2012.01.24. 05:25
A gépészlányoké a jövő?
Száznál több kiállító és sokezer diák részvételével zajlott a hétvégén a 12. Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás. Az intézmények igyekeztek a péteken napvilágot látott állami finanszírozású keretszámokra azon frissiben reagálni.
A magyar felsőoktatás szereplőinek börzéjén az intézmények a legkülönbözőbb módszerekkel igyekeztek standjukhoz csábítani a leendő hallgatókat. Jojók, gumilabdák, noteszek, tollak találtak gazdára, de volt ahol külöböző állatok csigolyáit kínálták a diákoknak, másutt pedig akár jól is lakhatott a látogató a hallgatói látványkonyha szakácsainak főztjéből. Az egyetemek, főiskolák tehát mindent megpróbáltak, nem is csoda, hiszen pénteken sokakat érhetett meglepetés az államilag támogatott keretszámok intézményi lebontásának nyilvánosságra hozatala után.
A január 20-án kiadott tájékoztató a fenti mellett tartalmazza az új hallgatói finanszírozási rend leírását, azaz az állami ösztöndíjjal, az állami részösztöndíjjal támogatott, valamint az önköltséges képzéseket. A diákok megismerhetik belőle a hallgatói szerződés főbb elemeit. Nem utolsó sorban a dokumentumban intézményenként részletezik a 2012 szeptemberében induló önköltséges alap, egységes, osztatlan és mesterképzések, továbbá felsőfokú szakképzések félévente fizetendő önköltség-összegeit.
A kiállításon a Fejér megyei intézmények standjainál járva kiderült, a helyzet nem is olyan elkeserítő. Igaz, hasonlóan a többi magánintézményhez, a Kodolányi János Főiskola egyetlen állami finanszírozású helyet sem kapott, mégsem látják tragikusnak a helyzetet, tudtuk meg Szondy Réka sajtóreferenstől:
– Diákjaink nagyjából háromnegyede eddig is a költségtérítéses képzésen végezte tanulmányait, az új helyzetre is fel vagyunk készülve. Kiterjedt ösztöndíjrendszerünkkel, a diákmunka-szövetkezet álláslehetôségeivel, illetve rugalmas képzési formákkal próbáljuk segíteni az érdeklődő diákokat – tudtuk meg Szondy Réka sajtóreferenstől. Hozzátette, a távoktatás és a levelező rendszerű képzés lehetővé teszi a tanulmányok melletti munkavállalást, ami később akár előnyt is jelenthet.
A Dunaújvárosi Főiskola pedig - ahogy a kiállítók egyike, Cserna Beatrix fogalmazott - egyáltalán nem jött ki rosszul a változtatásból:
- Mivel az informatikai és a műszaki képzés a két leginkább "preferált" az alapképzési szakok közül, s nálunk e két terület korábban is nagy hangsúlyt kapott, az intézmény pozíciója a jelenlegi hazai felsőoktatási piacon egyértelműen megerősödött. Tavaly a műszaki területre felvett, államilag támogatott hallgatók száma 176 volt, ám a február 15-ig jelentkezőknek - most 270 támogatott alapképzési hely jut - tájékoztatott a DF kommunikációs munkatársa. Cserna Beatrix meglepődve tapasztalta, standjukhoz sok olyan lány érkezett, akik kimondottan műszaki szakra készülnek.
- Főként a gépész- és informatikai képzés felől kérdezősködtek, ez is jelzi, nemcsak a fiúk számára nyitott ez a pálya.
Jegyzet
„Menjünk az X egyetemre, azt mondják, ott jó bulik
vannak...”, kapok el egy mondatfoszlányt a kiállításon
mellettem elhaladó diákcsoport beszélgetésébôl.
Tűnődöm, vajon, amikor a hang gazdája a tükörbe
nézve az ifjonti hév helyén már csak törődött ráncokat
lát, elégedetten gondol-e majd vissza erre mondatra?
Sajnos az érettségi egyre kevésbé jelent érettséget, s hiába
szabályoz az állam, ha a mai tizennyolc évesek fejében
olyan kevéssé az jár, mitől és miben válnak majd jó
szakemberré. Akinek az a legfontosabb, hogy agyonzselézett,
vagy éppen kivasalt hajjal, márkás göncökben
heti három buliba menjen, az a jövőjével játszik.