2019.02.28. 12:40
Gyakran félretájékoztatják a vevőket online vásárláskor
Nagyszabású nemzetközi átvilágítás alapján derült ki, hogy Európa-szerte gyakori a fogyasztók hiányos informálása online vásárláskor.
Kép: Shutterstock
Forrás: Shutterstock
Az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartottak egyidejű, átfogó vizsgálatot az online kereskedelem területén a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat tagjai, köztük a hazai Gazdasági Versenyhivatal.
Az átvilágítás feltárta, hogy a fogyasztók
sokszor kapnak hiányos információt online vásárláskor az árakról és az árengedményekről.
A vizsgálatban a hatóságok összesen 560 e-kereskedelmi honlapot elemeztek, melyek számos árut és szolgáltatást – például ruházatot és lábbelit, szoftvert vagy szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínálnak.
A vizsgált weboldalak mintegy 60%-ánál derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok be nem tartására, elsősorban az árakat és az akciós ajánlatokat tekintve.
Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31%-a esetében gyanítható, hogy az akciós ajánlatok nem valódiak, vagy nem egyértelmű a kedvezményes ár kiszámításának módja.
211 weboldalon a fizetéskor összesített végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár.
Kiderült, hogy a kereskedők 39%-a nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítésről, a fizetési módokról, a foglalási díjakhoz vagy egyéb tényezőkhöz kapcsolódó, elkerülhetetlen többletköltségekről.
Az ellenőrzött weboldalak 59%-a esetében szegték meg a kereskedők azon jogi kötelezettségüket, hogy az Európai Bizottság online vitarendezési platformja oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel.
Megállapították, hogy a honlapok csaknem 30%-a esetében található szabálytalanság a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatással összefüggésben.
Az érintett kereskedőkkel szemben szükség esetén az egyes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok lépnek fel
A nemzetközi vizsgálatban részt vevő magyar Gazdasági Versenyhivatal az átvilágítást követően fokozott figyelemre intette a fogyasztókat az online jegyvásárlásoknál.
A hatóság egyúttal felszólította az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat, hogy törekedjenek a fogyasztók számára érthető, átlátható és pontos tájékoztatásra az általuk kínált termékek és szolgáltatások díjaival, azok összetevőivel kapcsolatban.