2012.04.14. 08:18
Több, mint testőr, hiszen férj
Székesfehérvár - Tudja ő, hiszen az asszonyka, a Színésznő átlag fél évig bírja a hűséget. Mondja is a férj: "És jön, jön, feltartóztathatatlanul jön, én érzem. A tizedik. Vagy a tizenkettedik." Szóval: a harmadik. Az új... A több, mint testőr.
A néző persze mondhatná, hogy mi közöm van nekem a népszerű Színész szenvedéseihez és szenvelgéseihez. Tudhatta, amit tudnia kellett, hiszen ismerte párja, a népszerű Színésznő előéletét. Barátja, a szintén szerelmes Kritikus úgyszintén. Legyen a férj baja, hogy fél a megcsalatástól, és ő maga akarja eljátszani a szerelmi kétszög harmadik szárát. Polgári környezetben él, jól, s ugyan zargatja a Hitelező, de hol van ő a mai frankhitelesekhez: viszonylag könnyedén megoldja a problémát, utcára nem kerül.
A nézőnek azonban mégiscsak van köze hozzá, hiszen akkor nem venne jegyet, nem ülne be a színházba, s nem szeretnék oly sokan Molnár Ferenc darabjait. Hiszen akkor azt is lehetne kérdeni, hogy mit kezdjek én Hamlettel és gyötrő töprengéseivel, mely Hamlet egyébiránt Színészünk nagy szerepe, és igen büszke rá.
Molnár-darabot mutatott be tehát a Vörösmarty Színház, mégpedig A testőrt. A szerző műveit máig sűrűn játsszák a magyar, sőt, a külföldi színpadokon. Nem véletlenül, hiszen pompás mondatokat, dialógokat talált ki, és finom a humorú, elegáns író. Ja, és állítólag mindent tudott a színházról, erről viszont azt mondta nekem Árkosi Árpád rendező, hogy azért nem árt csínján bánni a mítoszokkal, a tutisággal, amely a közvéleményben kialakult. Ezt annyit jelent, hogy újra lehet értelmezni kicsit a művet, például azzal, hogy tovább erősítünk egy-egy, a szövegben meglevő fontos motívumot.
Ilyen a színház a színházban elem, ami többszörösen is megjelenik az Árkosi-verzióban. A próbán ez ad abszurdum odáig ment, hogy a páholyos jelenet függönyei előtt a Hitelező és a Páholyosnő énekel a Pillangókisasszonyból, jelmezben. Ez a bársonyszékes bemutatóra annyiban szelidült, hogy jelmezben és áhitatos, operai arccal leülnek egy asztalhoz, miközben hátul szól a zene. Talán jobb így, Molnár szövegébe és a színmű szerkezetébe, világába az abszurd, a groteszk csak óvatosan illeszthető be. Az előadásból mindenestre átjön a lényeg: az, hogy játék az egész, néha kegyetlen és önkínzó módon, de mindenki játszik. Maszkot húznak a színészek, magunk is gyakran hasonlóra kényszerülünk a mindennapokban, és ember legyen a talpán, aki meg tudja ítélni, meddig terjednek a szerepjátszás határai. A darab, illetve a fehérvári produkció is eljátszik velünk: mindvégig bizonytalan a néző abban, hogy ki játszott kivel, elhitte-e az asszony, hogy igazi testőr udvarol neki, és nem csak a férje, akinek ez talán élete legnagyobb szerepe. Vagy egyszerűen csak belement a játékba, az illúzióba, mert így édesebb volt az élet.
A Színész kettős szerepét Hajdu Istvánra (ismert nevén Hajdu Steve-re) bízták. Sok darabban, több filmben játszott már, országosan azonban valószínűleg a Heti hetesből ismert. Itt bizonyítja, hogy nem a tévés szereplés alapján kell megítélni. Az ő színésze egy kicsit bumfordi, esendő, néha szánnivaló, mindenesetre emberi. Testőrruhában egy profi kolléga is azonnal kiszúrná, hát még egy feleség, de miért ne hinnénk néha egy illúziónak, ha az szebbnek tűnik, mint az élet. Hajdu a kínálkozó poénokat is kihasználja, szerencsére nem a bohózat határáig.
A Színésznőként Bakonyi Csilla valószínűleg pályája eddigi legnagyobb lehetőségét kapta meg, és szépen él is vele. Dögös a fekete parókában, és több szólamon, hangszínben is jól teljesít. Talán nem haragszik meg érte, ha elárulom, de mindez azért is elismerésre méltó, mert a próbák során szerzett fájdalmas sérülésével is meg kellett küzdenie. A második felvonásban elhiteti, hogy lejátssza a színről a férjet-testőrt-Színészt, és abban is bizonytalanságban hagy, hogy igazat mondott vagy hazudott. A Kritikus, Kelemen István jó rezonőr, szánakozva és megértéssel, barátsággal és szigorral, őszintén és falazva, a viszonzatlan szerelmes nagyvonalúságával figyeli-kommentálja az eseményeket. Zsurzs Kati ismét profi a kedvesen ellenszenves parvenü álmama, gardedám figurájában. Bata János (Hitelező) és Závodszky Noémi (Páholyosnő) most sem hibáznak, és igazi meglepetés Rainer-Micsinyei Nóra természetessége Szobalányként. Mindenképpen említést érdemel Árvai György, aki a funkcionális díszletet tervezte, igencsak jól szolgálva a játék a játékban koncepciót. A jelmezeket Kárpáti Enikő tervezte.
Ismerősöm a szünetben hazament, mondván, ez nem vígjáték. Szerintem az, csak nem a harsány fajta és kicsit keserű is. Én végig maradtam, és nem csalódtam. Úgy vélem, A testőr beleillik a Vörösmarty Színház mostanában látható jó sorozatába.