2009.05.26. 15:41
21. századi fiúk: gyorsétel, gyorsjáték, gyorskultúra
Szorosabbá válhat a kisfiúk érzelmi kapcsolata a Bob, a mesterhez hasonló tévés mesék hőseivel, mint saját szüleikkel, akik nem töltenek elég időt velük - erre figyelmeztetett egy ismert brit pszichológusnő most megjelent könyvében.
Sue Palmer 21th Century Boys (21. századi fiúk) című munkájában azt állítja, hogy a játékfigurákkal, DVD-kkel és más kütyükkel megerősített tévés karakterekhez való kötődés a gyermekek fejlődését megmérgező "gyorsétel, gyorsjáték, gyorskultúra" káros kombinációjának része - számolt be a The Daily Telegraph online kiadványa (www.telegraph.co.uk).
"A gyerekek természetesen mindig kötődtek kedvenc játékokhoz vagy különleges tárgyakhoz, amelyek vigaszt nyújtanak nekik. A különbség abban áll, hogy a három év alatti gyerekek mély emberi szükségletét a végsőkig kiaknázzák kereskedelmi célokra" - magyarázta a pszichológusnő.
Palmer a BBC-s mesesorozat, a Bob, a mester alkotóját, Jocelyn Stevensont citálta, aki munkájáról beszélve elismerte, hogy olyan programokat hoz létre, amelyekkel a cég aztán márkatermékeket, játékokat, DVD-ket és más dolgokat tud eladni.
"Stevenson nem mást tesz, mint segít a gyerekeknek oly módon kötődni Bobhoz, ahogy valódi emberekhez kötődnének, a figurához a biztonság és boldogság képét asszociálja" - mutatott rá Palmer.
"Ha a szülők nem elég elővigyázatosak, és különösen, ha nincsenek a közelben, a kisfiuk Elmóval, Bobbal vagy Sam, a tűzoltóval szorosabb kapcsolatba kerülhet, mint velük" - érvelt a pszichológusnő, aki abban látta a veszélyt, hogy "a gyereket jobban lebilincselik majd azok a dolgok, amiket a képernyőn lát, és nem lesznek képesek igazi emberekhez és igazi játékokhoz kötődni".
Beszélgessenek a gyerekkel, énekeljenek neki, mert ez nemcsak a nyelvi, hanem érzelmi fejlődésük, az empátia kialakulása miatt is rendkívül fontos - tanácsolta Palmer, de figyelmeztetett, hogy a tévé előtt ez nem működik.
MTI