Sportvilág

2014.03.23. 16:42

Elkészült Fa Nándor új hajója

Fa Nándor bemutatta új hajóját vasárnap a Fa Hajó Kft. csarnokának udvarán. A Spirit of Hungary-t egy hét múlva szállítják az Adriára és vízre teszik.

Tihanyi Tamás

– Két éve még nem gondoltam volna, hogy valaha is ideállok a kamerák és a barátok elé ezzel a lélekkel: amely kicsit viharos, kicsit kiteljesült, kicsit riadt, de alapvetően nagyon boldog. Négy éves versenyprogram következik, erre épült az új hajó – mondta Fa Nándor, majd néhány száraz, de meggyőző adatot mondott. A hajón eddig 16 és félezer órát dolgoztak, de ha figyelembe vesszük, amit más cégek végeztek például a tőkesúly marásával, akkor ez az idő bőven húszezer óra feletti.

– Én magam sem gondoltam, hogy ez a hajó ilyen iszonyú munka-, idő- és persze szakember igényes lesz. Mert minden porcikája egyedi, minden eleme – beleértve a ruhafogast is, ami persze már perverzió – karbon. Csak néhány fém csavar és kötőelem a kivétel. Pokolian erős, abszolút hightech, űrtechnológiai szintű kívül és belül.

Fa Nándor mindig hangsúlyozza: ahhoz, hogy a hajó megszülessen nagyon sok támogatás kellett, és nem csak baráti, hanem anyagi is.

– Szerencsére ebben a hazában vannak olyan cégek, amelyeknek fontos, hogy odaálljanak a jó ügyek mellé. Bízom abban, hogy az én ügyem ilyen lesz, ami rajtam múlik, azt megteszem. Amire készülünk, az egy professzionális óceáni világbajnokság.

Amely hasonlít a Forma 1-es világbajnoksághoz, ahol pontozásos alapon, több verseny alapján lesz végeredmény. Akár a Forma 1-ben, az Imoca Ocean Masters sorozatban is a lehető legmagasabb szinten csinálnak mindent és százmilliós nagyságrendű azoknak a száma, akik a szériát figyelemmel kísérik.

– Már nem lett volna erőm egyedül ezt a hajót megépíteni úgy, mint a korábbiakat. A koncepció, a vízió az enyém, de sok ember fantasztikus tudására volt szükség. Örülök annak, hogy nem külföldi sztártervezőket kellett a munkába bevonnom.

Két név a kihagyhatatlanok kategóriájából: Déry Attila tervezőé és Paulovits Dénesé, aki Nándi szerint „egyszerűen” csak egy hajóépítő zseni.

– Egy hét múlva indulunk az Adriára és tesztelünk. A borulásteszt például azt szolgálja, hogy bármi történik az óceánon, meg tudjam bentről fordítani a hajót. Egy hónapunk lesz rá, hogy Triesztből elvitorlázzunk Newportba, az Egyesült Államokba, aztán New York-ban lesz a rajt. A világbajnoki sorozat első, kétszemélyes pontszerző futama Barcelonáig halad. Társam egy fiatal vitorlázó, Goszleth Marcell lesz. Ketten együtt jobbak vagyunk.

Megépítették a hatalmas hajót, aztán eljött Fehérvárra a francia Imoca-ellenőrök csapata. Négyezer matricát ragasztottak a hajóra, aztán végigfotózták, több száz képet készítettek, ezeket felvitték számítógépre és az eredményt összehasonlították az eredeti tervekkel. Egymilliméteres eltéréseket találtak csupán és azt mondták, hogy ilyet ők még soha nem láttak. Vajon ezen mi már miért nem csodálkozunk?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!