2009.06.23. 02:29
Tisztul a hulladékkezelés
Székesfehérvár - Az úgynevezett Zöldkommandó tevékenysége csak az elmúlt évben kapott nagy nyilvánosságot, noha a szervezet már 2004-től működik. Az első két akció még nem kifejezetten a hulladékkezeléshez kötődött, ám 2007 óta erre összpontosul a figyelem.
Adódik ilyenkor a kérdés: érdemes-e a környezetvédelmen belül a hulladékkezeléssel ilyen mértékben foglalkozni? Adatokkal válaszol Veres Judit, a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség hulladékgazdálkodási csoportvezetője, a Zöldkommandó regionális koordinátora. Idén tizennyolc eseben ellenőrizték az autóbontókat, egy alkalommal tapasztaltak engedély nélküli tevékenységet.
Idén tizennyolcszor ellenőriztek autóbontókat
Fotó: FMH
Lássunk tisztán, ez a cél. Az ellenőrzésekkel szabályozni a tevékenységet, azok tényének nyilvánossá tételével felhívni az állampolgárok figyelmét, tessék már alaposan odafigyelni, az autókat hol és kinek adják le. A verdikt: forgalomból autót csak akkor lehet kivonni, ha egy legálisan működő bontóhoz adják le, s ez a cég állít ki hivatalos igazolást.
A Fejér megyei ellenőrzéseket a rendőrséggel, illetve alkalmanként a vám- és pénzügyőrség munkatársaival közösen végezték. Szintén fontos rögzíteni - mivel ez is azon bizonyos visszaszorító erők lajstromába tartozik -, lopásból származó autóval a bontókban nem találkoztak. Az ellenőrzéseken a Zöldkommandó egyértelmű kérdésekre keres választ. Van-e hulladék és az honnan származik? Milyen engedélyek birtokában végzi a befogadó vagy az autóbontó a tevékenységet? Ez természetesen nem csak papírmunka, a zöldkommandósok a telephelyeken is alaposan körülnéznek. Ha például talajszennyezést, vagy bármilyen, a környezetre veszélyes helyzetet, állapotot tapasztalnak - akkor összehúzzák szemöldöküket, és a jogszabályok szerint eljárnak. Felszólítanak, ám ha olyan a helyzet, akkor azonnal tiltanak. S ehhez mindent dokumentálnak.
A törvénykövető állampolgárnak megnyugtató hír, a zsiványoknak kevésbé: az eddigi gyakorlatot követően a Zöldkommandó a jövőben sem jelenti be előre, hova indul ellenőrizni. Csak érkezéskor, a helyszínen közlik az ügyféllel, milyen ellenőrzést milyen céllal végeznek. A jogszabályok pedig kimondják, a terület tulajdonosa köteles tűrni a revíziót. Néhányan meglepődnek, de nem ez az általános. Az ezévi tapasztalatok alapján az ügyfelek együttműködnek a vizsgálódó szakemberekkel.
Nyilvánvalóan a hulladékgazdálkodás, hulladékkezelés ellenőrzése alapján nagy bátorság lenne általános tapasztalatokat levonni arról a bizonyos, sokat emlegetett környezettudatosságról, annak alakulásáról, fejlődéséről, ám azt Veres Judit is kijelenti: náluk, az ő területükön egyértelműek a pozitív változások. Ez egy folyamat, a vonatkozó szabályok nem újkeletűek, de azokat folyamatosan megújítják. Találkozunk hiányosságokkal, de az is elmondható, hogy folyamatosan tisztul a dolog. Felemlíthetők ilyenkor az EU-csatlakozással átvett közösségi jogszabályok, de a szakember is úgy véli: magunktól is rájöttünk, hogy a fenntartható környezet érdekében paragrafusok nélkül, ha úgy tetszik, a józan ész alapján is akad bőséggel tennivaló.
Valószínű, ez a legfontosabb. Mert hiába különösen szigorúak az Európai Unió környezetvédelmi előírásai - több elemző szerint a magyar túlbuzgó jogalkotók erre még rá is tettek néhány lapáttal -, ha az állampolgár nem veszi észre, hogy ugyanúgy saját és családja életéről, mint a következő generációk egészségéről beszélünk ilyenkor.
Tizennyolc ellenőrzést végzett az autóbontóknál idén a Zöldkommandó, hat esetben semmi rendellenességet nem találtak. Ahol kellett, ott bírságoltak. Adminisztratív kötelezettségszegést meg lehet úszni tízezer forintokkal. Az engedély nélküli kezelés már drágább, a környezetszennyezés tíz-, de akár száz milliókba is kerülhet.
A hulladékkezelő ágazat éves forgalma meghaladja a kétszázmillió forintot. Az ágazat legértékesebb szegmense a színesfém-kereskedelem. Évente 1,2 millió tonna vas, 480 ezer tonna papír, 150 ezer tonna nemes vagy színesfém, illetve 40 ezer tonna műanyag, valamint 22 ezer tonna akkumulátor gyűlik össze a lerakókban.