Több mint filozófia: természetművészet és közösségépítés

2024.06.03. 16:00

Péter Ágnes a Velencei-tóért díj idei elismertje összetartásról, nehézségekről és egy tündéri gyümölcsliget álmáról

Péter Ágnesről azt mondják a kortársai: műveiből az erő, az értelem, és az érzelem mágikus harmóniája árad. Szobrai univerzális ideákat testesítenek meg, amelyek azonban az ideálison túl közeli és távolabbi transzcendens valóságra irányulnak. Mesterként bánik a nehéz és durva anyaggal: hegeszt,csiszol védőálarcban, bőrkötényben, azbeszt kesztyűben mint egy vasmunkásnő és políroz, fényez, illeszt, cizellál, tervez, rajzol, mint egy ékszerész. A Velencei-tóért díj legújabb kitüntetettje azt mondja: ő a térségben a „gyüttmaradt” kategória.

S. Töttő Rita

Fotó: Kőmíves András

- Nem tősgyökeres Velencei-taviként mit jelent önnek ez a térség?

- Ahogy mondani szokás, „gyüttment” az, aki később költözött be, mint a születési dátuma. Én azonban a „gyüttmaradt” kategóriába tartozom. Jó negyven éve legalább, hogy telket vásároltunk itt, amelyet szép lassan fejlesztettünk, építettünk rá egy házat, ami még mindig befejezetlennek mondható, de már itt élünk húsz éve legalább. És ami azonnal feltűnt, hogy ha itt nincs jó idő vagy lemegy a nap, kihalt települések sora övezi a Velencei-tavat. Ez annyira bosszantott engem annak idején, mint kisgyerekes szülőt, hogy összefogtunk, barátokat kerestünk azért, hogy közös privát programokat szervezhessünk. S miután én művészettel foglalkozom - szobrász vagyok -, azt gondoltam, hogy ahol élek és dolgozom, ott legyenek tanítványaim! Legyen olyan lehetőség, ahol mindenki kipróbálhatja a saját tehetségét. A művészettel való foglalkozás, a projektgondolkodás rendkívül fontos ugyanis, bármilyen szakmát is válasszon valaki, nagy hasznára válik. Mert hát ott kezdődik az ember, hogy alkot. Legtöbbször azt tapasztalom, hogy aki azt mondja, neki nincs tehetsége, affinitása, szerintem egyszerűen csak útmutatót nem talál. Nem tudja, hogyan is gondolkodjon - akár a kreativitásról, akár a saját képességeinek a lehetőségeiről. Sok módszert dolgoztunk ki és alkalmaztunk az egyetemen is, ahol tanítottam, amelyek megmutatták: vannak útvonalak, amelyeken keresztül nemcsak, hogy jól lehet segíteni, de még azt is mondhatom, hogy szinte terápiaszerűen jól lehet segíteni.

- A térség különlegessége és művészeti sikere a Nemzetközi Velencei-tavi Symposion, mely 2006-ban a Velencei-tavi Nyári Játékokat követően jött létre. A Velencei-tó egyik szigetén kialakított többgenerációs, egyetemközi program elnevezése ez, olyan  művésztelep, melynek alapja a természetművészet. Hogyan jött létre?

- Harminchárom évvel ezelőtt alapítottam a Symposion Alapítványt, amikor a nyíregyházi művésztelep szervezésében volt egy országos symposion találkozó. Ez egy hallatlanul fontos ernyőszerveződés, melyben művésztelepeket szervező emberek és művészek tömörülnek, és egy akaratban hisznek abban, hogy a tevékenységük mennyire fontos, nélkülözhetetlen. Ezek a helyek a művészetkutatás gyakorlati színterei. 19 évvel ezelőtt fővédnöke voltam a Velencei-tavi Nyári Játékoknak, amit Görgicze Zoltán zseniálisan kitalált. Nyolc héten keresztül folyt a tóparton, körben nyolc településen a fesztiálprogram. Ő tette lehetővé támogatásával, hogy elindulhasson a Nemzetközi Velencei-tavi Symposion, a természetművészeti programunk, amit 18. éve szervezünk, minden évben a Velencei-szigeten. Fontosnak tartom, hogy amikor a művészek összejönnek, ők nemcsak a saját egyéni programjukon dolgoznak - ami nagyon fontos nekik -, hanem együtt is, egy közös célért.  Minden évben avató szertartással kezdjük a programot, s felolvassuk Szent Ferenc Naphimnuszát, ami a világ legszebb költeménye! A szigeten a művészek foglalkoznak a saját terveikkel, céljaikkal, de azzal is, ami körülöttünk van és kicsit távolabb. Nagy felelősség van a vállunkon, hogy azt mutassuk be, azt tegyük közszemlére, ami valóban fontos. Leader pályázattal építettünk egy pajtát, ami Velence város egyetlen szabadtéri galériája. A múlt héten új kiállítást rendeztünk benne kívül és belül. Szeretnénk felébreszteni a felelősségérzetet mindenkiben, hogy erre a világra vigyázni kell! Magyarországon van talán 6 százalék olyan terület, ami ’senki földje’, ami gazos, úgy, ahogy az Isten megadta, nő magától, burjánzik! Ilyen ez a sziget is, ami ugyan egy műsziget, de belepte a burjánzó természet, áthághatatlan, sűrű gaz lepte mindenhol. Mostanra azonban, az elmúlt években a Tündérkert program keretében meghívtuk Kovács Gyula csapatát, és közel 250 gyümölcsfát telepítettünk a szigetre, amelyen szeretnénk egy gyümölcsös ligetet létrehozni. Mostanra már ettünk cseresznyét, almát, körtét, diót, a helyi Tündérkert gyümölcseit. Küzdünk érte, gyakran az időjárással is, hogy ez a paradicsomi állapot valamilyen módon tovább élhessen.

- Mikor lesz a következő Symposion, és mi lesz a témája?

- Idén a „hibrid” a hívószó, augusztus 16-tól 26-ig tervezzük a programot, bár el kell mondanom, a támogatásaink katasztrofálisak. Éppen most tudtam meg: arról döntött utolsó ülésén a velencei önkormányzat, hogy kőkemény 250 ezer forinttal segíti ezt az elismert nemzetközi művészeti programot, melyet egyébként két és fél millió forintos költséggel rendezünk meg. Pedig keveset kértünk, remélve azt, hogy mivel tavaly 500 ezer forintot nyertünk, ahhoz idén talán még 100 ezer forintot hozzátesznek. Ehhez képest megfelezték a támogatást.

- A Velencei-tóért díj elismerése mit üzen önnek?

- Azt, hogy vannak olyan barátok, akik örömüket lelik mindebben a környezettudatos alkotó tevékenységben. Úgy tűnik, hogy tőlünk messze távolra is eljutnak ezek a pozitív hullámok, amiket igyekszünk felkorbácsolni a környezetünkben. Amikor megtudtam, hogy engem választottak idén, nem jutottam szóhoz, és megdöbbentem, hogy hű, hát ez látszik, kívülről is látszik, amit csinálunk! Majd arra gondoltam, hogy itt valóban olyan csapat - zeneszerzők, építészek, kertészek, képzőművészek, iparművészek, fotósok, filmesek, egyetemisták, doktori iskolások - működik a háttérben ezen az összművészeti programon, akik őszintén hisznek a filozófiánkban. És ez nagyon nagy dolog nekem!

Fotó: Fehér Gábor / FMH

Péter Ágnes élete, pályája

- Péter Ágnes 1949-ben született Szabadszálláson. 1964-től 1968-ig járt a Képzőművészeti Gimnázium festő szakára, majd 1976-ban a Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán végzett. 1987 óta rendszeres művészetszervező tevékenységet folytat. Több művészeti szervezet alapítója, a Symposion Alapítvány elnöke, 1988-tól az Országos Symposion Találkozók szervezője. Fővédnöke és tanácsadója volt a Velencei-tavi Nyári Játékoknak, majd megalapította a Nemzetközi Velencei-tavi Symposion-t.

- Munkái világszerte elismertek, egyéni kiállításai Magyarországon kívül a franciaországi Le Mans-ban és Hollandiában és Japánban voltak, de a velencei-tavi közönség többek között láthatta műveit a szomszédos Halász- kastély tárlatán is. Köztéri alkotásai közé tartozik többek között a budapesti Vörösmarty tér oroszlános kútja, a Margitszigeten Arany János és Ybl Miklós portréi, vagy éppen szülővárosának II. világháborús emlékműve. Folyamatosan alkot, tanít és szervez. Fáradhatatlanul tartja művészetpedagógiai foglalkozásait közép és felső szinten, elkötelezetten népszerűsíti a művészet létfontosságú jelentőségét minden generáció számára, mint éppen Kápolnásnyéken a négy éve alapított Mesterműhelyben.

- Péter Ágnes művészi nagyságát és alkotó tevékenységét a kiállítási díjak mellett 1997-ben a kollégák által alapított szobrászkoszorúval illetve Munkácsy Mihály-díjjal, 1998 Simsay Ildikó Díjjal ismerték el.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában