2009.04.24. 05:30
Mélyponton a bizalmi index
FMH - Magyarországon a fogyasztói bizalmi index 52 pont, ami Európában a harmadik legalacsonyabb érték - derül ki a Nielsen piackutató vállalat globális, március-áprilisban végzett felméréséből.
A felmérésről szóló csütörtöki közlemény szerint a magyar válaszadók 31 százaléka a munkahelyek miatt aggódik leginkább, az 50 vizsgált országban ez 22 százalék.
A magyar válaszadók a második legnagyobb problémának hiteleiket érzik, majd a villany, a gáz és a fűtés árának emelkedését, s csak utána következik az általános gazdasági helyzet, együtt a munka és magánélet egyensúlyával.
Ettől eltérően 50 ország átlagában a gazdasági helyzet miatt a megkérdezettek 23 százaléka aggódik, majd a munkahely biztonsága után a munka és magánélet egyensúlya következik 8 százalékos, a hitel 7, továbbá az egészség 6 százalékos mutatóval.
A magyarok kimagasló aránya, 96 százaléka látja úgy, hogy országában jelenleg gazdasági recesszió van. Európában Portugáliában hasonló ez az arány, ennél is magasabb Írországban, Nagy-Britanniában, valamint Lettországban.
Arra a kérdésre, hogy országa a következő tizenkét hónap során képes-e kijönni a recesszióból, a magyarok 18 százaléka válaszolt igennel, 64 százalékuk nemmel. A múlt év második feléhez képest a magyarok most pozitívabban ítélik meg a helyzetet: akkor ugyanis csak 7 százalék látta úgy, hogy egy éven belül az ország kilábal a válságból. Ennél a kérdésnél az igen válaszok globális átlaga 23 százalék.
Európában a dánok, a hollandok, a norvégok és a svédek a legbizakodóbbak, 30 százalék felett volt az igenek aránya. Lettországban, Írországban és Görögországban viszont 10 százalék, vagy alacsonyabb a recesszióból való kilátásban bízók aránya.
A jelenlegi, a magyarországinál alacsonyabb mutatót az 50 vizsgált ország közül csak Lettországban, Portugáliában, Japánban és Dél-Koreában regisztrált a Nielsen. A fogyasztói bizalmi index globális átlaga 77 pont, míg legutóbb, a tavalyi második félévben 84 volt.
Az idei, március-áprilisi felmérés során a legmagasabb fogyasztói bizalmi indexet Indonéziában (104), Dániában (102), Indiában (99) és Norvégiában (98) tárta fel a kutatás.
A fogyasztói bizalmi index 0 és 200 pont között mozoghat, amely három kérdésre adott válaszból alakul ki. Közülük az első az adott országban a munkahelyi kilátások megítélésére vonatkozik. A magyar válaszadók 3 százaléka jónak, 44 nem jónak, 52 százalék pedig rossznak tartja a munkahelyi kilátásokat. Ez az összesen 96 százalékos negatív vélemény Európában a legnagyobb arányú, a lett és portugál mutatóval együtt.
A fogyasztói bizalmi index másik összetevője az a kérdés, hogy a válaszadó milyennek ítéli meg saját, személyes pénzügyi helyzetét a következő tizenkét hónap során. Itt Európában leginkább borúlátók a magyarok: csak 14 százalékuk mondja azt, hogy kitűnő vagy jó lesz az anyagi helyzete. Nem tartja jónak 54 százalék, míg rossznak 29 százalék véli. Magyarország után Portugáliában adták a legpesszimistább válaszokat.
Globálisan a felmérés résztvevői közül személyes anyagi helyzetét 4 százalék várja kitűnőnek a következő tizenkét hónap során, 38 jónak, 42 százalék nem jónak, míg 13 százalék rossznak.
Arra a kérdésre, hogy tekintettel az árakra és a megkérdezett személyes anyagi helyzetére, a jelen helyzet megfelel-e arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, illetve amire szüksége van, a magyarok 1 százaléka szerint kitűnő most a helyzet vásárlásra, 20 százalék mondja jónak, 54 nem jónak, továbbá 25 százalék rossznak. Ugyanígy látják a lehetőségeket Európában az olaszok, a lettek véleménye még negatívabb.
Globálisan kitűnő alkalmat lát vásárlásra a válaszadók 3 százaléka, jót 30, nem jót 46, rosszat pedig 18 százaléka.
MTI
A válsággal kapcsolatos anyagainkat itt olvashatják!