Belföld

2010.07.17. 04:35

Csábító leárazások - ne hagyja magát átverni!

Hetekkel, sőt, hónapokkal korábban köszöntöttek ránk a szezon végi kiárusítások: még csak most kezdődött el az igazi nyár, de már fél áron kaphatjuk meg a szezon hacukáit. Sőt, a kereskedők a tavaly őszi kollekció darabjait is leárazták. Kénytelenek, hiszen a betérőket vásárlásra kell ösztönözni! A fehérvári városképből úgy tűnik: sikerül.

S. Töttő Rita


Légkondicionálóval, dinamikus zenével és 30-50-70 százalékos leárazásokkal igyekeznek üzleteikbe vonzani és vásárlásra öszöntözni a látogatókat a fehérvári kereskedők. A majd' negyvenfokos hőségben - ami csak  egy hete gyötri a helyieket - a leghatásosabb marketingeszközök ezek, hiszen a vállalkozók számára nincs más út a gazdasági válságból való kilábalásra. Az akciók elárasztották az üzleteket, ám azt, hogy valóban  az eredeti ár 70-50 százalékáért kínálják-e portékáikat, nem mindig lehet tudni: az eredeti ár áthúzva s a csökkentett változat pirossal kiemelve - akár megfelel a valóságnak, akár nem - a leárazásokra fogékony vásárlókat szinte megbabonázza. Hiszen lehet, hogy egy áru csak 2-3 ezer forintba kerül így, de bizony hajlamos az ember arra, hogy ilyenkor több mindent tegyen a kosarába. S  megeshet, hogy a shoppingtúra végén összeszámolva a végösszeget, megdöbbenünk...

Székesfehérváron is minden olcsóbb, ami csak létezik: a napszemüvegtől kezdve a fürdőruhán át a nyári dresszekig, de még pulóverek, kabátok, farmerek is a leárazott termékek között vannak. A vásárlásra ösztönzés azonban nem áll meg az akciók kiírásánál: a leárazott termékekhez át kell menni a nem akciós termékek részlegén, máshol illatokkal, kóstolókkal, folyamatos átrendezésekkel ingerlik a mindig újdonságra vágyó vásárlókat.
- Ki kell használni az akciók adta lehetőségeket. Így olcsóbban, a szezonban is hozzájuthatok olyan ruhadarabokhoz, amelyeket egyébként  nem vennék meg. A jelenlegi  helyzetben meggondolja az ember, mire, mennyit költ - árulta el Nagy Nikolett. A fiatal, fehérvári hölgy szívesebben keresgél a belvárosi bevásárlóutca üzleteiben, sem mint a nagyáruházakban.
Schneider Istvánné, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-dunántúli Regionális Felügyelőségének  központi szervezetvezetője elmondta, az akciók kedveznek a vásárlóknak, s felteheteően az üzleteknek is, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy a leárazott termékek esetében ugyanúgy kell eljárni panasz esetén, mint a teljes árú áruknál. Kiemelte, ugyanazok a szabályok, szavatossági jogok érvényesíthetők.
- Ha egy termék hibás, és amiatt értékelték le - például leszakadt néhány gomb egy ingről -, azt fel kell tüntetni. Ha azonban a vásárló egy másik panasszal hozza vissza a terméket, azt figyelembe kell venni  - mondta Schneider Istvánné. Hozzátette, ha egy termék cseréje szükséges, azt meg kell tenni. Ha pedig elfogyott az akció ideje alatt, akkor vissza kell fizetni a vételárat. Aminek összege mindig a blokkon szereplő összeg. Nem fordulhat elő, hogy az adott terméket még alacsonyabbra árazták, s a kereskedő azt az árat fizetné meg. Ahogyan az sem lehetséges, hogy az akció végén a terméket ismét magasabb áron kínálják, és a vásárló azt az összeget igényelné vissza - hangsúlyozta a vezető. 

- A bevásárlóközpontok, multinacionális áruházak megjelenésével a kiskereskedők is egyre gyakrabban kényszerülnek az akciók meghirdetésére - osztotta meg velünk tapasztalatait Kótainé Bertalan Gabriella. A belváros bevásárlóutcájának szívében tíz éve működteti önálló női divatáru üzletét, tapasztalatai azonban régebbre nyúlnak vissza. - Kereskedőcsaládba születtem. A szüleim is a kereskedelemben dolgoznak, testvérem is, s jómagam is több mint húsz éve tevékenykedem kereskedőként. Az utóbbi években megtapasztaltuk, hogy a nagyáruházak mind korábban kínálják  leárazott  termékeiket. Ahhoz, hogy lépést tudjunk velük tartani, versenyképességünket megőrizzük, mi, kiskereskedők is akciót hirdetünk - mondta az üzlet vezetője. Hozzátette, az egyre korábban beköszöntő akciók hatására a szezonális termékek is egyre korábban jelennek meg az üzletek polcain. Gabriella például július végén már az őszi kollekcióval is fogadja a vevőket. Azt is elárulta,  a visszatérő vásárlók különösen igénylik a személyes kapcsolatot, amely előny a nagyáruházakkal szemben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!