Sport

2017.01.18. 17:04

Fa Nándor a 8., az élmenők nem tudtak célra fordulni

Atlanti óceán - Az előzetes becslések szerint szerdára várták a VIII. Vendée Globe megállás nélküli egyszemélyes Földkerülő vitorlásverseny befutóját, de a szárazföld felől érkező szembeszél nem engedte a kikötő felé az éllovasokat.

Ferencz Balázs

A francia Armel Le Cléac'h (Banque Populaire VIII) és a brit Alex Thomson a Vendée Globe 74. napjára egészen a Brit-sziget dél-nyugati csücskéig hajóztak, vagyis jócskán a Les Sables d'Olonne-ban fekvő célkikötő magassága fölé. Ennek oka pedig a szárazföld felől érkező erős szembeszél, ami meghiúsította az éllovasok kikötési terveit, nem tudtak a Vizcayai-öböl felé tartani. Így igazán izgalmassá vált a non-stop Földkerülő viadal befutója, hiszen az élen álló két, űrtechnikára hajazó hajót mindössze 30 tengeri mérföld választja el egymástól. Ugyanakkor megeshet, hogy a most második Hugo Boss a célra fordulás után kedvezőbb pozíciót harcol ki magának, s a verseny utolsó mozzanataként megtöri a franciák VG-hegemóniáját. A tőlük több mint 4000 tengeri mérföldre, az igen előkelő 8. helyen vitorlázó Fa Nándor is izgatottan figyeli az éllovasok csatáját, a Spirit of Hungary 77 hajónaplójában is ír erről.

„Nem kíméli őket a Teremtő, nincs könnyű befejezés. Erős szembeszélben kell megvívniuk a végső csatát, amiben még minden lehetséges. Az utolsó méterekig, utolsó töltényig küzdeni fognak, amiben egyik pozíció sem könnyű. Alex kemény, kíméletlen üldöző, Armel pedig tapasztalt, elszánt védekező, és mindkettő kitart a végsőkig, a vonalig. Lenyűgöző a csatájuk, emlékezetes verseny, megérdemli bármelyik, ha nyer."

A 63 esztendős fehérvári skipper arról is értekezik, hogy az úgynevezett támasztó-uszonyokkal szerelt, s ezáltal új távlatokat nyitó szélvészgyors IMOCA 60 lábas vitorlásoknak van-e létjogosultságuk az óceánokat átszelő versenyeken?

„Itt most eldőlt egy másik verseny is, uszony, vagy nem uszony. Ezekben a nagyon kihegyezett, nagyon innovatív hajókban bőven van olyan elem, amin sokáig lehet vitatkozni. Vitatható a biztonságuk és vitatható a szellemiségük. Erre menjen-e az IMOCA, szabad-e a versenyzőket kitenni ennyi kockázatnak. Sok vita kövezi majd ki a jövőbe vezető utat ez után a VG után. Lesznek, akik azt mondják majd, lám, ott mentek ketten is az élen, fantasztikus teljesítményt produkáltak, ez kell, hogy legyen a jövő. Viszont ne feledkezzünk meg a többiről, akik sérültek és sok éves munkát veszítettek el, és ne lépjünk át egyszerűen a kockázati tényezők fölött, amik egyre fokozódnak. Ne feledkezzünk meg a dinamikus nyomaték létéről, ami nagyon markánsan jelent meg ezen a versenyen. Miközben mérési és ellenőrzési nagyüzem zajlik a statikus nyomaték ellenőrzésére, addig egyetlen szó sem hangzott el a dinamikus nyomaték ellenőrzéséről, ami ezt a drámai különbséget eredményezte az új hajók javára. Az uszony előnye egyértelműen bebizonyosodott, és az is hogy végig lehet egy ilyen hosszú versenyt is menni 100%-on velük. Nagyon sajnálom, és egyben örülök is, hogy ez már nem az én jövőm." - vélekedett a Horn-fokot ötször megkerülő tapasztalt hajós. Fa Nándor egyébként szép időben, jó széllel haladt Északnak 73 nappal és 5 órával a rajt után. Az előrejelzés szerint néhány napig nem is változnak a szélviszonyok, amíg a SOH77 el nem éri a DK-i Passzát szelet. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!