2023.01.20. 12:27
Alkut kötött a kormány Brüsszellel az orosz üzemanyagról, nem lesz dízelhiány
A Világgazdaság hiteles forrásokból úgy értesült, hogy a magyar kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben és mentességet kapott a heteken belül élesedő újabb orosz szankciók alól. Így a Mol mégis behozhat a pozsonyi finomítóból a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot.
A Mol algyői olajfőgyűjtője 2022. november 28-án
Forrás: MTI
Fotó: Szigetváry Zsolt
A hatályba lépés előtt álló EU-s szabály azt mondja ki, hogy február 5-től tilos Európába behozni és kereskedni orosz olajtermékekkel. Mindez óriási kiesést jelent, hiszen az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják.
Az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért eddig az olajcég a szlovák leányvállalatának, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását. Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a faramuci uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolaj alapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.
A Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a déllengyel piacon is. Az üzem ugyanis ide is exportál. Szakértők a Világgazdaságnak arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy felpuhítsák a tiltást és a pozsonyi egység tekintetében mentességet harcoljanak ki. A pozsonyi finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.
Hogy ez sikerült-e, az egyelőre bizonytalan. Ugyanakkor a lapot magas rangú források arról tájékoztatták, hogy Magyarország biztosan engedményt kapott a cseh modellhez hasonlóan.
Vagyis a Slovnaft 30 százalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek jelentőségét nem lehet elégszer hangsúlyozni.
Reagált a Mol a Világgazdaság cikkére
„Normális körülmények között az ország ellátását a százhalombattai finomító és az import együtt tudja biztosítani. Az elmúlt év utolsó heteiben tapasztalt ellátási nehézségek számos nem várt helyzetre vezethetőek vissza, így a százhalombattai finomítóban zajló és elhúzódó karbantartások, az üzemanyag árkorlátozás következtében jelentősen megemelkedett kereslet, illetve az, hogy a hatósági ár miatt elmaradt az ilyenkor szokásos import” – ezt az olajtársaság közölte a Világgazdasággal a cikk megjelenését követően. Azt is hozzátették, hogy ehhez az is kellett, hogy a Mol ne exportáljon a szokásos piacaira.
A cég annak kapcsán kért javítást, hogy a lap azt írta, a Mol-leány Slovnaft pozsonyi finomítójának kapacitásaira szükség van a magyar dízelpiac ellátásához, mert a százhalombattai Dunai Finomító (DUFI) önmagában kevés ehhez. A társaság közölte: február 5-e után a Mol fennakadások nélkül tudja biztosítani a hazai üzemanyagellátást, hiszen zavartalanul tudja feldolgozni a Barátság-vezetéken érkező orosz kőolajat és az ársapka kivezetésével az import is vissza tud jönni. A Mol hozzátette, a szlovák finomító kapacitásaira nem a magyar, hanem a cseh és osztrák fogyasztóknak van szüksége.
A régió ellátásbiztonsága szempontjából kiemelten fontos, hogy a pozsonyi finomító képes legyen az osztrák, cseh és lengyel piacokra is terméket szállítani.
A teljes cikket itt olvashatja el.