2016.10.25. 19:25
Fontos a konfliktuskezelés
A munkahelyeken előforduló konfliktusok kialakulásáról és azok kezeléséről kérdeztük meg a szakembert.
Konfliktusok életünk minden területén előfordulhatnak, így például a munkahelyünkön is. Ignácz Adrienn pszichológus úgy látja, a szervezeti vitáknak két fajtája van:
- A jó konfliktusok mozgósítják a kreativitást, enyhítik a feszültséget, a változás szellemét viszik a csoportba. A munkahelyi összecsapások többségét azonban a rossz konfliktusok közé soroljuk, ezek a viták az egyén szintjén blokkoló magatartáshoz, míg a csoport szintjén annak széteséséhez vezethetnek - mondta a pszichológus.
Sok oka lehet a viták kialakulásának, például hatalmi harcok, feladatok tisztázatlansága, túlhajszoltság, sőt, a munkakörön is múlik, ki mennyi összecsapásba keveredik egy nap, például azok a beosztottak, akik ügyfelekkel dolgoznak, sokkal több munkahelyi konfliktusba keveredhetnek. A pszichológus azt tapasztalta, a kollégák közötti súlyosabb problémák csak ritkán oldódnak meg maguktól, így ha minél hamarabb vesszük a vitákat kezelésbe, annál hamarabb térhetünk vissza a nyugodt hétköznapokhoz.
- Szervezeti szinten a konfliktusok konstruktív megoldásához az kell, hogy az egymásnak feszülő érdekcsoportok lássák a saját és a másik munkájának lényegét. A vezető fontos feladata, hogy olyan ösztönzési rendszert alakítson ki, mely a közös célok megvalósítását szolgálja. A főnök a konstruktív megoldást azzal segítheti elő, ha sokat beszélget a beosztottjaival, így megfelelően megismeri őket. Az egyén szintjén fontos a kompromisszumkészség, vita közben arra kell törekedni, hogy mindkét fél nyerjen az ügyön. Az ingerültség nem vezet jóra, ellenben a higgadt, s objektív elemzés sokat segít a konfliktus megoldásában. Ha kialakult a veszekedés, fontos, hogy mind a két fél el tudja mondani a véleményét, így elkezdhetnek közeledni egymáshoz az álláspontok. A vitának nem a személyeskedésről kell szólnia, hanem a szakmai észrevételekről és problémákról. Jó trükk, ha az illető megismétli vitapartnerének tételmondatait, melyek a legfőbb érveit tartalmazzák, ez a technika segíti a másik fél megértését - tanácsolta a pszichológus.
A szakértő a legszélsőségesebb vitás szituációról is mesélt nekünk.
- A mobbing vagy másik nevén munkahelyi pszichoterror egy olyan konfliktus-sorozatot jelent, melynek folyamatában egyes munkatársakat gyakori támadások, bírálatok érnek a kollégák vagy éppen a vezetők részéről. A mobbing több ponton is megállítható folyamat akkor, ha idejében helyes konfliktuskezelési technikát alkalmaznak, vagy egy külső mediátor, esetleg csapatépítő pszichoanalitikus segítségét kérik.
A mobbing hatásait azért sem szabad alulértékelni, mert hosszútávon számos megbetegedés kiindulópontja lehet - figyelmeztetett Ignácz Adrienn.
A múltkor jártam egy előadáson, ami az asszertív kommunikációról szólt. A másfél órás program teljesen gyakorlatorientált volt, így mindenkit bevontak a feladatokba. Nekem egy idősebb hölggyel kellett előadnom egy megtörtént munkahelyi konfliktust.
A kis színjátékunkban az asszony volt a felettes, én a beosztott. A szituáció arról szólt, hogy rosszul csináltam meg egy feladatot, többször is. A vitánk nem tartott sokáig, ugyanis amikor a hölgy felhozta szakmai hibámat erélyes hangon, én gondolkodás nélkül bocsánatot kértem tőle. A partnerem ledöbbent: a való életben szegénytől nem kért elnézést a kollégája...