Szilárd alapok, világos jövőkép (x)

Címkék#Pannon

2008-ra visszatekintve hosszasan sorolhatnánk azokat a tényezőket, amelyek nagy hatást gyakoroltak az emberek életére szerte a világon. Az ilyen események gyakorisága alól a mobil távközlési iparág sem volt kivétel.

feol.hu

Megítélésünk szerint a mobiltelefon az idő előrehaladtával az üzleti és a magánéletben egyaránt nélkülözhetetlen, közhasznú árucikké vált. Ez olyan alapot teremt számunkra, amelyre bátran építhetjük tevékenységünket - megkönnyítve az emberek közötti kommunikációt.

Mi a Pannonnál őszintén hiszünk ebben az átalakító szerepben, és mindent megteszünk azért, hogy teljesítsük küldetésünket.

Azért vagyunk itt, hogy segítsünk, és a hosszú távú tervezés során is ez a cél lebeg a szemünk előtt. Következésképpen üzleti tevékenységünk, a velünk kölcsönösen jó és egymást erősítő viszonyban álló társadalom, és a minket befogadó és tápláló természetes környezet fenntarthatósága szilárd és megmásíthatatlan alapját képezi a Pannon létének - vallja Anders Jensen, a Pannon vezérigazgatója.

A társaság társadalmi és környezeti teljesítményéről bővebb információt itt találhat.

Alapadatok

A szervezet neve: Pannon GSM Távközlési Zrt.

Elsődleges márkák, termékek, és/vagy szolgáltatások: (lásd a Pannonról fejezetben)

A tulajdonosi kör és a szervezet jogi formája: zártkörűen működő részvénytársaság

A kiszolgált piacok: Magyarország

A Pannon számokban

Co2 kibocsátás csökkentés 2007-es értékekhez képest: 2%

Kommunális hulladék csökkentése 2006-hez képest: 11,5%

Társadalmi befektetésekre szánt költségvetés növekedése 2007-hez képest: 34%

Karitatív csapatépítésen résztvevő Pannonosok száma: 700

1. A Pannonról

A Pannon GSM Távközlési Zrt., Magyarország egyik vezető mobilszolgáltatója 1994 óta van jelen a hazai piacon. A norvég Telenor Csoport 100 százalékos tulajdonában álló cég 2008 végén 3,731 millió aktív előfizetéssel és 33,9 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett, munkavállalóinak száma 1241 volt.

A Pannon hálózatában 99 százalékos a mobil szélessáv (EGDE) lefedettség, és 2008 végén már 371 településen elérhető volt a jelenleg legnagyobb adatátviteli sebességet biztosító 3G/HSDPA hálózat.

Célunk, hogy a mobil távközlés lehetőségeit kihasználva olyan termékeket és szolgáltatásokat nyújtsunk, amelyek megkönnyítik a mindennapi kapcsolattartást, kommunikációt, emellett előremutató jellegüknél fogva hozzájárulnak a társadalom és a gazdaság fejlődéséhez. Hangalapú és adatalapú szolgáltatásainkat a Pannon és Djuice márkanevek alatt forgalmazzuk.

A Pannon élen jár a gépek közötti (machine-to-machine) kommunikációs fejlesztésekben. Ennek eredménye a 2008-ban bejelentett DataMed egészségügyi adatkommunikációs rendszer vagy a MobilFizetés szolgáltatás.

2008-ban az egész évre vonatkozó árbevétel 4,2 milliárd forinttal alacsonyabb az előző évinél. A készülék értékesítésből származó árbevétel is csökkent, de mindezeket részben ellensúlyozta az ügyfélkör bővülése és a mobil internet-értékesítés árbevétele.

A beruházási érték jelentősen, közel 21 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A mérlegadatok a Fővárosi Bíróság Cégbíróságának nyilvántartásában szerepelnek, és innen igényelhetők megtekintésre.

1. Táblázat: a Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabvány (IFRS) alapján közölt pénzügyi adatok

 

2006

2007

2008

Árbevétel (millió Ft)

194 659

192 547

188 363

EBITDA (millió Ft)

72 135

77 058

76 445

EBITDA ráta

37,1%

40%

40,6%

EBIT (millió Ft)

45 777

55 441

55 369

CAPEX (millió Ft)

19 702

14 822

17 879

ARPU-index (Ft)

5 028

4 630

4 292

1.1. Pannon tulajdonosi kör és leányvállalatok

A Pannonnak két leányvállalata van, a 2007 decemberében megalakult Netrekész Közhasznú Kft. és a 2008 júniusában alakult Step Ahead Kft.

A Netrekész Kft állami kezdeményezésre alakult, alapítói a Pannon mellett a Magyar Telekom és az UPC, célja az internet használat motiválása. A Step Ahead Kft. az infosarok.hu és annak beágyazott portálja, a hirsarok.hu üzemeltetője.

1.2. Díjak és elismerések

2008. február: Világgazdaság napilap „Legjobb Női Munkahely 2007” különdíja

2008. október: Figyelő Top 200: “Magyarország legeredményesebb vállalata” díj

2008. november: Good CSR: “Legjobb CSR management” díj

2008. november: Bay Zoltán Innovációs Díj Drozdy Győzőnek, vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettesnek, Pannonban végzett innovációs tevékenységéért.

2. Ügyfélelégedettségi felmérések

A Pannon nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kedvező áron magas minőségű szolgáltatást nyújtson ügyfeleinek, mert ez az alapja a hosszú távon sikeres üzleti működésnek.

A Pannon több ügyfélcsoport körében végez elégedettségi felméréseket. Mérjük, hogy a különböző csatornákon - telefonos ügyfélszolgálat, Pannon boltok – velünk kapcsolatba került ügyfelek elégedetten távoznak-e.

Telefonos ügyfélszolgálat: a felmérés eredményei azt mutatták, hogy a Pannon telefonos ügyfélszolgálata összességében magas színvonalú szolgáltatást nyújt: az ügyfelek általában elégedettek voltak, ezen belül kiemelt értékelést kapott az ügyfélszolgálatos kollégák teljesítménye.

Üzletek: Az eredmények alapján elmondható, hogy az összelégedettség ezen a területen is nagyon magas, a boltokban is udvarias és segítőkész ügyintézők fogadják az ügyfeleket. Az ügyintézési folyamatokat viszont, bár szintén magas értékeket kaptak, lehet tovább egyszerűsíteni.

Összességében a felmérések azt tükrözik, hogy sikerül magas színvonalú kiszolgálást biztosítani, ezért a Pannon fő feladata, hogy továbbra is kövesse ezeket a területeket a színvonal folyamatos biztosítása érdekében.

3. Vállalatirányítás

A Pannon legfőbb irányító szerve a 3 tulajdonosból (részvényesből) álló közgyűlés. Az igazgatóság 5 független tagja – egyikük sem alkalmazottja a Pannonnak - testületként irányítja a társaságot.  A magyar igazgatósági tag a Pannontól, és a Telenor csoporttól is független.

A felügyelő bizottság három tagja közül egy valaki a Pannon alkalmazottja, őt a Közgyűlés választja meg. Személyén keresztül vesznek részt a munkavállalók a társaság működésének ellenőrzésében.

A Pannon munkaszervezetének és napi munkájának irányítását a közgyűlés és az igazgatóság határozatainak megfelelően a mindenkori vezérigazgató látja el, aki nem tagja az igazgatótanácsnak. 2008-ban a vezérigazgató Ove Fredheim volt.

Alapvető értékeinket és a követendő nemzetközi emberi jogi normákat az Etikai Kódex határozza meg, amelyet minden munkavállaló belépéskor kézjegyével lát el.

Az Etikai kódex elektronikusan a belső információs portálunkon „eLearning” formájában mindenki számára elérhető, a virtuális oktatás elvégzésére az intranetes portálunkon hívtuk fel a munkavállalók figyelmét.

2008-ban is fontos volt, hogy a Pannon vezetésében a magyar piac sajátosságainak ismerete ötvöződjön a Telenor tudásbázisával és folyamataival. Ezt bizonyítja, hogy a vezérigazgatói, vezérigazgató-helyettesi és igazgatói szinten a vezetők majdnem háromnegyede, 73%-a magyar és 27%-a külföldi állampolgárságú volt. Ez a trend az előző évekre is igaz: 2007-ben ugyanez az arány 71-29%, míg 2006-ban 79-21% volt.

4. Munkatársak

A munkahelyteremtés, a stabil munkahelyek biztosítása és a hosszú távú munkaerőgazdálkodás azok az értékek, amelyekkel egy vállalat hozzájárulhat a gazdaság növekedéséhez.

A Pannon által tradicionálisan ismert helyi igényeket helyi munkaerővel szolgáljuk ki, a Telenor csoport tagjaként azonban a vállalatcsoport nemzetközi mobilitási programjában is aktívan részt veszünk.

OLDALTÖRÉS: Foglalkoztatás

4.1 Foglalkoztatás

A Pannonnál 2008-ban 1241 alkalmazott és 182 közvetített munkatárs dolgozott (kölcsönzött munkaerő), túlnyomó részben 25-45 év közötti fiatalok. Ez részben az iparág jellegéből fakad, valamint a cég történetével magyarázható. 

4.1 Foglalkoztatás

A Pannonnál 2008-ban 1241 alkalmazott és 182 közvetített munkatárs dolgozott (kölcsönzött munkaerő), túlnyomó részben 25-45 év közötti fiatalok. Ez részben az iparág jellegéből fakad, valamint a cég történetével magyarázható. 

4.1 Foglalkoztatás

A Pannonnál 2008-ban 1241 alkalmazott és 182 közvetített munkatárs dolgozott (kölcsönzött munkaerő), túlnyomó részben 25-45 év közötti fiatalok. Ez részben az iparág jellegéből fakad, valamint a cég történetével magyarázható. 

2. Táblázat: Foglalkoztatási adatok

 

2006

2007

2008

Aktív munkavállalók száma[1]

1296

1279

1423

Közvetlen munkavállalók száma

1096

1089

1241

Közvetett (kölcsönzött) munkavállalók száma

200

190

182

Szerződés típusa

 

 

 

Határozatlan idejű szerződéssel

1023

946

1093

Határozott idejű szerződéssel

73

143

148

Nemek szerinti megoszlás

 

 

 

Nők

476

482

573

Férfiak

620

607

668

[1] Tartós távolléten lévő dolgozók nem szerepelnek az adatokban

Az aktív állományban a férfiak száma hagyományosan meghaladja a nőkét, az elmúlt években átlagosan körülbelül 120  fővel.

4.2. Motiváció, teljesítményértékelés, képzés, karrier

Célunk, hogy munkatársaink folyamatosan fejlődjenek, motivációjukat fenntartsuk. Ezt szolgálja a munkakörnyezet kialakítása, a bérezési politika, a munka és magánélet egyensúlyát elősegítő intézkedések, a juttatási rendszer, a képzések, a teljesítményértékelés és a belső kommunikáció.

Nem teszünk különbséget a munkaviszony típusa szerint a munkavállalónak járó juttatások tekintetében.

Juttatási csomagunk:

-szolgálati mobiltelefon szinte korlátlan használattal; a próbaidő letelte után pedig plusz egy kedvezményes díjszabású társkártya (családtagok, barátok részére)

-havi 12000 forintos étkezési támogatás

-élet-, baleset- és egészségbiztosítási csomag

-egészségügyi és orvosi szolgáltatások szerződéses magánklinikákon

-önkéntes nyugdíjpénztári tagság esetén 2,5%-os munkáltatói tagdíj-hozzájárulás féléves munkaviszony után

-banki szolgáltatások kedvezményes igénybevétele egy szerződött banknál

-felsőoktatási és angol tanulmányi támogatás

-sportolási lehetőségek

-vásárlási kedvezmények szerződéses értékesítési pontokon

-Pannon-busz járat az irodaház és Budapest között

A teljesítményértékelés és a munkatársak fejlesztése az anyavállalathoz hasonlóan a Telenor Fejlesztési Folyamat (Telenor Development Process, TDP) keretein belül történik minden Pannon alkalmazott számára. A TDP alapján éves tréningterv készül, amelyet külső és belső erőforrásokat egyaránt igénylő képzésekben valósítunk meg.

A tanulmányi szabadság törvényi előírásainak megfelel a Pannon, adott pozíciók szempontjából fontos felsőoktatási tanulmányokhoz támogatást nyújtunk és a rugalmas munkaidő is hozzásegít a személyes fejlődés  és a munka összeegyeztetéséhez.

Karrier lezárás: a Pannon támogatja nyugdíjasait és további munkalehetőséget biztosít nekik. Azonban az alapvetően fiatal korszerkezet miatt a nyugdíjazottak száma alacsony.

Kilépéskor az alkalmazottak igazságos és tisztességes elbánásban részesülnek és bizonyos esetekben a kihelyezésükre is lehetőség van. Munkatársaink képzésében, fejlesztésében tett erőfeszítéseinkért 2007-ben második alkalommal, három évre szólóan Investor In People-díjat nyertünk.

5. Társadalmi felelősségvállalás

A Telenor csoport tagjaként a Pannon a nemzetközileg megfogalmazott vállalati felelősségvállalási (CR) stratégiát ülteti át és adaptálja a magyarországi környezetre. Az alábbi programokkal a környezetünk fejlődését kívánjuk elősegíteni.

5.1. Érintettjeink

A párbeszéd a Pannon és érintett felei között folyamatosan mélyül ahogy mi magunk és az érintetti körök is egyre jobban igénylik mindennapi munkájukhoz a kölcsönös egyeztetést. A különböző igazgatóságok rendszeresen szerveznek találkozókat, illetve részt vesznek olyan fórumokon, ahol alkalmuk van megismerni az érintettek véleményét, aggályait, elvárásait.

3. táblázat: A Pannon érintettjei

Érintetti csoport

A kapcsolattartás szerepe

Tulajdonos

Telenor As

Meg kell felelnünk az anyavállalat etikai, gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi normáinak, mert a teljesítményünk közvetve hatással van a Telenor csoport részvényeseire

Munkatársak

Tőlük függ a vállalat sikeressége

Viszonteladók

Képviselik a Pannont az ügyfelek felé, rajtuk keresztül szerzünk új ügyfeleket

Ügyfelek

A hang- és adatalapú szolgáltatásaink célja, hogy javítsa az életszínvonalukat

Beszállítók

Fontos, hogy a Pannon értékeit, működési elveit partnereink megértsék és azonosuljanak azokkal

Civil szféra

Egyszerre célcsoportja tevékenységünknek valamint meghatározó, befolyásoló és alakító tényezője működésünknek

Közszféra

Média

A médiumokon keresztül tudunk leghatékonyabban és leggyakrabban a hazai érintettjeinkkel kommunikálni

5.2. Párbeszéd a költözésről

A Pannon új irodaházának felépítése és közel 1400 ember költözése nagy változást jelent egy kisváros életében. 2008-ban a Hoffmann Research kutató vállalat érintetti kutatást készített a Pannon kezdeményezésére, hogy felmérje a lakosság, a helyi közintézmények és civil szervezetek érzéseit az építkezéssel, a költözéssel és a Pannon törökbálinti napi működésével kapcsolatban (pl. megnövekedett közúti forgalom).

A vizsgálat rákérdezett arra is, hogy az ott lakók mennyit tudnak a Pannonról, mint vállalatról. A kutatás 200 helyi lakos bevonásával elvégzett kérdőíves közvélemény kutatásból és 9 mélyinterjúból állt.

A kutatás eredménye azt mutatta, hogy a mind a lakosság, mind a véleményformálók pozitívan értékelik az irodaház felépítését, tisztában vannak azzal, hogy ez milyen előnyökkel jár számukra.

Legfőbb elvárásaik a jó kapcsolat fenntartása a várossal, több információ munkalehetőségekről, a helyi gazdaságra gyakorolt hatásról, a Pannon társadalmi felelősségvállalásáról és az irodaházról, mint építményről és annak újszerű megoldásairól. Ezek az eredmények több olyan igényt fogalmaztak meg, amivel a Pannon ki tudta egészíteni kommunikációját a város felé.

5.3. Összefogás a biztonságos mobilhasználatért

2008 elején írták alá a magyarországi mobilszolgáltatók (köztük a Pannon is), az európai, gyermekek és tinédzserek biztonságosabb mobilhasználatát célzó keretmegállapodáson alapuló hazai magatartáskódexet, amely 2009 elejétől hoz a gyermekek védelmében több intézkedést és új szolgáltatást.

5.4. Társadalmi befektetések, szponzoráció és adományok

A vállalaton kívülre irányuló, társadalmi hatásukban lényeges programok a Pannon társadalmi befektetései. Klasszikus adományozási formában is támogatunk különböző célokat külső megkeresés és belső javaslatok alapján.

Szponzoráció

Szponzorációs tevékenységünk 2008-ban is a sport és a kultúra területére összpontosult. Partnereink az előző évhez hasonlóan a Magyar Jégkorong Szövetség, a Magyar Kézilabda Szövetség, valamint a Magyar Nemzeti Galéria és az acb Kortárs Művészeti Galéria voltak. Első ízben volt a Pannon a Múzeumok Éjszakájának a főszponzora 2008-ban.

3. ábra: A Pannon társadalmi befektetései és adományai

Társadalmi befektetések

K+F

A Pannon kutatás fejlesztés programja innovatív, társadalmi hatásában is hasznos nem-hangalapú szolgáltatásokat - elsősorban az egészségügyet fejlesztő, ún. telemedicinás rendszereket - tervez és valósít meg szakértőkkel együttműködve. Ezek a Mobil EKG, a magzati szívmonitoring és a 2008-ban bemutatott DataMed rendszer.

Pannon Példakép Alapítvány

2008-ban 12 díjazottal bővült a Pannon Példaképek köre. A díjazottak a kitartó, kreatív munkájukért az egyedi tervezésű példakép-szobor mellett az alapítvány egymillió forintos pénzjutalmát is átvehették. www.peldakep.hu

Elindult a Példakép blog is: http://blog.peldakep.hu

Karitatív csapatépítés

2008-ban is folytatódott a Pannon kisközösségeket segítő csapatépítő programja. Több mint 700 dolgozó közel 3000 munkaórában 10 hátrányos helyzetű kistelepülésen vett részt a helyiekkel közösen meghatározott karitatív munkában, hogy megszépüljenek, megújuljanak a helyi játszóterek, parkok, óvodák és iskolák.

Hátrányos helyzetű csoportok támogatása

A hátrányos helyzetű csoportokat 2004 óta minden évben karácsonyi ajándékkal 2008-ban pedig a Romaster programban való részvétellel is támogattuk. A 25 millió forintos karácsonyi ajándék-adományt a Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete (HARKE) kapta 2008-ban, hogy egy írótolmács szolgáltatás bevezetésével elősegítsék az akadálymentes kommunikációt. A Hungarian Business Leaders’ Forum (HBLF) által indított Romaster programhoz két diák támogatásával csatlakoztunk.

6. Közel a környezethez

A Pannon CO2 kibocsátását 2011-ig 24%-kal, 2017-ig 40%-kal csökkentjük a 2007-es kibocsátáshoz, illetve a potenciális növekedésünkhöz képest.

OLDALTÖRÉS: Stratégia

6.1. Stratégia

Átfogó környezeti stratégiát alkottunk, amely a Telenor Climate Change Initiative (Telenor Éghajlatváltozási Kezdeményezés) szén-dioxid kibocsátás-csökkentési céljain alapszik. Stratégiánk az energiahatékonyságra, a megújuló energiaforrások használatára, a munkatársak bevonására és a mobil telekommunikációban rejlő lehetőségek kihasználására épül.

Környezetvédelmi menedzser pozíciót hoztunk létre, hogy biztosítsuk tevékenységeink környezetvédelmi vonatkozásainak ellenőrzését, értékelését és a hatások csökkentését. A státusz 2008-ban minden Telenor leányvállalatnál létrejött.

6.2. Klímaváltozás elleni harc

Nyolc százalékkal csökkentettük CO2 kibocsátásunkat energiacsökkentési intézkedéseinknek köszönhetően 2008-ban ahhoz képest, mintha nem tettünk volna ellenlépéseket. Szén-dioxid kibocsátásunk a 2007-es tényleges értékhez képest is csökkent 2%-kal. 

6.1. Stratégia

Átfogó környezeti stratégiát alkottunk, amely a Telenor Climate Change Initiative (Telenor Éghajlatváltozási Kezdeményezés) szén-dioxid kibocsátás-csökkentési céljain alapszik. Stratégiánk az energiahatékonyságra, a megújuló energiaforrások használatára, a munkatársak bevonására és a mobil telekommunikációban rejlő lehetőségek kihasználására épül.

Környezetvédelmi menedzser pozíciót hoztunk létre, hogy biztosítsuk tevékenységeink környezetvédelmi vonatkozásainak ellenőrzését, értékelését és a hatások csökkentését. A státusz 2008-ban minden Telenor leányvállalatnál létrejött.

6.2. Klímaváltozás elleni harc

Nyolc százalékkal csökkentettük CO2 kibocsátásunkat energiacsökkentési intézkedéseinknek köszönhetően 2008-ban ahhoz képest, mintha nem tettünk volna ellenlépéseket. Szén-dioxid kibocsátásunk a 2007-es tényleges értékhez képest is csökkent 2%-kal. 

6.1. Stratégia

Átfogó környezeti stratégiát alkottunk, amely a Telenor Climate Change Initiative (Telenor Éghajlatváltozási Kezdeményezés) szén-dioxid kibocsátás-csökkentési céljain alapszik. Stratégiánk az energiahatékonyságra, a megújuló energiaforrások használatára, a munkatársak bevonására és a mobil telekommunikációban rejlő lehetőségek kihasználására épül.

Környezetvédelmi menedzser pozíciót hoztunk létre, hogy biztosítsuk tevékenységeink környezetvédelmi vonatkozásainak ellenőrzését, értékelését és a hatások csökkentését. A státusz 2008-ban minden Telenor leányvállalatnál létrejött.

6.2. Klímaváltozás elleni harc

Nyolc százalékkal csökkentettük CO2 kibocsátásunkat energiacsökkentési intézkedéseinknek köszönhetően 2008-ban ahhoz képest, mintha nem tettünk volna ellenlépéseket. Szén-dioxid kibocsátásunk a 2007-es tényleges értékhez képest is csökkent 2%-kal. 

4. Táblázat A közvetlen és közvetett módon kibocsátott üvegház-hatású gázok súlya[1] 

[1] A szén-dioxid kibocsátás nyilvántartása 2007-ben kezdődött

 

2007

2008

CO2

23 874 t

23 411 t

100%-ra növeltük az újrahasználat és újrahasznosítás arányát azáltal, hogy a hálózati és IT berendezéseinket értékesítettük vagy újrahasznosítás céljából hulladékkezelőnek átadtuk.

Kizárólag újrahasznosított papírt használunk irodai tevékenységeinkhez, 2008 folyamán pedig már a kereskedelmi kommunikációs anyagaink és a névjegykártyák is ilyen papírra készültek. 2008 júniusától kezdődően bevezettük a Pannontól kikerülő papírok újrahasznosítását.

2008-ban több mint 200 munkatársunk részesült környezetvédelmi oktatásban, „Kapcsolj!” elnevezéssel kampányt indítottunk az irodai berendezések és fényforrások energiafogyasztásának csökkentése céljából valamint megalkottuk a www.kozelakornyezethez.hu oldalt, ahol a környezetvédelemhez kapcsolódó tevékenységeinkről tájékoztatjuk az érdeklődőket. A hazai mobil kommunikációs szektor szereplői közül elsőként beléptünk a KÖVET Egyesületbe.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!