2015.06.24. 15:49
Ütemezett elszámolás
Az elszámolási törvénnyel kapcsolatban kérdeztük a téma szakértőjét: dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.
Az elszámolási törvény értelmében a bankoknak a devizalapú szerződések esetében az érintett ügyfeleik részére 2015. március 1. és április 30. között kell(ett) az elszámolást és a forintosítást megküldeni, illetve ezt követően amennyiben indokolt a tisztességtelenül felszámított összeget visszafizetni.
A banki elszámolások témában a következő fontos időpont 2015. augusztus 1. és szeptember 30. közötti időszak. Ekkor a ténylegesen devizás (vagyis a devizában felvett és devizában törlesztett) hitelszerződések, illetve a forint hitelszerződések elszámolása történik.
- Mi lehet ennek az oka, miért nem egyszerre történik minden a törvény hatályába tartozó hitelszerződés felülvizsgálata és elszámolása? - kérdeztük dr. Kispál Edittől, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.
- A törvényalkotó szerint, ha egyszerre, egy időben kellene elszámolni a bankoknak minden típusú hitel esetében, az aránytalanul nagy munkát jelentene egy adott időszakban. A legtöbb embert érintő deviza alapú hitelekkel kezdődött és a kevesebbeket érintő deviza- és forint hitelekkel folytatódik az elszámolás. Ugyanakkor április 30-ig az MNB törvényi felhatalmazás alapján közérdekű kereseteket adott be, hogy a bíróság állapítsa meg: a perrel érintett 14 intézmény 2010. november 26-át követően közzétett, forint- vagy deviza alapúnak nem minősülő deviza hitel-szerződéseinél, pénzügyi lízingszerződéseinél alkalmazott általános szerződési feltételeiben (vagy a korábban közzétett ÁSZF-ek ezt követő módosításaiban) az ügyfelekkel szemben hátrányos egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő kikötések tisztességtelenek, s ezért érvénytelenek. Az érvénytelen kikötésen alapuló egyoldalú emelés miatt a pénzügyi intézményeknek elszámolási kötelezettségük keletkezik valamennyi olyan fogyasztóval szemben, akiknél az adott kikötést alkalmazták.
- Mi a helyzet abban az eseten, ha a hitelt folyósító pénzintézet időközben megszűnt?
- Amennyiben a hitelt folyósító pénzintézet úgy szűnt meg, hogy van jogutódja, akkor a jogutód pénzügyi intézmény kötelessége, hogy a fogyasztónak a törvény által meghatározott módon és határidőben az elszámolást megküldje. Amennyiben a hitelintézet felszámolás vagy végelszámolás alatt áll, a fogyasztóval a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. számol el. A tisztességtelenül felszámított összeg visszafizetésére azonban csak akkor kerülhet sor, ha a felszámolást követően a vagyon értékesítése után lesz még elegendő fedezetet, de még ekkor is figyelembe kell venni a csődtörvény kielégítési sorrendjére vonatkozó előírásokat.
- Ilyen esetben az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) milyen segítséget tud nyújtani?
- Az OBA működését a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szabályozza, amelynek értelmében felszámolási eljárás esetén nincs lehetőség az OBA általi kártalanításra.