2019.10.04. 07:50
Tovább fiatalítaná mozdonyait a MÁV
Már folynak a tárgyalások a MÁV-Start Zrt. és a kormány között 115 új mozdony vásárlásának lehetséges finanszírozási konstrukciójáról – tudta meg a társaságtól a Világgazdaság.
Az idén augusztus végéig 739 esetben mondott le teljesen vagy részlegesen vonattovábbítást a MÁV-Start Zrt. a mozdonyai műszaki meghibásodása miatt.
A társaságtól e dátumig megrendelt 688 296 vonat 99,6 százaléka ért el a célállomásra
– közölte a Világgazdasággal a MÁV-Start, amelyet lapunk a vontatóeszközei állapotáról, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztési terveiről kérdezett.
Jelenleg 462 villamos- és 371 dízelmozdony, továbbá 7 bérelt mozdony tartozik a MÁV-Start vontatási állományába, ez a társaság közlése szerint elég a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséhez. A társaság bérbe nem ad mozdonyt, viszont átlagosan több mint száz mozdonnyal nyújt vontatási szolgáltatást más vasúttársaságoknak, évente körülbelül 300 ezer megrendelési órában.
A MÁV-Start által üzemeltetett villanymozdonyok átlagosan 39,9, a dízelek 40,2 évesek,
a hazai mozdonypark átlagéletkora hozzávetőleg azonos a szlovákiai és a csehországi állami vasúti járművekével.
A cseh állami vasút (Ceské Dráhy) állománya például csak két-három évvel fiatalabb a magyarországinál. A hazai vasúti forgalom jelentős hányadát adó budapesti elővárosi forgalomban azonban ennél jobb az arány az elmúlt évek jármű-korszerűsítési programjainak hatására: az ott közlekedő mozdonyok és motorvonatok átlagos kora 16,9 év.
Mivel a MÁV-Start idősebb mozdonyai elavultak, a következő időszakban fokozatosan ki kell vonni őket a forgalomból. Erre részben az ad lehetőséget, hogy a társaság 115 mozdony beszerzését tervezi a következő időszakban, a finanszírozásról már egyeztet a kormányzattal. Az új mozdonyok beszerzése a fiatalítás mellett a járműpark egységesítéséhez is hozzájárul majd. Az új járműveknek számos feltételnek kell megfelelniük, például nemzetközi közlekedésre alkalmasnak, ezért két vagy több áramrendszerűnek kell lenniük.