Gazdaság

2011.02.09. 17:06

Vasútátalakítás - A fejlesztési tárca cáfolja a Jobbik állításait

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nem készít előterjesztést a GYSEV Cargo Zrt. privatizációjára, és vasútvonalak bezárását sem javasolja - reagált az MTI megkeresésére a szakminisztérium Volner János (Jobbik) szerdai sajtótájékoztatójára.

MTI

Az ellenzéki politikus szerdai budapesti tájékoztatóján elmondta: információik szerint a kormány a meglévő 7.200 kilométer vasúti fővonalból 1.200 kilométer megszüntetését tervezi, valamint eladná a részesedését a GYSEV Cargo vállalatból is. Volner János szerint már az Új Széchenyi Tervben is szerepelnek erre utaló elképzelések, de információik szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium konkrét előterjesztéseket készít például a GYSEV Cargo privatizációjáról "a szocialisták által elherdált MÁV Cargo mintájára".     Az NFM válaszközleményében leszögezte: a jogilag önálló vállalatként 2011. január 1-je óta működő GYSEV Cargo Zrt. többségi "állami tulajdonban van és marad". Egyértelmű kormányzati törekvés a vasúti személy- és áruszállítás további térvesztésének megakadályozása, a környezetkímélő alternatívák részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban - tették hozzá, kiemelve: egy állami tulajdonú szereplő a nemzeti érdekek hatékonyabb érvényesítését teszi lehetővé a kötöttpályás teherfuvarozásban.     Az Új Széchenyi Terv szövege a 2020-ig szóló kitekintésben enyhe alsó korlátként említi a „legalább” 6000 kilométer vasúti pályát - írta a szakminisztérium. Az NFM határozottan cáfolta, hogy az idézett mondat az ezen felüli hossz felszámolásának szándékára utalna. A dokumentumban számszerűsített célok (a vasúti személyszállítás teljesítményének növelése az 1988-as szinthez képest, nagyobb vasúti részarány a közlekedési munkamegosztásban, meghatározott eljutási idők a különböző viszonylattípusokban) nem is teljesíthetők jelentősen kisebb hálózaton.     A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vasutat a vidék lakosságmegtartó képességét erősítő eszközként, a gazdasági felzárkózás alapfeltételeként kezeli. A kötöttpályás közlekedésnek ennek megfelelően a szolgáltatások megrendelésénél és a fejlesztésekben is előnyt, de legalábbis egyenlő esélyeket kíván biztosítani.     A szaktárca a korábbi évek gyakorlatával szemben tavaly 11 vonalszakaszon, összesen 375 kilométeren indította újra a személyszállítást - emlékeztettek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!