2021.05.30. 06:00
Örökzöld kifogás késésre, távollétre
Minden ötödik munkavállalóval előfordult, hogy szoftverfrissítésre hivatkozva nem fogadott hívásokat.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A munkavállalók 21%-a megerősítette, hogy
úgy bújt ki egy hívás vagy egy megbeszélés alól, hogy azt színlelte: a készüléke éppen frissítést telepít.
Ez teljesen hihető kifogás, hiszen a szoftverfrissítések valóban megzavarhatják a munkát: a munkavállalók egyharmada (35%-a) számolt be arról, hogy lemaradt egy hívásról a frissítések miatt.
A gyakori megbeszéléseket sokszor az irodai rutin egyik legkellemetlenebb részének tartják. A távmunkára és a virtuális megbeszélésekre való átállás sem javított a helyzeten, ugyanis az emberek kimerültek a videóhívásoktól, és a munkanap végére még fáradtabbnak érezték magukat. A Kaspersky legújabb kutatásából kiderül, hogy néhány munkavállaló jó kifogást talált arra, hogyan bújhat ki a hívások alól: úgy tett, mintha a munkához használt eszköze frissítés miatt nem lenne elérhető.
A kollégák még akár el is hiszik ezt, hiszen ők maguk is megtapasztalták már, hogy milyen az, amikor egy eszközt frissíteni kell. A kihagyott megbeszélések mellett a munkavállalók 37%-a
arról is beszámolt, hogy a le nem mentett munkájuk vagy adataik egy része elveszett, amikor a számítógépük vagy a laptopjuk a frissítések telepítése után újraindult.
Mindent összevetve ezt az eszköz-állásidőt egyes munkavállalók kiváló lehetőségnek tekintik a halogatásra: a válaszadók 27%-a elismerte, hogy azért telepített frissítéseket, hogy szándékosan vesztegesse a munkaidőt. Ennek ellenére a munkavállalók többnyire nem szeretik, ha valami félbeszakítja a munkájukat, ezért 65%-uk azt szeretné, ha a frissítésekre a munkaidőn kívül kerülne sor, hogy fenntarthassák a produktivitásukat.
A frissítések általában munkaidőben, csendes módban töltődnek le, és nincsenek hatással az üzletmenetre. Ugyanakkor ahhoz, hogy alkalmazni lehessen őket a rendszerre, újraindítás szükséges. Néhány üzleti ügyet természetesen nem lehet halogatni, ezért a felhasználók egy bizonyos időn belül általában újraindíthatják az eszközeiket.
A Kaspersky javaslata az IT-nek:
1. A frissítéseket a munkaidő vége felé időzítsék, amikor a gépek még be vannak kapcsolva és le tudják tölteni a szükséges frissítéseket, de a munkavállalók tevékenységi szintje már jellemzően alacsonyabb.
2. Lehetőség szerint használják a wake-on-LAN funkciót. Ez a technológia lehetővé teszi a munkaállomások hálózaton keresztüli bekapcsolását, így a frissítések a munkaidőn kívül is letölthetők.
3. Osszák a munkavállalókat több csoportra, és legyen közöttük egy tesztcsoport is. A frissítéseket csoportonként végezzék, hogy ha valami rosszul sül el, az informatikai osztály mindenkinek kellő időben segíthessen.
4. Tájékoztassák a munkatársakat az egyes irodai termelékenységi szoftverekben elérhető AutoSave funkcióról, amely automatikusan lement minden módosítást.
5. Telepítsenek fel szoftverjavítás-kezelő funkcióval ellátott végpontvédelmi megoldást, mint például a Kaspersky Endpoint Security for Business szoftvert. Ezen túlmenően a viselkedés-felismerő és az exploit-megelőző technológiák nem engedik, hogy a csalók kiaknázzák a ki nem javított biztonsági hibákat.
Borítóképünk illusztráció