2024.07.20. 11:30
Járatkésések: így kárpótolhat a kellemetlen órákért az utasbiztosításunk
Az utóbbi időben sokan szereztek kellemetlen, sőt bosszantó tapasztalatokat egyes légigársaságokkal kapcsolatban, amikor a gép késett, törölték a járatot, az utasok pedig a gépen vagy a reptéren ragadtak megfelelő tájékoztatás, enni-, és innivaló, adott esetben szállás nélkül. A Grantis megvizsgálta, miben segítenek az utasbiztosítások repülő járatkésés és lemondás esetén.
Rossz szájízt adhat a nyaralásnak, ha a repülőjárattal gondok adódnak
Forrás: Illusztráció: Pexels.com
Ha órákig bent rekedünk a váróban az utasbiztosítás számla ellenében fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például az élelem és a tisztálkodási szerek beszerzését, amennyiben indokolt, a ruhanemű vásárlás és a taxi költségeit is. Több biztosítónál a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetében is számíthatunk segítségre.
Az utasbiztosításon most nem érdemes spórolni
„Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén nagyobb csomagot választani, mint általában. Ha repülővel utazunk, érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is térít” – hívta fel a figyelmet Kovácsik Tamás, a Grantis vezető tanácsadója.
A biztosítók kártérítése járatkésés esetén
Az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás járatkésések esetén térítenek. A kártérítési limitek eltérőek lehetnek, általában 20 és 100 ezer forint körül alakulnak. Kifejezetten járattörlésre egyébként kevesen térítenek, és van, ahol a 24 órát meghaladó késés is járattörlésnek minősül. Azok a biztosítók, amelyek fedezik a törlést, jellemzően a késéssel megegyező összegben fizetnek.
A légitársaság felelőssége a kártérítésben
A járatkésés-, illetve törlés esetén jogszabály szerint a légitársaság köteles megtéríteni az utasok kárát, amely az út hosszától függően 250-600 euró is lehet. A kártérítés akkor jár, ha a járat legalább 180 percet késett, a járatot törölték, és erről az utazást megelőző 14 napon belül nem küldött értesítést a légitársaság, vagy visszautasították a beszállást, és készült róla írásos jegyzőkönyv. 1500 kilométeres vagy annál rövidebb útvonal esetén 250 eurót, 1500 kilométer felett 400 eurót térítenek az Európai Unión belül, az unión kívüli összekötő járat esetén 3500 kilométer felett pedig akár 600 eurót is fizethetnek.
Az utasbiztosítás segítség lehet a behajtásban
A kártérítés azonban nem automatikus, az utasnak kell külön benyújtania az igényt a légitársaság felé. Az összeg behajtása nem mindig egyszerű folyamat, főleg, ha a légitársaság például arra hivatkozik, hogy a repülőtér hibájából történt a késés vagy a törlés. Az utasbiztosításhoz tartozó asszisztencia szolgáltatásoknál van arra lehetőség, hogy a biztosító partnercégén keresztül történjen az ügyintézés és fedezzék az ezzel járó adminisztrációs költségeket, így az utas a légitársaságtól behajtott teljes kártérítési összeget hiánytalanul megkaphatja.
A járatkéséssel kapcsolatos kárt tehát elsősorban a légitársaságnak kell megtérítenie. Az utasbiztosítások a késés miatti sürgősségi vásárlásokat és szolgáltatásokat fedezik. A kárbejelentéshez fontos, hogy csatoljuk a vásárlásról szóló blokkot vagy számlát.
Bankkártyához is járhat
A legtöbb presztízs hitel- és bankkártyához utasbiztosítás is jár, de itt is ajánlott minden esetben ellenőrizni, hogy mire térítenek, mert a legtöbb ilyen biztosítás csak az alap dolgokra nyújt fedezetet, de ezekben általában nincs benne a poggyász és a járatkésés térítés. További kényelmi szolgáltatás, hogy ezekkel a kártyákkal használhatjuk a reptér prémium váróját, magasabb szintű kártyákkal pedig külföldi repterek váróit is.