2009.09.24. 02:29
Új világ jön a bankok életében
Budapest - December elsején hatályba lép a banki magatartási kódex, amely jogos fogyasztói igényekre, ügyfélpanaszokra válaszul született dokumentum.
Célja, hogy a bankok egyoldalú erőfölényével szemben védelmet adjon az ügyfeleknek, és segítse visszaállítani a banki szektor iránt megingott bizalmat. A pénzintézetek lényegében azt vállalták: ügyfeleikkel partneri - és nem alá-fölé rendeltségi - viszonyt alakítanak ki.Csatlakozhatnak a kódexhez mindazok a pénzügyi szolgáltatók, amelyek követendőnek tartják a tisztességes üzleti magatartás elveit.
Az elképzelések szerint nemcsak a kereskedelmi bankok, hanem a jelzáloghitel-intézmények, a lakás-takarékpénztárak, a takarék- és hitelszövetkezetek, valamint a pénzügyi vállalkozások, lízingcégek, biztosítók hitelezői cégei és a fióktelepei is, vagyis minden, a gazdaságban hitelezői oldalon álló szervezet magára nézve kötelezőnek tartja majd az etikai szabályokat. Farkas Ádám, a Pénzügyi Szolgáltatások Állami Fel-ügyeletének vezetője a kódex bemutatásakor hangsúlyozta: az elfogadott szabályzat nem old meg minden problémát a hitelezés területén, hiszen ezután is lehetnek nem tisztességes szereplői a piacnak, és lesznek felelőtlen hitelfelvevők is. Egyébként a kódex megalkotása során a legtöbb vitát éppen az egyoldalú szerződésmódosítás témája váltotta ki.
A PSZÁF mindenekfelett ragaszkodott az átláthatóság biztosításához, a közérthető, hozzáférhető információk megadásához, a szabályszerűséghez és a szimmetria elvének betartásához. Ez utóbbi a kedvező és kedvezőtlen változások azonos átvezetésére vonatkozik, vagyis nemcsak a hitelterhek növekedésére, hanem a csökkenésére is érvényesíteni kell. Pontosan megfogalmazták, milyen minősített esetekben lehet, illetve tilos egyoldalúan szerződést módosítani. Nem emelhet például a bank kamatot a késedelem nélkül, folyamatosan fizető ügyfeleinél, a hitel kockázatának növekedésére hivatkozva sem. Köteles az árfolyamokat átláthatóvá, nyilvánossá tenni, a banki eljárási költségeket csak az előző évi infláció mértékének megfelelően emelheti, lehetővé válik a hitelkiváltás a devizahitel egyösszegű törlesztésével is, devizában. Az előtörlesztés díjáról is korrekt, átlátható tájékoztatást kell adni. Megegyezés született arról is, hogy a kódex életbe lépéséig fennáll a moratórium, nem változtatják egyoldalúan a szerződéseket. Az ügyfelek fizetési nehézségeinek kezelésére pedig különböző megoldásokat dolgoztak ki. A szabályzatba bekerült, hogy az adós 90 napig - a vételi opció érvényesítése előtt - saját maga értékesítheti a fedezetként szolgáló ingatlanját. Emellett több áthidaló, alternatív megoldást kell felkínálni a szorult helyzetbe került ügyfeleknek. A kódex a hitelezés egész folyamatát átfogja, beleértve a hitelekről adott informá- ciót, a szerződéskötés előkészítését, a hitel gondozását és a problémás hi-telek kezelését - foglalta össze a PSZÁF elnöke. Kötelező érvényét - hiszen nem törvény, bár szorosan illeszkedik a jogszabályi környezethez - a csatlakozók az aláírásukkal szavatolják. Emellett, ha a felügyelet a törvények megsértését tapasztalja, kétmilliárd forintos maximális bírsággal sújthatja a vétő pénzintézetet.
Bíznak a nyilvánosság kényszerítő erejében, amit a sokkal több szankcionálási jogosítvánnyal felruházott felügyelet különböző módokon támogat. A honlapjukon mind a kódexhez csatlakozó, mind a nem csatlakozó pénzügyi szolgáltatók listáját közölni fogják.
A kódexet tizenhárom bank írta alá, amelyek a lakossági hitelállomány több mint kilencven százalékával rendelkeznek: Budapest Bank, CIB Bank, Citibank, Erste Hungary Bank, FHB Jelzálogbank, K H Bank, Magyar Fejlesztési Bank, MKB Bank, Magyar Takarékszövetkezeti Bank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Unicredit Bank, Volksbank.
A kormány módosítani kívánja a követeléskezelésre és végrehajtásra vonatkozó törvényi szabályozást, mivel a kilakoltatások problémáit a banki magatartási kódexszel nem lehet megoldani.