Vége a hitelezési aranykornak! Drasztikus szigorítások jönnek

Újabb szigorítás lépett életbe a hitelezések terén. Március 1-jétől akár lakást, akár autót vesz valaki, meghatározott nagyságrendű önerővel kell rendelkeznie, attól függően, hogy forintban vagy devizában adósodik-e el.

Gallai Péter

Vége a hitelezési  aranykornak, amikor önerő  nélkül szinte bárki vásárolhatott új autót,  vagy minimális tőkével lakást. A  banki adósok listáján szereplő százezrek, a  törlesztés hiánya miatt visszavett autók tömege  után    tavaly szigorodtak a  feltételek. Ám egy hó elején életbe lépett kormányrendelet  tovább nehezíti a hitelfelvételt, ami júniusban még szigorodik. 

- Előbb kellett volna ilyen szabályokat hozni. Ész nélkül vették fel az emberek a kölcsönöket.  Ennek viszont az a nagy hátulütője  - amire vannak példák  , hogy hiába akarja eladni a házat a megszorult polgár, hogy rendezze a tartozását az árverezés helyett,  a hitel akár milliókkal is több, mint az ingatlan értéke. Így viszont nem tud kimenekülni.   Ez óriási csapda, amibe  sokan beleestek - mondta Czakó  Károly, a Max-Office ingatlaniroda  cégvezetője.
Czakó úr arról is  beszélt, hogy mire megjött a szigorítás, a bankok ezt maguk megtették. Volt cég, amelyik teljesen leállt a hitelezéssel:
-  Februárban érezhető volt egy kisebb fellendülés, akkor  még  utoljára tíz százalék önerővel lehetett lakást venni. Úgy vélem,  most egy újabb keresletszűkítő lépés történt, holott már így is ötvenszázalékos a forgalom  visszaesése a lakáspiacon. Ez tovább nehezíti a hitelfelvételt, mert az értékbecslés alapján állapítják meg, mennyi hitelt ad a bank az ügyfélnek.  Ha két évvel ezelőtt élnek ezek a szabályok, nem jutunk el idáig... Akinek van pénze, az most olcsón vásárolhat. Akinek meg nincs, vagy kevés van, az ezt már nem teheti meg.

A szigorítások   legnagyobb vesztesei az autókereskedők lehetnek, akik már most  sem dúskálnak a vevőkben.  Szávolovics Lajos, az Autó Formula Kft. ügyvezető igazgatója lehangoló számokkal kezdte a beszélgetést:
- Annyi autót adunk el, mint  1995-ben, amikor megnyitottuk a márkakereskedést. A tavalyi fekete év volt, de úgy vélem, idén további  húsz százalékkal esnek az eladások. 2009-ben 70 ezer autót vettek vissza, amíg ennél kevesebbet  helyeztek forgalomba.  Úgy érzem, bizalmi válság  van a bankok és az ügyfelek között. Annyian megégették magukat, hogy az a stabilan kereső réteg sem kér hitelt, amelyik  tehetné. Aki  vásárol, az is inkább készpénzért. A kialakult válság egyrészt a bankok miatt  következett be, de ne felejtsük el, hogy a magyar ember szeret többet mutatni, mint amennyit elbír. Miként képes valaki fenntartani egy nulla forinttal elvitt autót,  ha tíz százaléknyi önerőt sem tudott felmutatni? Ezekből lettek a bedőlt hitelek,  a tíz évre felvett kölcsönből évek alatt csak a kamatot  törlesztették, a kocsi értéke meg a töredéke lett. Most nálunk három és fél év  az átlagos futamidő, magasabb önerővel. Mi is tudatosan tereljük az embereket ebbe az irányba, így nincsenek bebukott  autók. Ez még egy kezelhető távlat, az új szabályok is ezt az irányt követik.
Az ügyvezető szerint  a júniusi változás viszont újabb csapás lesz a piacra, így lassabban indulhat  kifelé abból  a nagyon mély gödörből az autópiac, amiben most van.
-  Már jó pár kereskedés becsukta a boltot, amelyek a nagy boom idején hitelre építettek óriási szalonokat, rendeltek járműveket. Mint tulajdonos, én is felvázoltam a  kollégáknak a helyzetet. Úgy döntöttünk közösen: munkaidő-átszervezéssel tartsunk meg minden munkahelyet. Ez az év még  áldozatokat  kér, bármikor elcsúszhatunk, de nagyon bízunk abban, hogy az utolsó negyedévben már elkezd sejleni  valami az alagút végén. De biztos kőkemény munkát  kíván mindenkitől, hogy a hullámok  ne csapjanak össze a fejünk felett. Viszont a válság arra  is jó, hogy  akik megmaradnak,  nagyobb bizalmat kapnak az emberektől később. Legyen szó  rólunk, a zöldégesről, a  hentesről...

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!