teendő a tél közeledtével, az autók egyéb alkatrészeit is át kell vizsgálni, felkészíteni az évszakváltásra – különösen akkor, ha nem fedett garázsban tartjuk a járművünket.
Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot.
Ha az autóhoz előírják, motorolajból is érdemes a téli, vagy a több fokozatú olajat használni, természetesen a gyári kezelési könyv utasításainak megfelelően.
Ablakmosó folyadékból is célszerű téli verziót használni, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 Celsius- fokos hőmérsékleten sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. További jótanács, hogy 5 Celsius-fok alatt érdemes diesel üzemű autók esetében téli diesel üzemanyagot tankolni. A fenti óvintézkedések mellett az esetleges meghibásodásokra vagy balesetekre is felkészülhetnek az autósok, például utasbiztosítással vagy emellett autós assistance szolgáltatással.
Az ajtózárak, ajtó szigetelők befagyhatnak. Jégoldó zárolajozóval, a szigetelő gumik szilikonnal történő bekenésével segíthetünk a gondon. Vigyázzunk arra, hogy a fényezésre, üvegre ne kerüljön a szilikonból. S ne feledjük, legyen az autóban jégkaparó, jégoldó, seprű, lapát sem árt. Tanácsos ellenőrizni a fényszórókat is, esetleg nagyobb teljesítményű izzókat beszerezni. Az akkumulátorra terheléses tesztvizsgálat kérhető, hogy ténylegesen mekkora amperórát tud az aksi.