2019.09.18. 07:15
Fogyasztóként kaphattunk tanácsokat a Fehérvári Civil Központban
Mihez is van joga a vevőnek vásárlás után? A soha meg nem unható témáról Ulcz Miklós beszélt a Fehérvári Civil Központban.
Ulcz Miklós hasznos tudnivalókról beszélt Fotó: Nagy Norbert
A Székesfehérvári Járási Hivatal fogyasztóvédelmi osztályának munkatársa a fogyasztók jogait körüljáró előadást tartott kedden. Horváth Miklósné önkormányzati képviselő elöljáróban elmondta: a téma sokakat érint, ő is számos panasszal találkozott már. Ezért is szervezték az előadást, amellyel a megelőzést szeretnék segíteni.
Az árnak pontosnak és jól azonosíthatónak kell lennie
Ulcz Miklós először az üzletben való vásárlásra tért ki. Hallhattuk, legyen szó akár cipőről, ruháról, műszaki cikkről, ha nem hibás az áru, a kereskedő utólag nem köteles azt kicserélni. Hiába nem tetszik az ajándék pulóver színe, vagy rossz a mérete. Persze vannak üzletek, ahol vállalják a cserét. Az ár kapcsán megtudhattuk, hogy annak pontosnak és jól azonosíthatónak, áfával növeltnek és forintban megadottnak kell lennie. Az eladási ár mellett pedig szükséges az egységár feltüntetése is.
Ha reklamációra kerül sor hibás termék miatt, akkor a vevő négy dolgot kérhet a kereskedőtől. Javítást, árucserét, árleszállítást vagy a vételár visszaadását. A javításnál azt még nem szabályozták, mennyit köteles elfogadni a vevő, de az biztos, hogy a végtelenségig nem lehet javíttatni a terméket.
Ulcz Miklós felhívta a figyelmet arra, hogy míg régebben termékbemutatókon akartak az emberekre rásózni drága árukat, ma ezt sokszor egészségügyi felmérésnek álcázzák. Meghívják az illetőt ingyenes vizsgálatra, ahol kiderül, hogy valami gondja van, majd ajánlanak neki például kristályterápiát…
A szakember elmondta: nem minden ilyen eset átverés, ám az legyen gyanús, ha nem ismert eszközzel vizsgálnak, nem adnak receptet, nem hívnak vissza, és még el is akarnak adni valamit…