2010.03.17. 05:29
Vége a hitelezési aranykornak! Drasztikus szigorítások jönnek
Újabb szigorítás lépett életbe a hitelezések terén. Március 1-jétől akár lakást, akár autót vesz valaki, meghatározott nagyságrendű önerővel kell rendelkeznie, attól függően, hogy forintban vagy devizában adósodik-e el.
Vége a hitelezési aranykornak, amikor önerő nélkül szinte bárki vásárolhatott új autót, vagy minimális tőkével lakást. A banki adósok listáján szereplő százezrek, a törlesztés hiánya miatt visszavett autók tömege után tavaly szigorodtak a feltételek. Ám egy hó elején életbe lépett kormányrendelet tovább nehezíti a hitelfelvételt, ami júniusban még szigorodik.
- Előbb kellett volna ilyen szabályokat hozni. Ész nélkül vették fel az emberek a kölcsönöket. Ennek viszont az a nagy hátulütője - amire vannak példák , hogy hiába akarja eladni a házat a megszorult polgár, hogy rendezze a tartozását az árverezés helyett, a hitel akár milliókkal is több, mint az ingatlan értéke. Így viszont nem tud kimenekülni. Ez óriási csapda, amibe sokan beleestek - mondta Czakó Károly, a Max-Office ingatlaniroda cégvezetője.
Czakó úr arról is beszélt, hogy mire megjött a szigorítás, a bankok ezt maguk megtették. Volt cég, amelyik teljesen leállt a hitelezéssel:
- Februárban érezhető volt egy kisebb fellendülés, akkor még utoljára tíz százalék önerővel lehetett lakást venni. Úgy vélem, most egy újabb keresletszűkítő lépés történt, holott már így is ötvenszázalékos a forgalom visszaesése a lakáspiacon. Ez tovább nehezíti a hitelfelvételt, mert az értékbecslés alapján állapítják meg, mennyi hitelt ad a bank az ügyfélnek. Ha két évvel ezelőtt élnek ezek a szabályok, nem jutunk el idáig... Akinek van pénze, az most olcsón vásárolhat. Akinek meg nincs, vagy kevés van, az ezt már nem teheti meg.
A szigorítások legnagyobb vesztesei az autókereskedők lehetnek, akik már most sem dúskálnak a vevőkben. Szávolovics Lajos, az Autó Formula Kft. ügyvezető igazgatója lehangoló számokkal kezdte a beszélgetést:
- Annyi autót adunk el, mint 1995-ben, amikor megnyitottuk a márkakereskedést. A tavalyi fekete év volt, de úgy vélem, idén további húsz százalékkal esnek az eladások. 2009-ben 70 ezer autót vettek vissza, amíg ennél kevesebbet helyeztek forgalomba. Úgy érzem, bizalmi válság van a bankok és az ügyfelek között. Annyian megégették magukat, hogy az a stabilan kereső réteg sem kér hitelt, amelyik tehetné. Aki vásárol, az is inkább készpénzért. A kialakult válság egyrészt a bankok miatt következett be, de ne felejtsük el, hogy a magyar ember szeret többet mutatni, mint amennyit elbír. Miként képes valaki fenntartani egy nulla forinttal elvitt autót, ha tíz százaléknyi önerőt sem tudott felmutatni? Ezekből lettek a bedőlt hitelek, a tíz évre felvett kölcsönből évek alatt csak a kamatot törlesztették, a kocsi értéke meg a töredéke lett. Most nálunk három és fél év az átlagos futamidő, magasabb önerővel. Mi is tudatosan tereljük az embereket ebbe az irányba, így nincsenek bebukott autók. Ez még egy kezelhető távlat, az új szabályok is ezt az irányt követik.
Az ügyvezető szerint a júniusi változás viszont újabb csapás lesz a piacra, így lassabban indulhat kifelé abból a nagyon mély gödörből az autópiac, amiben most van.
- Már jó pár kereskedés becsukta a boltot, amelyek a nagy boom idején hitelre építettek óriási szalonokat, rendeltek járműveket. Mint tulajdonos, én is felvázoltam a kollégáknak a helyzetet. Úgy döntöttünk közösen: munkaidő-átszervezéssel tartsunk meg minden munkahelyet. Ez az év még áldozatokat kér, bármikor elcsúszhatunk, de nagyon bízunk abban, hogy az utolsó negyedévben már elkezd sejleni valami az alagút végén. De biztos kőkemény munkát kíván mindenkitől, hogy a hullámok ne csapjanak össze a fejünk felett. Viszont a válság arra is jó, hogy akik megmaradnak, nagyobb bizalmat kapnak az emberektől később. Legyen szó rólunk, a zöldégesről, a hentesről...