2011.07.20. 07:41
Már hőmérőzik a sínt is
Budapest - A forróságban a MÁV munkatársai az országos vasúthálózaton mérik a sínhőmérsékletet; a társaság magas hőmérséklet esetén pályafelügyeletet vezethet be.
Sínhőmérséklet-mérés, fokozott pályafelügyelet, vágánytorzulás, vágánykinyomódás: ezeket a vasúti szakszavakat a nyári forróság idején hallhatjuk a hírekben. A magyar vasúttársaság a nagy melegben számos intézkedést tesz a forgalom zavartalan biztosítása érdekében. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság Társasági Kommunikációs Osztályán közölték, az országos vasúthálózaton mágneses sínhőmérővel végzik a sínhőmérséklet mérését, amelyet a nem árnyékban lévő sín árnyas oldalán kell végezni. A társaság szakemberei ellenőrzik a vasúti pályákon a kritikus sínhőmérsékleti pontokat: tartós melegben az országos vasúthálózaton 110 helyen mérik a sínhőmérsékletet, s az értékeket 2 óránként figyelemmel kísérik. A tartós kánikula szerkezeti változásokat okozhat a pályában: a magas sínhőmérsékletnél 50-60 Celsius-fok között eldeformálódhat. Ha jelei mutatkoznak, a MÁV az utasok biztonsága érdekében sebességkorlátozást vezet be. Hibajelzés, deformálódás esetén azonnal javítják a pályahibákat. Fokozott pályafelügyeletet akkor vezet be a társaság, ha a sín hőmérséklete eléri vagy meghaladja nyáron a plusz 45 Celsius-fokot. Ilyen esetekben mozdonyon vagy egyéb, vasúti pályán közlekedő járművel soron kívül beutazzák és ellenőrzik a felügyelet alá tartozó vonalrészeket; melegben déli illetve a kora délutáni órákban, hidegben pedig reggel.
A hirtelen jött és hosszan tartó kánikulában előfordulhatnak vágánykinyomódások és vágánykivetődések is. A vágánykinyomódás azzal fenyeget, hogy vágánykivetődéssé válik, egy vágánykinyomódás esetén óránkénti 10-20 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be. A MÁV adatai szerint idén az országban 10 esetben torzult a vágánygeometria; 1 alkalommal le is kellett zárni a vágányt. Nem csak a munkások, az utasok is megsínylik a hőséget.