2023.09.21. 11:05
Érkeznek az adószámla-értesítők
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) október végéig megküldi az adószámla-értesítőket magánszemély és egyéni vállalkozó ügyfeleinek, az adószámla-egyenlegéről csak az kap értesítést, akinek ötezer forintnál több tartozása vagy ezer forintnál több túlfizetése van, illetve 2022-re késedelmi pótléka keletkezett – közölte az adóhatóság csütörtökön az MTI-vel.
Illusztráció
Forrás: Fejér Megyei Hírlap
Fotó: Pesti Tamás
A közlemény szerint országosan mintegy kétmillióan kapnak postán adószámla-értesítőt, vagy várhatják az elektronikus értesítést.
Kifejtették, akinek van KAÜ-azonosítása (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes videós azonosítás, telefonos azonosítás), az elektronikus tárhelyére (https://tarhely.gov.hu) kapja az adószámlájával kapcsolatos tájékoztatót, amelyről e-mail-értesítés érkezik a regisztrációkor megadott címre.
Ilyenkor érdemes minél előbb megnyitni a tárhelyet, mivel a beérkezett üzenetek harminc nap elteltével automatikusan törlődnek a felületről, kivéve, ha azokat a megnyitás után a tartós tárba helyezik.
Ha valaki nem nézte meg a tárhelyére érkezett üzenetet, de az e-mail-értesítésben látja, hogy folyószámla-rendezés kapcsán küldött üzenetet a NAV, akkor adószámla-egyenlegét az ügyfélportálon is lekérdezheti.
A NAV honlapján elérhető „adószámla-lekérdezési útmutató” címmel egy részletes útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét
– ismertették a közleményben.
Akinek tartozása van, legegyszerűbben (banki költségek nélkül) az ügyfélportálon fizetheti meg az összeget.
Ehhez be kell lépnie a portálra, majd a kezdőoldalon található adószámla-egyenlegnél a bővebb információra kattintva kell lekérdezni az adószámlát, és a „hátralék rendezés” gombbal már indítható is a fizetés. Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet), csekken vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Csekket igényelni a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV infóvonalon lehet a 3-as menüpontban – közölte a NAV.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a túlfizetés kiutalása vagy tartozásra átvezetése az átvezetési és kiutalási kérelem (ATVUT17) elnevezésű űrlapon kérhető.
Az űrlap legegyszerűbben szintén az ügyfélportálról érhető el, az adószámla lekérdezése után, a „túlfizetés rendezés” gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is.
Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Konkrét ügyek intézéséhez mindössze ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges.
Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az ONYA-ban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató
– írja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleményében.