Tudja, hogy vegye a kanyart

2017. február 09., 10:30 szerző: Hankusz Kálmán
komment
Dunaújváros - Rónai Tamás fiatal magyar versenyző a gokartosok között, aki már több bajnokságot is megnyert.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Édesanyám először nem nagyon örült, mikor bejelentettem, hogy mivel akarok foglalkozni, de mára megbékült ezzel. Most 17 éves vagyok, a Gender Racing Team pilótája. Ez a harmadik év, 2014 elején kezdtem náluk, de már hatéves korom óta gokartozok.

- Milyen eredményeid voltak eddig?

- Egyszeres gokart magyar bajnok vagyok és Közép-Európa-bajnok. Formula autóban kétszeres magyar bajnok, egyszeres Közép-Európa-bajnok és osztrák bajnok is.

- Magyar létedre osztrák bajnok?

- Igen, mi sem értettük. A szezon végén kaptunk egy e-mailt, hogy gratulálnak, megnyertük az osztrák bajnokságot. Kicsit meglepődtünk, úgy voltunk vele, hogy soha rosszabb ne történjen.

- Mik a terveid ezzel az életben, mi az, amit ad számodra az autóversenyzés?

- Sok mindenre megtanít, nem csak azt, hogy egy kanyart miként kell bevenni. El lehet jutni odáig, hogy fejben egy olyan alapot ad, amit a későbbiekben akár az üzleti életben is kamatoztathatok. Az ember higgadtan tud dönteni pillanatok alatt, ami nagyban befolyásolhatja a dolgok kimenetelét, és a pillanatnyi döntéseimnél egyedül vagyok, tehát jól kell döntenem, mert az életemet vagy a jövőmet jelenheti. Ezekkel a döntésekkel felelek másokért is, mert ekkor eldől a csapat vagy a verseny sorsa is. Tehát lehetőleg nem hibázhatok. Sokat kell készülni, ami elég megterhelő. A téli időszakban napi két órát is igénybe vesz az edzés, ezenfelül vannak még a szimulátoros gyakorlások.

- Te még tanuló vagy? Nem általános, hogy suli után a nebuló a versenypályára megy, és nem a haverokhoz.

- Igen gimnáziumban tanulok. Mérnök szeretnék lenni vagy a gazdasági vonal érdekel. Még nem döntöttem el. Ha gazdasági vonal, akkor mindenképpen egy autóversenyző csapatot szeretnék alapítani, és ott kamatoztatni a tapasztalatomat és a tanultakat. Autóversenyző szeretnék lenni, de nem tehetek fel mindent egy lapra, az nem lenne bölcs dolog. A versenyzéssel komoly céljaim vannak. Most dolgozunk azon a csapattal, hogy kijussunk a nemzetközi versenyekre, és részt vehessünk a nemzetközi mezőnyben, de úgy markánsan, hogy a csapatunk a nemzetközi versenyeken egy tényező legyen.

Részt venni olyan márkakupákon, ahol mindenki ugyanolyan autóval áll fel a rajtrácsra, nagy kihívás. Itt a technika nem dönti el a versenyt, csak a pilóták kvalitása, az, hogy ki mit tud magából kihozni. Ha itt jól szerepelünk, Európa-bajnoki címet tudunk elérni, az nagyban megkönnyíti az én helyzetemet is, hiszen az adott évi bajnokot beválasztják a Renault Forma-1-es csapatának az utánpótlás-programjába. És onnantól viszik előre, és megpróbálják minél magasabb szintre eljuttatni. Ha ez sikerül, akkor a tanulmányok is változnak.

- Hogy találtátok meg egymást a csapattal?

- Ez egy nagyon érdekes történet. Azt hiszem, is-is. Van egy közös ismerősünk, és ajánlott engem a csapatfőnök számára. Ő azt válaszolta, hogy igen, már ő is gondolkodott rajta, hogy megkeres engem, így aztán összehoztunk egy találkozót, és személyesen megbeszéltük, hogy egy közös évet elkezdünk együtt a magyar bajnokságban. 2013-ban én úgy jöttem vissza Magyarországra, előtte kint voltam a Petronas utánpótlás-programjának keretén belül egy Formula BMW-teszt vezetésen, ami akkoriban egy nagyon nagy szó volt, hiszen ott válogatták be a Mercedes Forma-1-es csapatának pilótáit.

Sajnos a támogatói háttér hiánya miatt nem tudtunk szezont futni, viszont egy-két teszten részt vettünk, amit nagyon sikeresen zártunk. Akkor fogalmazódott meg bennem az, hogy úgy érzem, hogy ezzel az egésszel szeretnék foglalkozni és a Forma-autózás lesz az az irány, amit én biztosan szeretnék.

- Mivel ez egy stílus rovat, mit jelent számodra ez a szó, és ki vagy te ebből a szemszögből nézve?

- Mindenképpen egy divat-megjelenést jelent, hogy szépen fel kell öltözni, és megjelenni egy olyan ruhában, ami egy kicsit ki is tűnik, elegáns is, és jól érzi magát benne az ember. Leginkább a külsőségeket jelenti, legalábbis szerintem. A csapatfőnököm egy olyan ember, aki mint példakép áll előttem. Nemcsak a versenyzésben segít, hanem az élet többi területén is. Az ő személyében én egy ikont látok, felnézek rá és tisztelem őt. Ebből adódik, hogy az ő stílusának néhány elemét próbálom átemelni a sajátomba. Nem utánozom, ez úgy jön magától. Imádom az órákat, a farmert, az ingeket és kedvenc autóm a BMW.

- A suliban hogy viszonyulnak ehhez a többiek?

- Nálam a tanulás az első. Úgy neveltek a szüleim, hogy ameddig nincs kész a tanulás, addig nem foglakozhatok a versenyzéssel, és ezt a mai napig így csinálom. Amikor belépek az iskolába, ugyanolyan ember vagyok, mint bárki más. Nem az autóversenyző jár gimibe, hanem a diák. Volt rá példa, hogy a tanár megtapsoltatott az osztállyal.

Ez nekem ugyan jólesett, de éreztem, hogy a többieknek nem, ezért nem szeretem. Sok mindent másként csinálok, mint ők, például nem csajozgatok össze-vissza, stabil párkapcsolatom van. Ez egy olyan plusz motivációt tud adni a hétköznapokban is és a versenyzésben is, ami érezhető. Amit csinálok, azt mindig teljes erőbedobással, különben nincs értelme.



Hankusz Kálmán

2017. február 09., 10:30 szerző: Hankusz Kálmán

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...