Veszélyes hulladék vagy sem?

2023.11.16. 11:30

Nem kockáztatunk, ha gumiabroncsban termesztjük a konyhanövényeket

Több irányba is elindultunk azzal ez egyetlen kérdéssel, hogy vajon jelent-e bármilyen kockázatot, ha valaki magaságyást készít gumiabroncsokból azért, hogy abban emberi fogyasztásra szánt növényeket termesszen? A bizonytalan némileg kitérő válaszok ellentmondtak egymásnak, ám egy szakember határozottan eldöntötte a kérdést.

Palocsai Jenő

Az abroncsok újrahasznosításának talán még a képzelet sem szabhat határt, ha szárnyat bont a kreativitás

Fotó: Palocsai Jenő / FMH

A személyautókon, kistehereken elhasználódott gumiabroncsok, a megadott mennyiségig leadhatók a hulladékudvarban, akár Székesfehérváron, Akár Móron, akár Gárdonyban, ám a nagyobb méretűek, a teherautók, rakodógépek és mezőgazdasági járművek abroncsait nem fogadják ezek a lerakók és a gumis műhelyek sem veszik át, még pénz ellenében sem. Ennek jártunk utána korábbi cikkünkben. Az akkori írásból kiderül, hogy mi a teendője azoknak, akik ilyen problémával küzdenek, ám közben felmerült, ha csak szinonima szinten is a szó: veszélyes hulladék. Emiatt olvasóink között komoly polémia alakult ki, sőt, közülük egyiket meg is támadták. Ennek az olvasónak több tucat magaságyása van abroncsokból, mivel a kertjében az eredeti talaj silány minőségű. A szomszédok lobogtatva a Fejér Megyei Hírlap adott számát, tiltakozni kezdtek a kertészet sajátos ágát űző ember és a magaságyásai ellen. A megtámadott felkereste szerkesztőségünket, egyrészt, hogy igazságot tegyen ebben az ügyben, másrészt, hogy eloszlassa a szomszédok, vagy akár saját aggodalmát, hogy árthat-e a gumiabroncs a benne növekvő ehető növényen keresztül a fogyasztónak, illetve, hogy a vulkanizált köpenyekben található vegyi anyagok bemosódhatnak-e a talajba?  

Ha már hulladékkezelési kérdés, akkor Depónia, így elsők közt kerestük őket. Steigerwald Tibor, a cég ügyvezetője úgy fogalmazott: –A gumiabroncs nem veszélyes hulladék. Ugyanakkor a gumiabroncsok talajba mosódásának veszélyéről, a haszonnövényekbe való felszívódásáról nincs sem tapasztalatunk, sem információnk.–mondta. 

Megpróbáltuk megközelíteni a kérdést zöld szempontból is, ezért felkerestük a Gaja Környezetvédő Egyesületet. 

–Egyik hulladékos civil társszervünktől kértünk állásfoglalást a kérdés kapcsán, akik a következőket írták: Sok angol nyelvű cikk van ebben a témában, ám az is igaz, hogy azok inkább a használat közbeni szennyezésről szólnak, de mindettől függetlenül nem javasolt használt gumiabroncsot magaságyásnak használni. Egyrészt a gumi kopása során rengeteg mikroműanyag szabadul föl, ami így bejut a talajba. Másrészt rengeteg káros vegyi anyagot tartalmaz, ami az évek során, főleg a napfény hatására kioldódhat az abroncsból, ezért semmiképpen sem javasoljuk fogyasztásra szánt zöldségeket termeszteni benne. A műanyag nem bomlik le, maximum apró darabokra esik szét, így nagyobb területet képes beszennyezni hosszú távon– tolmácsolta felénk egy hulladékos civil társszerv álláspontját Gárdonyi László, a Gaja Környezetvédő Egyesület tanácsadó irodavezetője.

Az eldobott gumiabroncs ronda látvány, ám a természet ezt is befogadja, hiszen menedékül szolgálhat számos élőlénynek
Fotó: Palocsai Jenő / FMH

A több kitérő és az egy, határozottan magaságyásellenző válasz után megkerestünk egy olyan szakembert, akinek kifejezetten ez a szakmája. 

Feltettük a kérdést, hogy veszélyes hulladéknak minősül-e a használt gumiabroncs? 

–Az EWC szerinti besorolása szerint a 16-os kódba tartozik, vagyis „A Hulladékjegyzékben közelebbről meg nem határozott hulladék”. A gumiabroncsokat természetesen az azt előállítók nem tartják veszélyes hulladéknak, sőt rendszeresen vissza is adagolják a gépeikbe, A gépjárműabroncsok előállításakor olyan adalékanyagokat használnak fel, amik elengedhetetlenek, különben a vulkanizálás nem megy végbe. Hogy ez mindenki számára érthető legyen, ezek a felhasznált anyagok a következők: kaucsuk, szintetikus/műkaucsuk, kén, szilikonadalékok, gumiszövet textillel, vagy anélkül, acélhuzal, rézbevonat, korom vagy egyéb szénalapú színezők–mondta Schulteisz Gábor műanyagipari szakértő. 

Mint megtudtuk, a felsorolt összetevők közül van kettő is, ami környezeti szempontból problémás lehet. Az egyik a kén, ami a vulkanizációhoz, avagy a térhálósításhoz elengedhetetlen adalék, a másik az acéldrótszerkezeten a gumihoz való tapadást elősegítő felvitt rézréteg. 

–A réz a talajba jutva szennyezést okozhatna, de a rézzel bevont acélszalagok olyan erősen be vannak vonva a vulkanizált gumival, hogy azok térhálós szerkezetben kémiailag kötődnek a rézhez. Pontosan ez az egyik legnagyobb gond a gumiabroncsok visszahasznosításakor, hogy nehezen távolítható el a rézbevonatról a gumi. Mechanikailag nem is lehetséges vagy olyan extrém költsége lenne, hogy nem érné meg. Ugyanez igaz a vegyi úton való kinyerésre is, nagyon erős vegyszerek kellenének ahhoz hogy a gumit el tudják távolítani maradékanyag nélkül. Marad a hőkezelés-égetés, és pont ez az, amiért ezt nem csinálhatja akárki ipari környezet és engedélyek nélkül. Szakmai meglátásom az hogy a réz talajjal való érintkezése pontosan a gumi szerkezete miatt nem lehetséges, illetve sérült gumiabroncs esetében sem jelenthet számottevő kitettséget, mert a földbe ásva nem érintkezhet a talajjal-fogalmazott a szakember. 

A másik anyag, ami a környezetre ártalmas lehet, az a kén. 

A kén kvázi elengedhetetlen a vulkanizációhoz, de ez főként katalizátorként működik. Például a műkaucsuk előállításánál a kőolaj származékok bontásakor keletkező monomerekből polimerizáció segítségével állítják elő a műkaucsukot. A műkaucsukot vulkanizálják magas hőmérséklet és kén segítségével, majd létrejön a gumi. A gumi térhálós szerkezeteiben valahol bizonyosan fellelhető lenne valamennyi kötött vagy visszamaradt kén mennyiség, de ez önmagában nem képes reakcióra sem a környezettel, sem a talajjal, mert azzal már a térhálós szerkezetű gumi tud csak érintkezni, azaz a késztermék. Akkor mégis miért van mindenhol az a megosztó kifejezés, hogy a gumiabroncs veszélyes hulladék, mikor valójában már besorolása szerint sem az. Nagyon egyszerű a válasz, azért mert nem mindegy hogy ki és hogyan hasznosítja újra, ugyanis azzal már lehet gond-mondta el lapunknak Schulteisz Gábor.

Fotó: Palocsai Jenő / FMH

Nagyon sok praktikus dolgokkal foglalkozó oldal javasolja magaságyásnak az abroncsokat és valaha játszótéren, óvoda udvarokban is ott voltak különböző festékekkel díszítve, aztán onnan eltűntek. Oldódnak-e, illetve a hullanak-e ki belőle olyan anyagok, összetevők, műanyag részek, amik ártanak az egészségnek, tettük fel a kérdést a mérnöknek. 

–Ilyen típusú visszahasznosításkor a környezetre nem tudok olyan hatásról, amitől az olvasóknak rettegniük kellene. Nagyon magas hőmérséklet esetén lehetne csak gond, amikor a gumi elolvadna vagy elégne, de egy nagyobb közúti tartós fékezéskor fellépő extrém hatáskor is „csak” odakenődik az útra a gumi, akkor sem válik ki belőle a térhálósításhoz szükséges kén, mert nem tud. Tehát az összes hidegalkalmazást, ahol a gumit nem éri tartós magas hőhatás, hogy eléghessen, azt csak támogatni tudom, mert ez is nagy segítség lenne a környezettudatosság fejlesztésében, főleg a kreatív embereknél, nyugtat meg mindenkit a szakember. 

Kifejezetten a megtámadott olvasónk miatt feltettük a konkrét kérdést, az olvasó szomszédainak igaza van-e abban, hogy a környező kerteket is megfertőzheti a gumiabroncsból készült magaságyástulajdonos? 

-Semmi nem tud a talajba mosódni. Ugyan az újabb „önhordó”, avagy tömlőnélküli gumiabroncsok belső felülete a légzárás miatt egy speciális réteggel van bevonva, de ez is kötődik a gumihoz, nem tud kiválni, csak külön hőhatásra lehetne leválasztani, de akkor azzal a guminak is el kellene lágyulnia majd elégnie. Nincs tudomásom arról, hogy egy magaságyásnál bármilyen anyag kiválhatna egy térhálósodott gumiból. Még akkor sem, ha a tulajdonos vegyszerrel kezelné a növényeit, mert a legtöbb vegyszerrel nem tud reakcióba lépni a gumi. Magánemberként halkan jegyzem meg, hogy az összes mezőgazdaságban használt vegyszer, amikkel az élelmiszereket kezelik és beszivárog a talajba, azzal nem foglalkoznak a szomszédok? Mert ugyan a zöldséget-gyümölcsöt megmossuk, de a kezeléskor ezen vegyszerek beszivárognak a talajba. A gumi nem csinál ilyet, ameddig nem éri extrém hőhatás, addig nem lehet megbontani a szerkezetét. 

Érdeklődésünket az alapkérdéssel zártuk, vagyis azzal, hogy szabad-e, érdemes-e élelmezésre szánt növényeket termeszteni egy gumiabroncsban? 

–A kérdés egy laikus számára releváns lehet, de a növény nem a gumiabroncsban, hanem a termőföldben növekszik, az előbb leírtak alapján pediglen nem lép reakcióba a gumival. Javaslom az összes olvasónak az alábbi gondolatokat: Nem a gumi és a műanyag a veszélyes a földünkre, soha nem is azok voltak a veszélyesek, hanem maga az ember, aki nemtörődöm módon szanaszét hagyja és eldobálja ezeket.

Fotó: Palocsai Jenő / FMH

Két típusú műanyag van, a hőre keményedő és a hőre lágyuló típus. Előbbi olyan, mint a gumi, ha kitérhálósodik egyszer a hő hatására, akkor már csak extrém és tartós hőmérséklettel lehet bontani. Ha a gumi öregedik, akkor berepedezik a felülete, de akkor sem oldódik ki belőle semmi sem. Utóbbiakat, vagyis a hőre lágyuló műanyagokat több okból sem szabadna eldobálni a környezetünkben. Ennek oka, hogy ezek az anyagok gyorsabban öregednek és a folyamat során szétesik a molekulaszerkezetük, és úgy már képes a talajba szivárogni. Az öregedési folyamatot az UV sugárzás nagyon felgyorsítja, azonban a legtöbb általános csomagolóanyag-műanyag még így sem tartalmaz káros anyagokat, de mégis a talajba szivárogva ellenállásával blokkolhatja a talajban nedvességfelvételhez és fotoszintézishez szükséges folyamatokat. Tehát ez a fő ok, hogy ne dobáljuk el a szemetünket mindenhol. A másik ok, hogy nagyon nagy ráció van a műanyag újrahasznosításban, ezért kettős sikert is érhetnénk el, tisztább környezetet és lassabban felélt természeti erőforrást is nyerhetnénk azzal, ha az emberek tudatosak lennének, mondta Schulteisz Gábor műanyagipari szakértő.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában