Buktatni vagy sem? Ha hiányzik az alap, meg kell tenni

FMH - Fehérváron a 2009/2010-es tanévben 477 nagycsoportos gyermeket vizsgáltak meg, alkalmasak-e az iskolára. Az alsós pedagógusok számára a szöveges értékelés hatalmas munka. A pedagógusok szerint nagyon fontos a közvetlen kapcsolat, a személyes kontaktus, beszélgetés a gyerekről.

- Jó lett volna, ha a hétéves kisfiú még egy évet marad az elsőben, mert olyan alapdolgokkal voltak gondjai, mint az olvasás, ám a szülők kérésére továbbengedtük őt másodikba. Sajnos a szülők ilyenkor elfelejtik, hogy az óvoda nagycsoportja és az első osztály között sokkal nagyobb ugrást kell megtenniük a gyerekeknek, mint mondjuk harmadik és negyedik  között, s erre néha több időt kell hagyni, mint egyetlen iskolaév  -mondja Szili Csaba, a Vörösmarty általános iskola  igazgatója, aki  szerint az ilyen esetek miatt fordulhat  elő, hogy a nehezen induló gyerek  később sem hozza be lemaradását, így felsőben folyamatos kudarcok érik majd a bukdácsolás miatt.

Vidovicsné Laczkó Ildikó, a székesfehérvári Nevelési Tanácsadó  Intézet igazgatója  tovább árnyalja a képet:
-  Manapság nem nagyon van olyan szintű önbizalommal rendelkező gyermek, akinek a buktatás ne érintené érzékenyen az énképét, így véleményem szerint ezt kerülni kell. Egy esetben azonban valóban meg kell tenni, mégpedig ha az illető kisdiáknak olyannyira hiányzik az alapja,  olyannyira lemaradt a többiektől, hogy arra nem lehet a tudást ráépíteni  így a pszichológus, aki szerint fontos, hogy a szülő az egész iskolaév alatt kövesse gyermeke fejlődését. Ha ugyanis így tesz, év végén nem éri őt hidegzuhanyként a tanító néni álláspontja, miszerint szükség lenne még egy évet az elsőben maradni.
- Sajnos a tanácsot sokan nem követik, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy ilyenkor, a tanév vége felé  tömegesen jönnek a szülők a nevelési tanácsadóhoz segítségért. Ez az időpont azonban késő - mondja Laczkó Ildikó -,  pár héttel a vakáció előtt már nem sokat lehet tenni.  A 2009/2010-es tanévben egyébként 477 nagycsoportos gyermeket vizsgáltak meg, alkalmasak-e az iskolára, akik közül több mint 160-an érettek voltak, több mint háromszáznak azonban még egy évet az oviban kell maradnia.

A másik, napirenden lévő kérdés, visszaállítsák-e alsóban a jegy szerinti osztályzást a szöveges értékelés helyett vagy éppen mellett. Szili Csaba szerint szöveges értékelés mindig is létezett, csak 2003 előtt a szülők ezt szóban kapták meg. A pedagógusok azelőtt  is értelmezték a szülőnek, hogy az a bizonyos hármas osztályzat mit jelent: azt, hogy a poronty képességei közepesek, vagy azt, hogy valójában jó fejű, ám lusta gyermekről van szó. Az igazgató szerint egyrészt nagyon sok adminisztrációs pluszterhet ró a tanítókra az írásbeli értékelés, másrészt véleménye szerint egyfajta bizalmatlanság érzetét kelti, hogy a pedagógusnak mindig, mindent le kell írnia. Harmadrészt a szülők gyakran megkérdezik, mit jelent az értékelés jegyre átfordítva. Merthogy ők leginkább még mindig a számokból értenek.
 - Akinek fontos a gyereke,  az egész évben folyamatosan odafigyel rá, megkérdezi, mi történt vele az iskolában, és tartja a kapcsolatot a tanító nénivel is, akitől szóban kap értékelést az előrehaladásáról, a fejlődéséről. Én is ezt teszem, tettem, ezek után év végén nekem elég lett volna az is, ha jegyekkel értékelik a lányomat - mondja Babits Krisztina, akinek Emma lánya a Rákóczi iskola negyedikese.  - Számomra a jegyek egyértelműbben mutatják, milyen a gyerek teljesítménye, és azt gondolom, hogy a  pedagógusoknak is egyszerűbb lenne a dolguk, ha nem szövegesen kellene értékelniük a bizonyítványban. Ami a buktatást illeti, én egyetértek azzal, hogy  az legyen inkább  a tanítók döntése: ők látják jobban, a  szülőnél kevésbé elfogultan, mire képes a gyerek. Ha nem tudja megtanulni azokat a dolgokat, amelyek a következő osztályba lépéshez kellenek, szerintem nem érdemes erőltetni, csak a gyereknek lesz kára abból, ha a hiányosságai miatt egyre jobban lemarad a többiektől.


Ellenkező állásponton van Vasné Gabriella, egy másik anyuka, aki szerint a gyerek igenis beskatulyázza magát a jegyek alapján, s gyakran el is hiszi, hogy ha négyest kapott, akkor ő nem képes ennél jobb teljesítményre. Ehhez képest a szöveges értékelés ösztönző támaszt ad neki, hiszen ha a tanító leírja, hogy a kézírása szép, de a helyesírásán van még mit javítani, akkor ez pozitív üzenet a kisdiák számára. Gabriella szerint így ha esetleg  vissza is állítják a jegyeket, mindenképpen meg kéne mellette hagyni a szöveges értékelést.
Szárnyasné Takács Judit, a Rákóczi úti iskola 1. a osztályának pedagógusa  úgy tartja, mindegy, osztályozás vagy  szöveges értékelés, ha nem vesszük komolyan, semmit se ér. Az a legnagyobb baj, tette hozzá az aprók Judit nénije, hogy  akiknél segítene a szöveges értékelés, otthon nem feltétlenül olvassák el együtt a szülőkkel.
-  Van egy mondatbank  - olvasható  a minisztérium honlapján -, amely alapja az értékelésnek. Ezt kiegészítjük a helyi pedagógiai programban foglaltakkal,  az iskola profiljával, nálunk  az angoloktatással.
A  szülőnek érdemes megnéznie, hogy a gyereke  értékelése hol helyezkedik el a ranglétrán, ajánlja Szárnyasné.  Aki átolvassa a mondatbankot, megtudhatja  belőle, ha szótagolva, lassan  olvas a gyerek, akkor még messze van a követelménytől, a folyamatos olvasástól. Ha matematikából  odaírjuk,  hogy eszközzel dolgozik az alsós, abból pontosan tudja a szülő - főleg az, aki már rutinos, nem az első gyereke ül az iskolapadban -,  van javítanivaló.  Az  fontos, hogy  a gyerek érezze, a szülei  érdeklődnek a teljesítménye iránt. Szükséges a dicséret, azonban a mai világban a kudarcokkal is meg kell tanulni szembesülni.  
-  Az idén fejezik be a hatodikat azok a gyerekek, akik elsőként kaptak szövegesen értékelést. A szülők mesélik, hogy az értékelés nem igazán érdekli a gyerekeket, nem ösztönzi őket. Ezért fontos, hogy a szülő és a  pedagógus odafigyeljen  rájuk, lehetőleg mindkét fél részéről érezze a diák a törődést. A szöveges értékelésben a  pozitív megerősítés, az ösztönzés  a fontos, ez nagy erénye. Értékelni lehet benne az éves munkát, a gyerek hozzáállását.  A mondatbankhoz  általában azért köti magát a  pedagógus,  hogy biztosítsa az átjárhatóságot, ha a gyerek az új tanévet máshol kezdené el, a kolléga tudja értelmezni, milyen képességű diák érkezett az osztályába. Vannak évközi értékelések is, megtesszük ezt októberben, negyedévenként. Az osztályomban azt tapasztalom, hatásosabb, ha a kisgyerekeknek is elmagyarázom, mi mit jelent az értékelésükben, szerintem a  személyes beszélgetést nem szabad  kiküszöbölni.

Nagy öröm, ha a gyerek bizonyítványában csupa ötös vagy kiváló áll a rubrikákban. Most itt a kiváló alkalom, hogy mások is tudjanak róla!Küldjék be nekünk a kitűnő bizonyítvány másolatát és a gyermekük fényképét ([email protected]), mi pedig közöljük a portréját a Vasárnapi Fejér Megyei Hírlap hasábjain.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!