2018.07.31. 12:05
A gyerekek csak látszólag mozognak otthonosan az újmédia világában
A rájuk leselkedő veszélyekre figyelmeztet a médiahatóság jogsegélyszolgálatának kampánya.
Forrás: Shutterstock
Kampánnyal népszerűsíti a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a 2011 óta üzemeltetett jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t. A kampányban az internetes megfélemlítésre, az uszító tartalmakra és a személyes adatokkal való visszaélésekre figyelmeztetnek.
Az NMHH szerint a kampány központi üzenete, hogy
bár elsőre úgy tűnik, a gyerekek otthonosan mozognak a digitális eszközök és az újmédiás tartalmak világában, gyakran mégis bizonytalanul ítélik meg saját online cselekedeteik közösségi, etikai, vagy akár jogi vonzatait.
A főleg 11-16 éves gyerekeket célzó kampányban kétféle kontextusban – ártalmatlan, illetve bántó, fenyegető jelentésükben – mutatják meg a gyakran használt hangulatjeleket, a problémák felismerése mellett pedig útmutatást is adnak azok kezeléséhez.
A kampány első szakasza a gyerekek által használt online felületeken, és a szülők tájékoztatására magazinokban zajlik, amihez később közterületi megjelenések csatlakoznak.
Az idősebb gyerekek találkoznak a legtöbb veszélyes tartalommal
Az NMHH fél éve kétezer 7-16 év közötti gyermek és szülő részvételével kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatást végzett, amelyben a médiahasználati szokásaikról, és azokról a szabályokról kérdezték őket, amelyeket a családok alkalmaznak, hogy kontrollálják a gyerekek médiajelenlétét.
A kutatásból kiderült, hogy a 15-16 éves lányok 27 százalékával az elmúlt egy évben történt online megfélemlítésnek tekinthető eset. A kutatásban résztvevők 23 százaléka pedig találkozott olyan tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, amelyek származásuk, szexuális hovatartozásuk, vallásuk vagy fogyatékosságuk alapján diszkrimináltak társadalmi csoportokat – közölte az NMHH. Az életkor emelkedésével egyre magasabb az ilyen tartalmakkal találkozók aránya.
A válaszok szerint a 15-16 évesek 35 százaléka legalább négy információt ad meg magáról a közösségi felületeken. Jellemzően nevüket, korukat, iskolájuk nevét, általában e-mail címüket, valamint magukról készült képet tesznek közzé.
Az online jelenlétükben az elérhetőség és a megmutatkozás igénye gyakran felülírja a biztonsági megfontolásokat.
Az Internet Hotline internetes jogsérelmek megoldásában segít a bejelentőknek, működése óta több mint négyezer bejelentést fogadott. Bejelentést tenni az Internet Hotline oldalán lehet, akár névtelenül is. A hotline munkatársai tanáccsal segítik a bejelentőt, vagy közreműködnek a tartalom eltávolításában.
Borítókép: Sam Aus/Shutterstock