2011.05.02. 10:32
Érettségi - Rendben zajlottak le a vizsgák
Egyebek mellett Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai című verse és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle írás összehasonlító elemzése szerepelt az emelt szintű magyar nyelv és irodalom hétfői érettségi vizsgáján - tudta meg az MTI vizsgázó diákoktól. Az oktatási államtitkárság később közölte: rendben zajlottak a vizsgák.
Rendben lezajlottak a magyar nyelv és irodalom, valamint a magyar mint idegen nyelv írásbeli érettségi vizsgák hétfőn országszerte, rendkívüli eseményről sehonnan nem érkezett bejelentés - közölte az oktatási államtitkárság az MTI-vel.
Mint írták, a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor Nemes Nagy Ágnes párbeszédes formájú esszérészletére tett fel kérdéseket. A modern költészet megértésének problémáit taglaló szöveghez 11 feladat tartozott, amelyek az adatok visszakeresésére és a szerzői szándék megértésére is vonatkoznak.
A második részben 60 pontért (20 a tartalom, 20 a szerkesztés, 20 a nyelvi megformálás) három feladat közül egyet kell megoldaniuk a vizsgázóknak 3 órában. Az érvelési feladatban az idén egy Szophoklész-idézet kapcsán az emberi természet sokszínűségéről kellett érvelni, a véleményt irodalmi hősök magatartásának bemutatásával alátámasztva.
A műértelmezési feladat Móricz Zsigmond A világ végén már szép és jó című novellájának adott szempontú vizsgálatát kérte. Az összehasonlító elemzésben Csokonai Vitéz Mihály Az álom leírása és Petőfi Sándor Az álom... című versének összevetése szerepelt, a költemények címében is szereplő motívum középpontba állításával.
Az emelt szintű írásbeli érettségi négy órában négyféle feladatot tűzött ki a vizsgaleírásnak megfelelően. A 40 pontot érő nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor kiinduló szövege Szegedy-Maszák Mihály tanulmányrészlete volt. A 11 feladat a szöveg megértésén túl nyelvtani (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (például szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el.
A műértelmezési feladat (25 pont) Karinthy Frigyes paródiájának elemzését kérte. A reflektálás egy jelenségre nevű feladatban (20 pont) az olvasói szokások változásáról kellett kifejteni a véleményt. A gyakorlati írásbeliség elnevezésű feladat (15 pont) témája egy hivatalos levél, melyben Az év diákja díjra lehetett felterjeszteni egy iskolatársat.
Mindkét szinten összesen legfeljebb 100 pontot lehet elérni. Ebből helyesírási hibákért maximum 15 pont veszíthető. Helyesírási szótár használatát engedélyezték, az elemzésre szánt szövegeket pedig mindkét szinten tartalmazták a feladatlapok.
Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.
Emelt szinten Kosztolányi versét és annak paródiáját is össze kellett hasonlítani
Egyebek mellett Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai című verse és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle írás összehasonlító elemzése szerepelt az emelt szintű magyar nyelv és irodalom hétfői érettségi vizsgáján - tudta meg az MTI vizsgázó diákoktól.
Műértelmezés kategóriában a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán született, a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szövegre kellett reflektálniuk az érettségizőknek, illetve érvelés kategóriában egy iskolaigazgatónak szánt, az év diákja címre vonatkozó beadványt kellett megírniuk.
A Nagy Könyv elnevezésű televíziós akció felméréséhez kapcsolódóan többek között arról kellett kifejteniük a véleményüket a tanulóknak, hogy szerintük mennyire reprezentatív a felmérés, illetve hogyan vélekednek magáról a felmérésről.
Az iskolaigazgatónak szánt beadványt 10-12 mondatban kellett megírniuk, érvelniük amellett, hogy miért éppen azt a tanulót javasolják az év diákjának, akit a szövegben megjelöltek.
Az emelt szintű szövegértési feladatok egyike A magyar irodalom történetei című kiadványból vett szöveghez fűződött, arra kellett ellenpéldát hozniuk a maturálóknak, hogy Ady Endre versei kizárólag a szimbolizmus jegyeit viselték magukon.
Egy másik feladat Arany János Ágnes asszony című balladájában a különböző verslábak kimutatása volt.
A megkérdezett diákok egyetértettek abban, hogy nem okozott különösebb nehézséget az idei emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi feladatainak megoldása.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkárságának hétfői, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgák befejeződése után 13 órakor az Oktatási Hivatal a bizottsági elnökök által írt rövid, szakszerű összefoglalót tesz közzé az írásbeli feladatokról, míg a teljes feladatsorok az értékelési útmutatóval kedden reggel 8 órától válnak elérhetővé.
Középszinten versek és Móricz-novella elemzése is feladat volt