2020.04.14. 10:04
Átrendezheti az élelmiszerpiacot a járvány
A vevők többsége a drágább márkák helyett a valódi értékkel bíró termékek mellett dönt.
Forrás: Shutterstock
Míg a vásárlók többsége a saját egészségének védelmével van elfoglalva, a koronavírus-járvány hosszabb távon megváltoztathatja a fogyasztói szokásokat. A kosarakba egyre több, valódi értéket képviselő áru kerülhet, míg a felesleges tulajdonságokért prémiumárat kérő márkák jelentősége csökkenhet – írja a Magyar Nemzet.
Alaposan felpörgette a hazai élelmiszer-gazdaságot a koronavírus-járvány. A betegség megjelenése után szinte azonnal a többszörösére nőtt a kereslet a hazai boltokban, a liszt, a cukor és az élesztő mellett számos áruból igyekeztek bespájzolni a vásárlók.
A gyártók próbáltak lépést tartani a megnövekedett kereslettel,
a hirtelen megugró rendelések azonban néhány esetben komoly kihívás elé állították a feldolgozókat.
A járvány ugyanakkor az azonnali, rövid távú hatása mellett hosszabb távon is átrendezheti a magyar élelmiszerpiacot. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elemzése szerint
a koronavírus a fogyasztói attitűdöket és a viselkedést is befolyásolja majd.
A betegség okozta gazdasági nehézségek miatt sokan elveszítették munkájukat vagy fizetés nélküli kényszerszabadságon vannak, ezért a családi kasszákból is komoly összeg esik ki.
A szerényebb jövedelmi viszonyok várhatóan a vásárlásokban is megjelennek, így a fogyasztók is jobban meggondolják majd, hogy milyen árut tesznek a kosarukba.
Míg korábban sokan felszínesen vásároltak vagy csak az ismert márkák termékeit választották, a járvány utáni időkben előtérbe kerülhet az értékközpontú vásárlás. Vagyis az eddiginél
jóval nagyobb arányban döntenek majd a fogyasztók a valódi értéket közvetítő áruk mellett, míg más, felesleges tulajdonságokért nem hajlandók többet fizetni.
A NAK szakemberei úgy vélik, hogy míg jelenleg a vírus okozta bizonytalanság miatt az egészség fenntartása és a betegség kockázatainak minimalizálása prioritást élvez a fogyasztói döntésekben, hosszabb távon az értékközpontú vásárlás lesz a jellemző és csökken a prémiumárat követelő márkák jelentősége.
Annak érdekében, hogy a neves gyártók a járvány után is megőrizzék a vásárlóközönségüket, a kamara elemzése szerint
a márkáktól a betegség ideje alatt is felelősségteljes viselkedést és a fogyasztók érdekeinek képviseletét várják el a vevők.
Jó példa erre, hogy némely gyártó akcióival bevonja a fogyasztókat a vírus elleni küzdelembe.
Az élelmiszerpiac alakulását nagyban befolyásolhatja az is, hogy egyre nő az egészségtudatos vásárlók köre.
A helyben termelt áru mellett előtérbe kerülnek a szezonális termékek.
Míg ma a legtöbben még a helyi piacokon szerzik be ezeket az árukat, a jövőben a kiskereskedelmi láncokban is nagyobb teret kaphatnak a szezonális termékek.
Járvány
- Magyarországon is azonosították a koronavírus új variánsát
- Megszűnik a heti adatszolgáltatás
- 6 millió 422 ezer a beoltottak száma, 42 az új fertőzötteké
- 6 millió 422 ezer a beoltott, 47 az új fertőzött és elhunyt 2 beteg
- 6 millió 422 ezer a beoltott, 92 az új fertőzött és elhunyt öt beteg