Zúg a Volga nagy motorja

2015. január 30., 06:20 szerző: Szabó Zoltán
komment
Úrhida-Székesfehérvár - Kormányváltós a méretes autó, elsőre nehezen találom a sebességet, sikerül is egyből a legmagasabb fokozatba kapcsolnom, ami jelen esetben a harmadik.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Viszont a motor nagy mérete (2445 köbcenti) és nyomatéka miatt sikerül elindulnom vele. a kormányt is könnyű tekerni, noha nem szervo. A helyszín az úrhidai reptér, és az autó sem mindennapi: Volga M21-es, C sorozat, ráadásul rendőrségi jármű. Tulajdonosa, a székesfehérvári Csizmadia Károly szerint ilyen talán nincs is több az országban. Van rajta kék lámpa és sziréna, utóbbi, tanúsíthatom, rendesen elengedi a hangját, ha bekapcsolják. Szóval, itt, az egyik hangárban tárolja ritka járművét, amelynek „egyszerű” oka van: a Volga mellett a repülés szerelmese is Csizmadia úr, mégpedig 1977 óta. Egy Góbéval kezdte a tanulást, aztán merevszárnyú gépeket vezetett, a legnagyobb egy AN-2-es volt. Szúnyogot is irtott Fehérvár légterében repülve. Tavalyelőtt télen csinált egy vitorlázó műszerfalat otthon, megszerezte hozzá a műszereket. Még egy iránytű kellene rá. (A „hétköznapi” Suzukijában látok iránytűt és egy magasságmérőt is, és persze Volga-makettet.)

Fotók: Molnár Artúr

A típus régi szerelme Csizmadia Károlynak, aki víz-, gáz és központi fűtés szerelő, 40 évig műszaki tanár volt a Vörösmarty szakiskolában, egy évig Bécsben dolgozott, négy évig volt az úrhidai iskola igazgatója. Már nyugdíjas, ahogy ő nevezi magát, nyugger, szeretett Volgáját pedig „Ruszki Rolls Royce-nak” becézi. Szerinte kifejezetten formás, szép és roppant kényelmes, teljesítménye jó. Ez a második Volgája, az elsőhöz -– fekete színű volt, és korábban a Veszprém Megyei Tanácson szolgált –- 1971-ben jutott hozzá, és 1977-ben adta el. A rendőrségit az Interneten fedezte fel, tavaly. Egy csütörtöki napon elment Gyömrőre, megnézte az autót, amelyet másnap levizsgáztatták, szombaton pedig már el is hozták Fehérvárra. Annak idején valóban használtak ilyet, például 1973-ban egy hasonlóban szúrt le egy mohai rendőrt csavarhúzóval egy orosz férfi, akit lopáson kaptak. A szerencsétlen rendőr a bíróság épületének vezette a kocsit.

Csizmadia Károly sok alkatrészt kapott, szerzett kedvenc autójához. komplett műszerfalat, irányjelzőt, rádiót. Fel-felkérik, hogy jelesebb napokon jelenjen meg vele, már csak azért is, mert tagja a Police Borrendnek. (A Balaton melletti Köröshegyen volt szőlője, aranyérmes bort termelt.) Azt mondja, a szarvast formázó embléma a motorházon eredetileg az A szériát díszítette, nem a C-t, de nem szedi le. Legfeljebb kicsit előbbre teszi. Mindig talál magának egy kis tenni-és szerelnivalót, ráadásul imádja a régi gépeket. Egykor épített kistraktorokat is, négykerék meghajtással, Trabant motorral, kétfejes ekével. Azzal szántott Köröshegyen.

Sorsával elégedett. Tavaly az utolsó pillanatban műtötték meg daganatát. sikerült. Hozzájutott a Volgához, ami már régi álma volt. S még 10 és fél órát repült is.




Szabó Zoltán

hozzászólás
2015. január 30., 06:20 szerző: Szabó Zoltán

Facebook

Hozzászólások