2018.08.20. 07:00
Volánhoz ülhetünk-e 65 év felett?
Bizonyára mindenkinek van olyan szépkorú ismerőse, aki úgy véli, nyugodtan vezethet még autót, a családja viszont ellenkezik. Mikor kell visszavonulót fújni?
A fiatalok is rengeteg hibát vétenek vezetés közben, de nem mindegy, hogy hogyan és mennyi idő alatt reagálnak adott szituációkban. Statisztikák szerint az 53 évnél idősebb sofőrök az átlagosnál több kárt okoznak, de ezen károk értéke elmarad a fiatalabb korosztály által okozott károkétól – írja a Bors Online.
Mint a cikk rámutat, az érintett korosztály általában jóval lassabban vezet. Mégis, a romló reflexek miatt kijelenthető, hogy minél idősebb valaki, annál több koccanásos helyzetet idézhet elő.
„A tapasztalatok szerint azt mondanám, hogy 60–65 év fölött már csak akkor üljön valaki autóba, ha nagyon muszáj, és csak rövid távokra.
A budapesti közlekedést például egyáltalán nem ajánlanám” – mondta el a portálnak Sándor Kriszta biztosítási szakértő.
Az idősebb sofőrök bár sok év tapasztalattal rendelkeznek, de mégis vannak olyan helyzetek, amelyeknél veszélyeztethetik a biztonságot. Ilyen például az elsőbbségadás, a balra kanyarodás, de a sűrű forgalom is problémát jelenthet azoknak, akiknek csökkent a reakcióidejük. A lassú, de számukra biztonságos közlekedés egyfajta láncreakcióként hat, mivel a fiatalabb sofőröket gátolják a gyorsabb haladásban. Ők emiatt idegesek lesznek, és meggondolatlanul cselekedhetnek. A statisztikák szerint az alvászavar ugyan minden korosztályt érint, de az említett esetében még alvászavar-szűrővizsgálat is kellhet, mert nagyobb a hajlam. Bármilyen gyógyszert szed, jelezze kezelőorvosának, hogy vezet.
Mivel a mozgásuk már korlátozottabb, a korosodók sokkal megfontoltabban vezetnek – ismertetik. Nem ülnek ittasan a volán mögé, mindig bekötik magukat, és a rosszabb látási viszonyok miatt éjszaka és rossz időben nem szívesen közlekednek. Ennek ellenére például a balra nagy ívben kanyarodás vagy a holttér nagy galibát okozhat, mivel a periférikus látás folyamatosan romlik.
A portál cikke beszámol arról is, hogy hazánkban is előfordult már, hogy egy megélt korú, 91 éves bácsi fordítva hajtott fel az autópályára. Csak a szerencsének volt köszönhető, hogy nem okozott katasztrófát, de a férfi belehalt a balesetbe, miután árokba hajtott. „Ameddig nem történik baleset, általában nyugodtan róják az utakat. Sokan csak azzal az indokkal tartanak autót otthon, hogy csupán temetőbe vagy boltba mennek, abba viszont nem gondolnak bele, hogy
pár száz méter is elég ahhoz, hogy megtörténjen a tragédia”
– magyarázta Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő.
97 évesen is vezetett
Bár a felesége nem szívesen engedte a volán mögé Bálint gazdát, a most már 99 éves kertészmérnök két évvel ezelőtt még elgurult ide-oda, persze csak a felesége háta mögött. Egyszer, amikor Antónia nem volt otthon, Gyuri bácsi a kertészetbe indult autóval. Hogy a nejét kiengesztelje a szabályszegése miatt, a legszebb cserepes virágot vitte haza, de mégsem tette zsebre, amit a párjától kapott.
Sajnos sokszor a háziorvos annak ellenére is kiadja az engedélyt, hogy az idősnek lassúak a reflexei, nem lát jól, és a hallásával is baj van. „Nemcsak a körzeti orvos a hibás, hanem a sofőr is, ha nem veszi észre, hogy már nem megy jól a vezetés, a mozgás vagy a látás. Persze ezt mindig rossz beismerni, de abba bele kell gondolni, hogy így kevésbé veszélyeztetik a többi közlekedőt” – figyelmeztetett Dobrocsi.
A szakértő szerint
nagy problémát jelent a rutinból vezetés is,
ami azt jelenti, hogy ha egy jól megszokott útvonal egyik kereszteződésében megváltozik a forgalmi rend vagy új táblát vezetnek be, akkor azt nem veszi figyelembe a máshoz szokott sofőr.
Borítóképünk illusztráció. Forrás: Shutterstock