Sport

2016.05.24. 18:01

A csengő hangú navigátor

Székesfehérvár - Simon Nikolett hetedik éve húz overált a raliversenyeken, és a jelenlétén már senki nem lepődik meg, hiszen mostanra elismert navigátorként ül be az autóba.

Szupkai Gábor

Az autóversenyzés világában nem túl megszokott a női jelenlét, de Simon Nikolett még karonülő gyerekként kapta meg az első impulzu-
sokat.

- Édesapám autófényező, és folyamatosan a műhelyben voltam körülötte. Ő is imádja a ralit, már három hónaposan kivitt versenyre, majd két-
évesen beültettek egy kagylóülésbe, hogy kipróbálják, mennyire passzolok bele - meséli a szépséges navigátor.

Simon Nikolett kiérdemelte a tiszteletet, ma már komoly navigátorként tekintenek rá a pilóták
Fotó: Galadriel

Persze a bemutatkozásra még várni kellett néhány évet, de onnan már nem volt visszaút.

- 2010-ben Pécsett adódott egy lehetőség, beülhettem navigálni egy Ladába. Még ugyanabban az esztendőben egy Suzukiban is versenyeztem, azóta pedig folyamatosan minden évben ott vagyok, és teljes szezonokat sikerült végigversenyeznem. 2011-től két idényen át Izsák Józseffel ültem egy Mitsubishi Lancer Evo VIII-ban, ahol mindkét szezonban abszolút országos amatőr bajnokok lettünk. 2013-ban Horváth Rudolf mellett versenyeztem egy BMW E36-ossal a másodosztályban, de ő sajnos abbahagyta a versenyzést. Aztán 2014 óta Halmos Gábor mellett navigálok, akivel kezdetben Rallye2-ben BMW bajnokok lettünk, majd tavaly és idén már első osztályban indultunk. A mostani szezonban Miskolcon és Egerben álltunk rajthoz, mindkétszer harmadikok lettünk a kategóriánkban. A murvás versenyek, Szombathely és Veszprém kimaradnak, mert az autó erre nem alkalmas, de a kategóriatársak közül is csak egy páros indul, így nem fogunk lecsúszni a dobogóról. Viszont az aszfaltos versenyeken ott szeretnénk lenni, és természetesen dobogón végezni. Az biztos, hogy Kassán nem fogunk rajthoz állni, nagyon messze van, és mivel nincsen szponzorunk, így nem tudjuk megoldani. Minket a lelkesedés visz, nem a támogatókért csináljuk, hanem mert ez az életünk, imádjuk, ezért is fáj nagyon, ha nem tudunk rajthoz állni. Azt mondanom sem kell, hogy ebben a sportban nőként szponzort keresni nem egy leányálom.

Simon Nikolettnek hat év alatt sikerült bebizonyítania, hogy jó navigátor. De mi kell ahhoz, hogy valakiről ezt kijelenthessük?

- Ennek rengeteg összetevője van, és pilótától is függ. Valakinek például nem a csicsergő női hang kell, jobban kedveli ha egy férfi dörmög mellette. A pilótának van egy elképzelése, ő diktálja fel a pályát, nekünk azt kell visszamondani. Van aki kanyarerősségre, és van aki sebességfokozatra írja a pályát, ebbe mi nem szólunk bele. Viszont sokan nem ismerik be, de a navigátor tudja diktálni a tempót. Tudok hatni a pilótára hanglejtéssel, és nem mindegy az sem, hogy milyen sebességgel mondom az itinert, mert ez a vezetésére is kihatással lehet. Fontos a maximális felkészültség, a technikai hozzáértés, mert a gumiválasztást, de még a guminyomást is megbeszéljük, ebben is határozott véleményének kell lennie egy navigátornak. Számít a pályaborítás, kanyarok, minden apróságra oda kell figyelni, mert akárhogy is tűnik, az életünkkel játszunk minden egyes tizedmásodpercben.

Ezeken felül pedig van még egy tényező, ami sokat számít, ha valaki navigátor.

- A mezőny legelején nagyon odafigyelnek az autók súlyelosztására, mi ezzel nem foglalkozunk ilyen komolyan. Természetesen, aki könnyebb, azt szívesebben választják a pilóták, hiszen ez tizedmásodperceket jelenthet. A navigátorok általában elég vékonyak, de mi is szoktunk nassolni. Én biztosan - meséli vidáman Simon Nikolett.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!