2011.10.16. 15:14
A romantika betegség?
Székesfehérvár - Afféle Mozart-parókában díszeleg a nyitó képben a zongora mögött Robert Schumann. Félmeztelen, nyűtt mackónadrágot visel. Benn a kalickában. Kívül, jobbra asszonya vasal, balra egy ifjú heveredik a földre.
Előtte azonban a nézőnek saját tükörképével kell szembesülnie. Mondhatom, nem túl jó érzés, és ezt az előadás alatt többször eljátsszák velünk a Vörösmarty Színház Stúdió Színpadának parányi terében. Hát igen, nem feltétlenül öröm szembenézni magunkkal sem így, sem úgy. Aztán felgyúlnak a fények, eltűnünk a képből, és rögvest megállapíthatjuk, hogy ez bizony időtlen, kortalan tér, hasonlóan kortalan jelmezekkel és rekvizítumokkal. Gőzölős vasaló, porszívó, öngyújtó, a háttérbe vetített effektek és filmrészletek. Középen üveg terrárium, benne műszőrmével letakart-beburkolt zongora. Amely lehet hangszer, ágy, asztal, ebben a bezárt világban körülötte és rajta történik minden.
De hiszen Joachim József magyar hegedűvirtuóz 1853-ban mutatta be a fiatal, ragyogó tehetségű Johannes Brahmsot Robert Schumannak és a feleségének, a híres zongoraművésznek, Clara Wiecknek. Ám hamarosan kiderül, nincs ezzel semmi baj, vagyis nem erőszakolt aktualizálásról és modernkedésről van szó, hanem igen tudatos rendezői koncepcióról. Galambos Péter továbbgondolta azt az ötletet, amelyet egykoron, még a Szurdi Miklós-éra elején, a Szeget szeggel című előadásban használt. Vagyis a szereplőket egyfajta tévéjátékba vagy inkább élő valóságshow-ba ültette-ülteti be. Számomra ezt bizonyítja, hogy látványosan, hangsúlyozottan a szemünk előtt ragasztja fel Brahms arcára Joachim a fejmikrofont, bekapcsolva őt a technikai térbe, és ugyancsak egyértelmű mozdulattal szabadul meg Schumann a ketyerétől az elmegyógyintézetben, amikor úgy dönt, kilép ebből az életnek csúfolt szánalmas színműből. Megjegyzem, a rendező és a színészek érdeme, hogy többnyire sikerül a truváj: a zárt világban és a külső térben mutatott előadásmód, stílus finom kontrasztja.
Az elismert zongoraművész, Israela Margalit egyszercsak úgy döntött, ír egy színdarabot. A Trió sikert aratott. Érdekes, jó darab, elsősorban azért, mert jóval több, mint egy szerelmi háromszög, noha Brahms és Clara Schumann szerelme önmagában pikáns téma. Ezen túl azonban azt is boncolgatja, összeegyeztethető-e a család és a szenvedéllyel űzött hivatás? Megbocsátható-e a tehetség önzése? Más zsenialitását kihasználva és arra rátelepedve meg tudjuk-e újítani a saját életünket? Hát igen, amikor Schumann megpróbálkozik ezzel, rá kell jönnie, hogy végképp bezárta magát saját konok ízlésébe és rögeszméibe, amikor orrba vágja őt a rideg élet, rádöbben: a romantika betegség. Szó szerint őrületbe vivő felismerés ez, hiszen arról szólt egész világa.
Szépen kitalált, összerakott bemutató ez, hatásos ritmusváltásokkal. A hosszan kitartott jeleneteknek azonban ára van: az obligát csúszással és szünettel együtt háromórás az előadás. Hogy mégis csak ritkán éreztem hosszúnak, az a rendező-díszlettervező Galambosnak és persze a négy színésznek köszönhető. Bevallom, tartottam tőle, hogy a mindig iszonyú belső feszültséggel játszó Kuna Károly (Schumann) néha túllő majd a célon. Nos, jelentem, ezúttal meggyőzött, jól sáfárkodott indulatokkal és csöndekkel, alakításának mélysége van, sőt, öniróniára is futja erejéből. Tóth Auguszta (Clara Schumann) többedszer győz meg arról, hogy kitűnő színésznő, sokféle "hangszert" képes megszólaltatni, játéka vibráló és érzékeny. Pál András (Brahms) vendégszínészként igazolja, hogy jó választás volt. Sármos és visszafogott, fölényes és tisztelettudó, szenvedélyes és cinikus egyszerre. Csizmadia Gergely most is meggyőző és magabiztos, pedig az ő szerepe a legkevésbé hálás a Trió négyeséből.
Volt egy-két szövegbaki az első előadáson, de ez nyilvánvalóan nem a dilettantizmus (!) számlájára írandó. A Trió ugyanis sikert aratott, jól fogadta a közönség a péntek esti premieren.