Így kerülhető el a vaddal való ütközés

2017. március 17., 10:00 szerző: Kelemen Attila fotós: Unger Tamás
komment
Márciusban a megszokottnál is több vadveszélyre figyelmeztető táblával találkozhatunk a megye útjain. Mit tegyen az az autós, aki ugró szarvast ábrázoló jelzést lát? Miért veszélyes, ha megszokásból vezetünk?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Szinte mindennapos eset, hogy egy-egy szarvascsorda (rudli) az autósok nem kis megrökönyödésére a közúton keresztül csörtet át új legelési területet keresve. Mivel a vad mozgása kiszámíthatatlan, így elsősorban rajtunk, autósokon múlik, hogy ütközéssel végződik-e egy ilyen szarvasvágta. És mivel kora tavasszal az ország közútjainak jelentős részén rendszeresen számíthatnak a vad megjelenésére, így nem csak ajánlott, de kötelező is, hogy fokozott figyelemmel vezessünk. Összegyűjtöttük azokat a tanácsokat, amelyek betartásával - ha minden esetben nem is tudjuk feltétlenül elkerülni, de - minimálisra tudjuk csökkenteni az ütközés esélyét.

FIGYELJÜNK A TÁBLÁKRA!

A balesetek többségénél az autó sebességének nem megfelelő megválasztása vezet vadgázoláshoz. Éppen ezért a vadásztársaságok nem győzik felhívni a figyelmet arra, hogy a vadveszélyt jelző táblákat vegyék komolyan a sofőrök. Nem véletlenül lettek kihelyezve azok az adott útszakaszokon. A veszély előtt bizonyos távolsággal helyezik el őket, hogy az autósok időben észlelni tudják. Az alatta feltüntetett hatályosságot sem lehet félvállról venni, hiszen esetenként akár kilométereken keresztül számíthatunk vadmozgásra. A piros háromszögű jelzésnek nincs feloldó táblája; így adódik a kérdés: mi van akkor, ha a hatály nincs feltüntetve? A közúti jelzőtáblák elhelyezéséről szóló jogszabály szerint akkor kötelező a veszélyes útszakasz hosszának megjelölése, ha a veszély több mint száz méteren keresztül fennáll. Még akkor is lassítsunk, ha jól belátható útszakaszon közlekedünk, mivel a megriadt vad akár az utolsó pillanatban is kiugorhat elénk. Ne megszokásból vezessünk!

Rudli lepi meg az autósokat. Ennél az esetnél a veszélyre figyelmeztető táblát komolyan vették az autósok, így nem történt baleset
Fotó: Unger Tamás

NAGYOBB KÖVETÉSI TÁVOLSÁGOT TARTSUNK!

Mivel az előző tanácsot nem minden autós veszi komolyan, legalább mi legyünk éberek. Éppen ezért nagyobb követési távolságot tartsunk. Egyrészt mi magunk is jobban belátjuk a körülöttünk lévő környezetet; másrészt lehet, hogy éppen az előttünk haladó járműnek kell vészfékeznie a kiugró állatok miatt.

KORMÁNYMOZDULAT HELYETT VÉSZFÉKEZÉS

És mit tegyünk, ha későn észleljük a felénk tartó vadat, és már elkerülhetetlen az ütközés? Semmiképpen se rántsuk el a kormányt! Ilyenkor az egyetlen megoldás a vészfékezés. Így kivédhetjük azt, hogy az autónk - letérve az útról - szaltózzon, vagy éppen az árokban kössön ki, netalántán frontálisan ütközzön egy szemből jövő járművel. Ha a vad az út közepén áll, akkor is fékezzünk; semmiképpen se próbáljuk kikerülni. Ugyanis lehetetlen megjósolni, hogy melyik irányba fog elmozdulni.

ÉJSZAKA HATVÁNYOZOTTAN LEGYÜNK ÉBEREK!

Mivel nappal is meglehetősen nehéz észlelni az út felé tartó vadat, éjszaka még inkább körültekintőbbnek kell lennünk! Nem csak a mi látásunk, a vadé is gyengébb sötétben. Esti-éjszakai órákban különösen számíthatunk nagyvadfajok megjelenésére.

A VADRIASZTÓ IS SEGÍTHET

Hatékony segítség lehet a vadbalesetek elkerülésében az úgynevezett őzriasztó is. A szerkezet az ember számára alig, ám az őzek által kitűnően hallható nagyfrekvenciás hanghullámot bocsát ki. És mivel az őzek hallása rendkívül jó, már több száz méterről meghallják. Ez nem elüldözi őket - mint ahogy azt sokan gondolják -, hanem idegen, ismeretlen hangot hallva megállnak, és hallgatóznak.

Kelemen Attila

2017. március 17., 10:00 szerző: Kelemen Attila fotós: Unger Tamás

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...