2020.08.02. 07:20
A NEET-fiatalok: Nem dolgoznak, nem tanulnak
Még a járványidőszakot megelőzően mintegy 15 százalékra volt tehető az úgynevezett NEET-fiatalok száma Magyarországon.
A NEET-fiatalok közül többen nem szándékosan lógatják a lábukat: a családi háttér is nehezítheti a munkába állást
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A mozaikszó az angol nyelvű „Not in Education, Employment, or Training” kifejezésből ered, amelynek jelentése: nem vesz részt oktatásban, munkában vagy képzésben. Vagyis, hogy az adott személy nem tanul, de nem is dolgozik. Mivel hazánkban az utóbbi években egyre nőtt a foglalkoztatás, jogosan merülhet fel a kérdés: kik is azok a – jellemzően 15 és 34 év közötti – NEET-fiatalok, és miért nem sikerül elhelyezkedniük a munkaerőpiacon? Választ egy piackutatással foglalkozó cég sajtóközleményéből kaptunk.
Eszerint a NEET-fiatalokat nemcsak életkor, képzési szint és földrajzi elhelyezkedés alapján csoportosíthatjuk, de meghatározásukkor számít az álláskeresés hossza, a motiváció szintje és a szociális háttér is.
Az egyik ilyen csoport a rövid ideje munkanélkülieké, akik kevesebb mint egy éve munkakeresők, és a veszélyeztetettségi skála közepén helyezkednek el. Ide tartoznak azok is, akik a járványhelyzetben veszítették el munkájukat, s noha jelenleg munkanélküliek, álláskeresők, várhatóan gyorsan új munkahelyre lelnek a gazdaság teljes újraindításakor. Számukra megoldást az álláskereséssel kapcsolatos tréningek, az önéletrajzírásra, állásinterjúra való felkészítés jelenthet.
A következő csoportnak, az évek óta munkát keresőknek leginkább az elévülő munkatapasztalat jelenti a hátrányt. A folyamatos álláskeresés mindemellett a motivációra és a jövőképre is kihat – negatívan. Nekik megoldást az önismereti és készségfejlesztési tréningek hozhatnak.
A harmadik csoportba azok a fiatalok tartoznak, akik családi kötelezettségeik miatt nem dolgoznak. Esetükben az idő és a támogatás hiánya az, amely hátráltatja őket a sikeres munkakeresésben és -vállalásban. Számukra az online tananyagok elsajátítása ajánlott, de egyes képzéseken az ötletmegvalósításhoz, időmenedzsmenthez is jó alapokat szerezhetnek.
A negyedik csoport tagjai a friss végzősök vagy munkába állás előtt állók, ők azok, akik a veszélyeztetettségi skála alján állnak, hiszen alapvetően készek arra, hogy munkát vállaljanak vagy tanulmányaikat folytassák.